A félelem órái, A postás mindig kétszer csenget

A harmincas évek gengszterdrámáiból kinevelődött hollywoodi sztárok titka abban rejlett, hogy képesek voltak egyszerre megmutatni az emberi jellem nemes és árnyas oldalát, függetlenül attól, épp melyik oldalán álltak a törvénynek. Robinson, Cagney és mindenekelőtt Humphrey Bogart elsősorban kétarcúságuknak köszönhetik kophatatlan renoméjukat, érthető hát, hogy díszdobozaikból épp azok a darabok maradnak ki, ahol alakításuk nem kimondottan ékes bizonyság erre.


Hogy egy Bogart-film a Bogie-persona kötelező kelléktára nélkül is lehet emlékezetes, arra talán legjobb példa az életmű utolsó előtti művét jelentő A félelem órái (William Wyler, 1955), a színészóriás gengszterfilmjeinek záródarabja (egyben személyes kedvence!), amely meséjében a sikerkarrier húsz évvel korábbi nyitódarabját, a Megkövült erdőt idézi. Egy börtönből szökött, bosszúszomjas bűnöző öccsével és pszichopata cellatársával megszáll egy békés családi otthont a zöldövezeti Amerikai szívében: a túszul ejtett négyfős família feje azonban némi kötelező vonakodás után szembeszáll a terrorral és végül rendőri segédlet nélkül leszámol a bandafőnökkel.A Joseph Hayes darabjából készült filmfeldolgozás gengszterszerepét a színpadi verzió Paul Newmanjétól vette át az idős Bogart (az 1990-es remake-ben Mickey Rourke próbált nyomába lépni), ám csupán korához szabatta hozzá a karaktert, eszében sem volt holmi mélységet, komplexitást vinni bele. Bogart gazembere ezúttal szimplán aljas és főként gyáva pitiáner, amire a Mocskos arcú angyalok óta nemigen akadt példa: hol csak hátulról meri leütni a fegyvertelen házigazdát, hol kisgyermeket használ védőpajzsul. Annál több sötét tónus vegyül a végkifejletre a főhős alakjához, ami nem meglepő a hajdan Dr. Jekyllként feltűnt Fredric March-tól: rossz nézni, ahogy az utolsó percekben kispolgári szadizmussal kiélvezi győzelmét a nyomorult kis gengszterrel szemben. Wyler egyenlő figyelemmel kezeli sztárjait és remek mellékszereplőit, óramű pontossággal hajszolva végig őket a megpróbáltatásokon, miközben végig fenntartja a klausztrofób feszültséget: akciódús thrillert látunk, ököl- és tűzharcok helyett szópárbajokkal és egymásnak feszülő elemi indulatokkal.

Célközönség: akit érdekelnek David Lynch kertvárosi rémálmai kisrealista verzióban


A cserzett arcú gengszterek fénykorának is megvolt a maga ifjú lázadója, James Garfield személyében, aki főként bűnbe szédült kisemberek megszemélyesítőjeként írta be magát érdes sztártársai mellé a filmtörténetbe. Nem mintha kevésbé kemény fából faragták volna, adott helyzetben akár Bogarton is túltesz durva cinizmusban - elég összehasonlítani az egyazon Hemingway-műből készült Egyszer lenn, egyszer fenntet és Garfield sokkal jobb Töréspontját 1950-ből. Mára a fiatalon meghalt színész legismertebb alakítása a James M. Cain szűkszavú kultregényéből készült A postás mindig kétszer csenget (Tay Garnett, 1946) stoppos csavargója, Frank, aki egy útszéli fogadóban az idős tulaj kirobbanóan érzéki feleségének bűvkörébe kerül, majd a végzetes vonzerő gyilkosságra kényszeríti.A film noir egyik klasszikusának tekintett darab legizgalmasabb vonásai épp azok, amelyek kilógnak a műfaji skatulyából: stilizált látványvilág helyett szinte dokumentarista szikársággal fogalmaz, párbeszédei mentesek a szellemes maníroktól, Lana Turner buja femme fatale-ja pedig meglepően árnyalt, emberi figura a sok lelketlen vérszívó-díva közt. Noha a regény két világhírű adaptációja, az olasz Megszállottság és a Nicholson-Lange filmtörténeti párosát felmutató 1981-es verzió igen erős mezőnyt teremt, a Garnett-film keményen állja velük az összehasonlítást - izzó héjanászra a lisztes konyhaasztalon vagy a férj friss hullája fölött mindenesetre ne számítsunk.

Célközönség: a Szenvedély rabjai
vadalma
2004.04.08
|


Film premierek

Mancs őrjárat

amerikai-kanadai animációs film, 69 perc, 2019

Út a királyi operába

angol-kubai-német-spanyol életrajzi dráma, 115 perc, 2018

Családi vakáció - Irány Ibiza!

belga-francia vígjáték, 87 perc, 2018

Aki bújt

amerikai horror, 95 perc, 2019

A bűn királynői

amerikai akcióthriller, 102 perc, 2019
Játék
Világszínvonalú programok, nemzetközi hírű fellépők és csodálatos helyszínek!
Filmek a TV-ben
H
19
K
20
Sze
21
18:15
Szökevény hercegnő
amerikai-kanadai romantikus film, 2015
18:30
Kislány a küszöbön
német vígjáték, 2011
18:40
A tenger szívében
amerikai kalandfilm, 2015
18:50
Zöld Lámpás
amerikai akciófilm, 2011
18:50
Ragyogó világ
japán romantikus filmdráma, 2017 (feliratos)
JÁTÉK!!! Ma kerül ki a lelőhelyekre a legújabb Pesti Est. Fotózkodj vele bárhol a városban, használd a #pestiestles hashtaget, és mi tuti megajándékozunk egy pesti program belépővel! . . . #jatek #nyeremenyjatek #játék #posztolj #szelfizzpestiesttel
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.