Bogart-gyűjtemény 1.

Humphrey Bogart (1899-1957) azok közé a hollywoodi legendák közé tartozik, melyek terebélyesedésének a halál sem tudott gátat vetni. A gyöngyvászon „kemény fickóinak” prototípusa, aki rezzenéstelen arccal, szabad akaratából száll szembe a veszéllyel és mindig pontosan tudja, hogy mit akar, forogjon kockán akár szép nők szerelme, akár veszélyes küldetés - generációknak volt és (szerény véleményem szerint) lesz is még ideálja.
Színészi karrierje az I. világháború idején indult, mikor is egy hadihajón szolgálva tisztázatlan körülmények között szert tett arra a hegre, melynek következtében a bogarti mosoly oly ellenállhatatlanná vált: csak az alsó ajka mosolygott ugyanis, a felső soha többé. E fontos imidzsépítő előkészület után 1920-tól szerepelt színészként a Broadwayn nem sok sikerrel, úgyhogy a húszas évek végén Hollywoodba indult szerencsét próbálni.

A nagy Bogart-klasszikusokban a hős autonómiája, saját belső törvényeinek szilárdsága nyűgözi le a nézőt. A saját sorsát tökéletesen kontrolláló, ugyanakkor szükség esetén az irónia fegyverét is bevető ballonkabátos alak azóta is kísért a fimtörténetben. Erre az ideálra tekint nosztalgiával egy céltalan cselekedetekkel zsúfolt és meggyőző értékrend nélküli világból Belmondo figurája a Kifulladásigban, és az ügyetlen és tanácstalan Woody Allen a Játszd újra, Sam!-ben.

A bűn világa: Bogie, a gengszter

1928-ban kapta első filmszerepét, majd a harmincas években a Warner Bros. szerződtette gengszterszerepekre. Egy 1940-es nyilatkozatában, szokásos iróniájával így emlékszik erre az időszakra: „Az első harmincnégy filmemben tizenkét alkalommal gyilkoltak meg, tizenkét alkalommal ültettek villamos székbe vagy akasztottak fel, és kilencszer szöktem meg börtönből... Több jelenetet játszottam a földön agonizálva, mint a lábaimon állva... Mindennek ellenére egy dolgot a javamra írhatok: kitaláltam és kikísérleteztem több új módszert az összecsuklásra. Néhányat még ma is használnak.”

Ebből az időszakból talán csak William Wyler Zsákutca (1937) című filmje emelkedik ki. Azonban a sztárságot is egy gengszterszerep hozta meg 1941-ben Bogartnak: a Raoul Walsh Magas Sierra című darabjában megformált Roy Earl lett az első olyan, általa játszott gengszter, aki a közönség rokonszenvét elnyerte.


A bűn és a törvény határán: Bogie, a magándetektív

A máltai sólyom
(1941; The Maltese Falcon, r.: John Huston)
A negyvenes években új korszak kezdődött a gengszterfilm történetében: Dashiell Hammett hatására a magándetektív megjelenik a filmen is. Ha nem lenne működési engedélye, könnyen összetéveszthetnénk a gengszterekkel. Gyanús megbízatásokat vállal el: A máltai sólyomban egy rejtélyes szobor előkerítését. Hullák szegélyezik útját mindenfelé, jó és rossz kibogozhatatlanul összekeveredik körülötte. A film noir eme egyik első klasszikusából természetesen a végzetes és veszélyes nő sem hiányzik, aki még akkor is hazudik, amikor azt mondja „Jó napot!”.

John Huston rendezőhöz egyébként a későbbiekben is gyümölcsöző munkakapcsolat fűzte Bogartot, Huston Afrika királynője című filmjében nyújtott alakításáért kapta egyetlen Oscarját. *****


Hosszú álom (1946; The Big Sleep, r.: Howard Hawks)
Szintén egy film noir alapmű, melyben Bogart ismét magándetektívként szegődik az elképesztően bonyolult igazság nyomába. A veszélyes nők száma növekszik, a nem túl magas, de jóképű magándetektívbe még a taxisofőr(nő!) is azonnal belehabarodik. A követhetetlenül tekergő ügyek kanyarulataiban az isteni Lauren Bacall tűnik fel, akihez nem csak számos filmben, de az életben is szoros szálak fűzik Bogartot, lévén negyedik felesége. Ebben a filmben van kedvenc Bacall-Bogart párbeszédem: Bacall: „Szarul néz ma ki.” Bogart: „És magas sem vagyok.” *****


Gyanúba keveredve (1947; Dead Reckoning; r.: John Cromwell)
Ebben a noirban ugyan nem magándetektív, de magánnyomoz: éppen leszerelt ejtőernyős tisztként egy meggyilkolt katonatársa és barátja gyilkosa után kutat. A legfőbb akadály itt is egy nő lesz, aki pedig kezdetben odadóan segíti őt a nyomozásban. ***


Semlegesség vagy a „jó ügy” szolgálata: Bogie, a kalandor

Casablanca
(1942; r.: Michael Curtiz)
Az eleinte semlegességével és függetlenségével tüntető, de végül a jó ügyért harcbaszálló kalandor figurájában a bogarti karakter legfontosabb elemei ötvöződnek: Roy Earl (Magas Sierra) kiábrándultsága, Sam Spade (A máltai sólyom) cinizmusa és nőgyűlölete. Ehhez jönnek még új elemként romantikus vonások a Casablancában. A szenvtelen külső mögött megbúvó romantikus szerelmes és forradalmár figurája a filmtörténet egyik legnagyobb klasszikusának lett felejthetelen hőse. *****


Sabrina (1954; r.: Billy Wilder)
A sikeres Broadway-vígjáték első filmes feldolgozásában talán éppen azt a rejtett romantikus karaktert akarták kiaknázni, amit már a Casablancában is megcsillantott Bogart. A címszerepet alakító Audry Hepburnnel valahogy mégsem passzol össze Bogart figurája. Szerencsésebb lett volna, ha Cary Grant, akit eredetileg felkértek erre a szerepre, el tudja vállani a munkát. Ezt a filmet, azt hiszem, inkább nézzük Hepburn, illetve a divatlegendát teremtő Givenchy-tervezte ruhák miatt. ****


Sirokkó (1951; Sirocco, r.: Curtis Bernhardt)
A Bogart alakította kalandor ezúttal az 1925-ben a francia csapatok által megszállt Damaszkuszban tevékenykedik. A Casablancára sok vonásában emlékeztető történetben az erkölcsök és politikai elkötelezettség nélküli amerikai ezúttal fegyverekkel kereskedik. A végén azonban nézeteiben itt is fordulat következik be. ***


Key Largo (1948; r.: John Huston)
A közelgő vihar miatt a külvilágtól elzárt sziget szállodájában egy pszichológiai elemekkel is átszőtt kamaradráma bontakozik ki, melyben Lauren Bacall mellett az az E.G. Robinson Bogart partnere, aki a harmincas évek filmjeiben legendás gengsztereket játszott (pl.: a Kis Caesar). Itt is egy gengszterbanda vezérét alakítja, mely megszállva tartja a hotelt. És bár Bogart figurájának jelszava kezdetben itt is az „Én csak magamért harcolok”, végül mégis hősies közdelemben szabadítja meg a szigetet a gengszterektől. ****


Annál súlyosabb a bukásuk... (1956; The Harder They Fall, r.: Mark Robson)
Bogart utolsó filmjében egy sportújságírót alakít, aki busás haszon reményében, erkölcsi skrupulusok nélkül vág bele a sport PR bizniszbe, hogy „megcsináljon” egy ökölvívót, aki amúgy teljességgel tehetségtelen. A reklámkampány túl jól sikerül, Bogie-ban azonban - a menedzsment embertelenségét látva - végül mégis csak megmozdul a lelkiismeret, és kiteregeti a szennyest egy újságcikkben. ***


Háborús idők: Bogie, a katona

Szahara
(1943; Sahara, r.: Korda Zoltán)
1942-43-ban a filmvászonra is betört a háború, aminek Bogart egyik állandó hőse lett. A Szaharában egy harckocsi parancsnokaként kell, csapatától elszakadva levezényelnie egy sivatagi visszavonulást. Útközben szövetséges és ellenséges menekülőket is felvesznek a vasszekérre, így lehetőség adódik a háborús filmek egyik kedvelt toposzának kidolgozására: „ellenséges nemzetek fiainak bonyolult barátsága háborúban”. A film címszereplője, a homok majdnem lenyomja Bogei-t, de a végén mégis sikerül másodmagával elfognia és lefegyvereznie egy teljes német hadosztályt. ****


Zendülés a Caine hadihajón (1954; The Caine Mutiny, r.: Edward Dmytryk)
Ez a történet is a II. világháború idején játszódik, de minthogy a valódi háború a forgatás idején már mintegy tíz éve véget ért, az akcióról a pszichológiára helyeződik a hangsúly. Bogart egy paranoiában és kisebbrendűségi komplexusban szenvedő hajókapitányt alakít, akit elhatalmasodó betegsége alkalmatlanná tesz tisztségének betöltésére, így tiszttársai kénytelenek csataközben átvenni a parancsnokságot. Az idegbeteg tiszte karakterét Bogartnak sikerült elég aprólékosan kidolgoznia, az ő alakítása a film egyik erőssége. ***
tereza
2003.02.25
|


Film premierek

Mancs őrjárat

amerikai-kanadai animációs film, 69 perc, 2019

Út a királyi operába

angol-kubai-német-spanyol életrajzi dráma, 115 perc, 2018

Családi vakáció - Irány Ibiza!

belga-francia vígjáték, 87 perc, 2018

Aki bújt

amerikai horror, 95 perc, 2019

A bűn királynői

amerikai akcióthriller, 102 perc, 2019
Játék
Az ország egyik legismertebb MC-je bandájával és saját szerzeményeivel érkezik a Hajóra.
Filmek a TV-ben
H
19
K
20
Sze
21
Cs
22
P
23
23:50
A tehetséges Mr. Ripley
amerikai thriller, 1999
00:10
Veszélyes szomszédok
amerikai thriller, 2017
00:20
Grimm
amerikai-angol-cseh fantasztikus kalandfilm, 2005
00:25
Világok harca
amerikai akció sci-fi, 2005
00:35
Automata
amerikai-spanyol akciófilm, 2014
First Festival Mexicano - ma délután és este. Sörbemutató zene és ételek. Itt ma jó lesz bulizni! #cornjuan #firstfestivalmexicano #mexikó #mexikóisör #programajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.