Coenék dvd-n

Aligha találhatunk ma Hollywoodban eredetibb, invenciózusabb és nem utolsó sorban profibb alkotókat, mint a két Coen testvért, Ethant és Joelt. Nincs két egyforma Coen-film, pláne egymás után, mivel a testvérek szép szisztematikusan haladva próbálnak ki minden műfajt, és minden új munkájuk külön meglepetés.
A két minneapolisi fiú nem is filmesnek készült, egyetemi éveik alatt azonban beleszerettek a mozi világába, amelybe úgy csöppentek bele, hogy Ethan egy barátjának, bizonyos Sam Raiminek segített egy olcsó horror, az Evil Dead vágásában. Ezután, mintegy próbaképpen fillérekből készítettek egy gonoszkás film noirt, a Véresen egyszerűt, és az üzlet beindult. Sosem készítettek igazi kasszasikert, de nem kell senkinek bizonygatniuk, hogy a legjobbak közé tartoznak.

A hazai forgalmazók több filmjük DVD-kiadásával adósak, hiszen sem a Véresen egyszerű, sem a sötét tónusú, de remek gengsztermozi, A halál keresztútján, a halványabb Nagy ugrás, vagy az Arany Pálmával jutalmazott Hollywoodi lidércnyomás nem jelent meg, nem beszélve az Ó, testvér, merre visz utad?-ról, amely nálunk furcsa okból a mozikba sem jutott el. Életművük másik fele azonban már elérhető dvd-n, és a csapathoz hamarosan a vadonatúj Betörő az albérlőm is csatlakozik.

Vízer


Az ember, aki ott sem volt (The Man, Who Wasn`t There, 2001)

Ed Crane borbély. Ed Crane nem szereti a munkáját. Ed Crane nem szereti a feleségét. Ed Crane-nek mintha minden mindegy lenne. Egykedvű arckifejezés, a cigi állandóan a szájában. Mégis, amikor parókás kuncsaftja némi befektetésért cserébe hatalmas hasznot és önállóságot helyez kilátásba, Ed Crane beindul. Névtelenül zsarolja neje főnökét-szeretőjét. A kapott pénzt továbbadja, ám a megzsarolt rájön mindenre. Ed Crane szúr. Másnap megadóan fogadja a nyomozókat, ám a hatóság nem őt, hanem feleségét vádolja.
Joel és Ethan Coen filmje aztán tovább csavarja az alaphelyzetet bírósági jelenettel, csábító tizenévessel. Mindezt fekete-fehérben, mintha az 1949-ben játszódó film kortárs darab lenne. Az ember, aki ott sem volt a korabeli film noir stílus megannyi jegyét felvonultatja a történetet elmesélő főhős narrációjától kezdve a túlzásig szenvtelen arckifejezéséig. Stílusbravúr a javából, főhajtás az ötven évvel korábban megteremtett műfaj előtt. A rendezőpáros azonban szokásához híven konkrét filmeket is idéz, ezúttal tán Kubrick Lolitáját a legerőteljesebben.
Ed Crane története mindemellett újabb fanyar Coen-szatíra, ahol az alapelemek visszaköszönnek a korábbi munkákból. A fanyar irónia mögötti szomorú valóság az emberi ostobaságról, a kiúttalanságról mesél, az egyhangú élet sivárságáról és a kitörési kísérletek bénaságáról, lehetetlenségéről, a porszem-lét megváltoztathatatlanságáról. ****


Extrák:
A film színesben a második lemezen. Ez a kuriózum igen sokat ér és magyarul is élvezhető (nem úgy, mint az alapfilm korongján található többi extra). Pedig a rendezők és a főszereplő által előadott audiokommentár és a Roger Deakins operatőrrel készített majd egy órás interjú felirattal nagyobbat szólhatna. A rendezők filmográfiája kicsit pontatlan, a szereplőké nem. A kimaradt jelenetek menüpont alatt egy ügyvédi szónoklat és néhány frizuraformáció értendő, a fotógaléria menüpont pedig nem működik. ***
kalambó


Arizónai ördögfióka (Raising Arizona, 1987)


Bár a történet kissé túl könnyedre sikerült, ez a korai, de remek vígjáték már fel tudja mutatni az összes kiforrott Coen motívumot. Ilyen a gaz milliomos, a kedves lúzer főszereplők, no meg páratlan időzítés, a parádés cselekmény és az elképesztő karakterek. Ráadásul ez egyben Coenék legpörgősebb filmje is onnantól kezdve, hogy hőseink, Hi, a piti bűnöző és Ed, a házias rendőrnő a természetes módszerek kudarca miatt csecsemőt lopnak maguknak. Ám a kölök egy gazdag és mérges ember ivadéka, aki egy kegyetlen és szőrös motorost küld az idétlen pár nyomába - és innentől mindez már igazi roadmovie. Az ekkor még kevéssé ismert Nicolas Cage - aki eddig legelőnytelenebb külsejét és legjobb vígjátéki alakítását villantja fel - elképesztő karakterek és fergeteges dumák között csetlik-botlik, mindenki nagy örömére. ****


Extrák:
Előzetesek. *


Fargo (Fargo, 1996)


Könnyed vígjátékaik és retroízű krimijeik után a testvérek komoly meglepetést okoztak ezzel a filmmel, ami a kritikusok kedvence lett, ráadásul két Oscart is hozott a konyhára. Coenék sebészi pontossággal és szenvtelenséggel mesélik el a pitiáner autókereskedő kísérletét, hogy saját felesége elraboltatásával némi pénzt csaljon ki ellenszenves apósából. A kezdeti csetlés-botlásból azonban vérfürdő bontakozik ki, és a cselekmény szokatlan brutalitását csakis az ügyben nyomozó terhes sheriffnő alakja teszi emberivé, amin nehéz lenne csodálkozni, mivel az illetőt Frances McDormand, Joel felesége alakítja. De nem csak az teszi emlékezetessé a filmet, hanem a valóban fantasztikus operatőri munka, valamint Steve Buscemi és Peter Stormare ostoba gazfickópárosa *****


Extrák:
A kommentáron ugyan nem a Coen testvéreket halljuk, hanem Roger Deakins operatőrt, de ő is elég érdekes. Aztán jön egy werkfilm és interjúk a készítőkkel, valamint szöveges érdekességekkel tűzdelt változatban is nézhetjük a filmet. A Coen testvérek családfáján megnézhetjük, hogy eddig kikkel dolgoztak a fiúk, meg akad egy működésképtelen fotógaléria és előzetesek. ****


A nagy Lebowski (The Big Lebowski, 1998)

Egy igazi kultfilm, a végső slacker mozi! Bár a Fargo hívei túlzott komolytalansággal vádolják a filmet, csak részben van igazuk. Ez ugyanis egyben Raymond Chandler Nagy álomjának a modern, komikus átirata is egyben, élen a Fószerrel (Jeff Bridges élete egyik legjobb szerepében), aki névrokonsága és egy furcsa emberrablás révén egyre furcsább kalandokba keveredik, holott ő inkább bowlingozna a haverjainak. Mindez olyan lenyűgöző könnyedséggel és eleganciával - no meg tömény szarkazmussal - van előadva, hogy korunk egyik igazán emblematikus mozija lett. *****


Extrák:
Egy harmincperces werkfilm, filmográfiák, valamint a Fószer kedvenc koktéljának, a White Russian-nek a receptje. ***


Kegyetlen bánásmód (Intolerable Cruelty, 2002)

Alkotóink eddigi legkevésbé sikerült munkája, ami részben azzal magyarázható, hogy a forgatókönyvet nem csak ők írták, valamint, hogy George Clooney és Catherine Zeta-Jones nem kifejezetten azt a stílust képviselik, amiről a tesók híresek. Ettől függetlenül a kellemes válóperes dráma, amelyben Clooney az ügyvédet, Zeta-Jones pedig egy hűtlen asszonyt alakít, romantikus komédiaként - és tiszteletadásként Frank Capra életműve előtt - megállná a helyét, ha nem lennének ilyen magasak az elvárásaink. De a jól fésült történetben néhány percre azért feltűnik a gonosz kis Coen humor - és ez jó! ***


Extrák:
Egy rövidke werkfilm, egy kis ízelítő a szereplők ruhatárának összehozásáról - ez vajon kinek jutott eszébe? - és rövid, de feszesre vágott válogatás a bakikból. **
Vízer
Vízer
2004.10.07
|


Film premierek

Ugye boldog vagy?

német vígjáték, 80 perc, 2019

Jó srácok

amerikai vígjáték, 95 perc, 2019

Volt egyszer egy… Hollywood

amerikai szatíra, 161 perc, 2019
Játék
Patrick deWitt nagysikerű regényéből készült ez a különleges hangulatú western, melyben egy testvérpár, Eli (Joaquin Phoenix) és Charlie Sisters (John C. Reilly) azt a megbízatást kapja, hogy végezzenek egy aranyásóval, aki meglopta főnöküket.
Filmek a TV-ben
H
12
K
13
Sze
14
Cs
15
P
16
Szo
17
20:50
Nincs kettő négy nélkül
olasz akcióvígjáték, 1984
20:55
Non-stop
amerikai-francia-angol akciófilm, 2014
21:00
Everest
amerikai-izlandi-angol filmdráma, 2015
21:00
Kislány a küszöbön
német vígjáték, 2011
21:00
Harry Potter és a titkok kamrája
amerikai-angol fantasy, 2002
A rossz költészet világnapja van, írj bátran te is egy verset és kínozd vele a barátaidat/üzletfeleidet! #rosszkolteszetvilagnapja #augusztus18 #badpoemday #douglasadams
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.