Clint Eastwood, veterán filmkészítő

„Eastwood Amerika legalulértékeltebb rendezője” - mondta róla Orson Welles, és erre legalább két oka volt. Először is az, hogy a Clint Eastwood filmjein átsugárzó rendezői stílus éppoly kevéssé hivalkodó, amilyen szerény maga az ember. A második ok pedig az, hogy annyira hatalmas filmsztár, hogy emellett rendezői munkássága a köztudatban szinte a homályba vész. Pedig kiváló filmkészítő, aki harminc éve folyamatosan ontja alkotásait Malpaso Company nevű cégéből, és noha bizonyos naivitás gyakran körüllengi műveit, stílusérzéke és atmoszférateremtő képessége figyelemreméltó.


Az elismerés tíz évvel ezelőtt a Nincs bocsánatot kitüntető Oscar-esővel érkezett meg. A mellesleg a western műfaj összegző epilógusának is tekinthető film utolsó képkockáján rövid ajánlás olvasható: „Sergiónak és Donnak”. Sergio Leone westernjei és Don Siegel krimijei nyomán vált az ifjú tévészínész a mozi ikonjává, a magányos hős egyik legemlékezetesebb megtestesüléséve a filmtörténetben. Ennek mítoszát építgette tovább főként saját főszereplésével forgatott rendezői munkáiban, folyamatosan váltogatva a műfaji kereteket: készített thrillert, kémfilmet, westernt, melodrámát, életrajzi filmet. Közben mindig megtalálta annak is a módját, hogy a dzsessz iránti szenvedélyét is a filmekbe csempéssze. Noha ennek legszebb példája, egyben rendezői pályájának egyik csúcsa, a Charlie Parker életét feldolgozó Bird nálunk kevéssé ismert, 24 filmje közül 15 magyar kiadásban DVD-n hozzáférhető, köztük az opus magnum, amely bemutatójának tizedik évfordulójára duplalemezes kiadásban jelent meg.



Nincs bocsánat

A wyomingi kisváros bordélyában egy részeg cowboy összevagdalja egy örömlány arcát, akinek munkatársnői összedobnak egy komolyabb összegű vérdíjat a bűnös és társa fejére. A pályázók közt megjelenik az öregedő William Munny is, a jó útra tért gonosztevő, jelenleg özvegy családapa és disznótenyésztő, aki elvégzi a munkát, és végül még az erkölcsficamos városban is rendet csinál.

1992-ben a western műfaja már éppoly halott volt, mint ma. Ehhez mérten, amit Eastwood és kipróbált csapata David Peoples (Szárnyas fejvadász) ütős forgatókönyvéből a vászonra vitt, valóságos csoda. A tipikus figurák felvonulásán, a mítoszok lerombolva újjáélesztésén túl a film fő erénye, hogy zsigerekig ható tanulmány az erőszak lélekromboló természetéről. Gyönyörű, sötét képek, amelyek meleg tónusaikkal is dermesztőek, aprólékosan korhű környezetrajz, hozzá felcsigázó gitármuzsika. A ráérő ritmusú elbeszélést nyers erőszakkitörések szaggatják. Iszonytató és felemelő alkotás. *****


Extrák

Az érdekes filmtörténészi audiokommentár mellett egy rakás még érdekesebb filmecske: egy korabeli és egy ma készült werkfilm a főbb résztvevők megszólalásaival, egy rövid portéfilm Eastwoodról, és egy alaposabb, 65 perces, önvallomásos pályakép 1997-ből. Ráadásnak pedig megnézhetjük a Maverick-sorozatból azt az 1959-es epizódot, amelyben Clint a rosszfiút játszotta. *****


Tökéletes világ (1993)

Ihletett neowestern a Kennedy-korszak díszletei közt: egy szökött rab utáni hajsza krónikája, amelyben Clint másodhegedűst játszik Kevin Costner finoman pszichopata szökevénye mellett. A cinikus/flegmatikus rendőrfőnök szerepében azért kellőképp tovább öregbíti hősmítoszát. ****



Éjfél a Jó és a Rossz kertjében (1997)

Sokszereplős, színpompás, tárgyalótermes gyilkossági nyomozás John Cusackkel. A hangsúly azonban az atmoszférán: egy déli hangulatot őrző város, Savannah álomszerű világának igen érzékletes megidézése, amiben van oly kellemes pancsikolni, hogy a rejtély megoldása már tényleg csak hab a tortán. ****



Az igazság útja (1983)

Piszkos Harry negyedik akciója, amelyben egy önbíráskodó némbert üldöz, aki módszeres bosszút áll egykori megerőszakolóin. A női főszerepben Clint múzsája, Sondra Locke, így nem csoda, ha Piszkos Harry is nagylelkűen ítéli meg a kihágást. És ebben mondja, hogy: „Go ahead, make my day!” ***


Bosszú az Eiger csúcsán (1975)

Clintnek hegyet mászni támadt kedve - James Bond bőrébe bújva. Svájc és Nevada viszonylatában feszülő, gyönyörűen fényképezett és humorral is megáldott kémthriller, egy egyetemi tanári aranyéletéből visszarendelt ügynökről, aki bosszút állni indul a hírhedt hegycsúcsra, útközben pedig rendszeresen becsajozik. ***



A törvényenkívüli Josey Wales (1976)

Epikus western egy szürkezubbonyosról, akit megtiport a polgárháború, de neki sikerül kifognia minden csalárdságon. Bicskanyitogató gonoszság áll szemben a szorongattatottakkal, akik azért keményen visszaütnek. Az egyik utolsó igazi western. ****



A szív hídjai (1995)

Duett Meryl Streeppel egy háziasszony és egy világot járt fotós tiszavirágéletű románcában. Könnycsordító szerelmi történetet valószínűleg senki nem várt Clinttől, ő viszont élete egyik legszebb filmjét alkotta meg e bestseller-adaptációban. És alapjában itt is csak a magányos hős mítoszáról van szó. ****



Államérdek (1996)

Egy öregedő mackós (Clint) a nagyreményű betörés közben szemtanúja lesz, amint az elnök megöli a szeretőjét. Innentől ő a célpont. De végül úgyis ő győz. Újabb egész filmet kitevő párbaj Gene Hackmannel. ***



Vesszőfutás (1977)

Ez az, amiben ripityára lőnek egy buszt. A Piszkos Harry-sorozat lendületében készült sivatagi hajsza, amely az első háromnegyedében olyan, mintha nem tudna félresiklani. Aztán a gagyi befejezés rácáfol erre. **



Bronco Billy (1980)

Clint a western mítoszának továbbélését keresi ezúttal egy vadnyugati cirkusz pisztolyhősében, akiben már csak a gyerekek hisznek. Melankolikus, naív, de leginkább nagyon is szerethető óda a hősi idők letűntéről. ***


Tűzróka (1982)

Clint a Vasfüggöny mögött mint vietnami veterán pilóta, akit a kémhálózat kézről kézre bejuttat Moszvába és még tovább, hogy elillanhasson a szovjetek legújabb, gondolatvezérelt vadászgépével. A szimpla, de azért izgis kémthrillert Csillagok háborúja-szintű repülős üldözés fejeli meg. ***



Fakó lovas (1985)

Ilyen az, amikor úgy akar valaki egy halott műfajban dolgozni, hogy az alapanyaga is döglött. A formula a helyén, a magányos hős lerendezi a rosszfiúkat, de ez itt csak üres puffogtatás tetézve egy kínos románccal a Tövismararakból kölcsönvett kislánnyal. **



Az igazság napja (1999)

Amikor Clint eljátssza a szívtiprót az unokájának is beillő nőket szédítve, az majdnem olyan ciki, mint amikor Woody Allen teszi ugyanezt. Az általa alakított piás riporter versenyfutása az idővel, hogy egy halálraítélt ártatlanságát bizonyítsa az utolsó előtti pillanatban, igen gázos, ám helyenként izgalmas. **



Játszd le nekem a Mistyt! (1971)

Clint első rendezése, amelyben egy rádiós lemezlovasra annyira bukik az egyik rajongója, hogy egy alkalmi kaland után egyenesen szét akarja szedni. Elegánsan bontakozó, feszült, ám igen kiszámítható thriller sok zenével. ****



Űrcowboyok (2000)

Négy kivénhedt pilóta felmegy az űrbe megszerelni egy műholdat. Öregember nem vénember - harsog a tétel, de nem győz meg. Sztárparádé, hi-tech űreffektek - ez volt Eastwood legdrágább filmje. Bocs, Clint, de **. Méltóságban megvénülni eddig jobban ment.



(A cikk írása óta megjelentek még: A zöldfülű, Az elefántvadász, Lebujzenész, Véres munka, Halálhágó)
-NZ-
2003.01.25
|


Film premierek

Übergáz

amerikai akcióvígjáték, 93 perc, 2019

Együtt megyünk

francia vígdráma, 132 perc, 2019

Szerelem második látásra

francia vígjáték, 117 perc, 2019

Szupercella 3.: Az Ördögverem

amerikai akciófilm, 97 perc, 2019
Játék
Rowan Atkinson visszatér a véletlenül szupermenő titkos ügynök, Johnny English szerepében.
Filmek a TV-ben
20:00
Vulkán (2018)
ukrán vígdráma, 2018
20:00
Nyár Izlandon
német romantikus film, 2014
20:30
Szombat esti láz
amerikai musical, 1977
20:30
Rocktábor
amerikai zenés film, 2008
21:00
Rendőr szökésben
francia thriller, 2011
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.