Fellini-sorozat 1.

Federico Fellini (1920–1993), az egyetemes mozgóképtörténet egyik legjelentősebb alakja egy aprócska olasz városban, Riminiben született, és újságíróskodással, illetve képregények rajzolásával kezdte pályáját. Közvetlenül a második világháború után forgatókönyvíróként és rendezőasszisztensként dolgozott, majd az ötvenes évek elején önálló direktorként is bemutatkozott, és olyan művekkel, mint az Országúton, a Cabiria éjszakái, Az édes élet vagy a 8 és 1 hamarosan a modern film meghatározó figurája lett.
Munkái a művészfilmek és a szórakoztató filmek kedvelőit egyaránt meghódították, beszédes tény, hogy pályája során – európai rendező esetében szinte példátlan módon – négy alkalommal nyerte el az Oscar-díjat.
Annak ellenére, hogy akadnak haloványabb darabok is két tucat alkotást elősoroló pályáján, Fellinié a filmtörténet egyik legegységesebb életműve. A rendező a mozi egyik legösszetettebb magánmitológiáját építette fel, egy gazdag motívumkészlettel és erőteljes szimbólumokkal teli univerzumot alkotott. Filmjei néhány perc után félreérthetetlenül felismerhetőek, köszönhetően a vissza-visszatérő eseményeknek (karnevál; cirkusz; parádék; partik), a rendre feltűnő, hasonló helyszíneknek (elhagyatott terek; szökőkút; tenger) vagy az újra és újra felbukkanó archetipikus figuráknak (az anya; a clown mint a művész alteregója; a szent őrült; a nárcisztikus férfi). Továbbá köszönhetően a lélek legmélyebb bugyraiból feltörő élménydömpingnek, amely a megjelenített univerzum személyességét szavatolja és a fantázia, az álmok mindenekfelettiségét hirdeti.


Amarcord (Amarcord, 1973)

Kevés olyan alkotó akad a mozi történetében, aki annyira eltökélten hitt az önéletrajzi elemekkel dolgozó szerzői filmben, mint éppen Fellini. A direktor gyakran a viviszekcióval határos módon emelt be munkáiba személyes momentumokat, valamennyi filmje közül a 8 és 1, illetve az Amarcord példázza ezt leginkább.

Utóbbi - melynek címe az 'emlékezem` szó tájnyelvi változata - a szerző gyermekkori élményeiből táplálkozik. A múlt század harmincas éveiben járunk, a fasiszta Olaszország egy kisvárosában, de az Amarcord nem realista indíttatású korrajz, ehelyett inkább egy valamikor ténylegesen létező, ám a képzelet és az emlékezet által retusált világról szóló film.

A hagyományos értelemben vett cselekményszövést hanyagoló, epizódszerű mű olyan, akár egy album: jellegzetes sorsokat, tipikus figurákat látunk, javarészt állóképekbe komponálva. Fellini bölcs derűvel és érzékeny humorral szemléli ezt az erősen álomszerűnek tetsző, a cirkusz és a karnevál tarka összevisszaságát idéző miliőt, egyszerre ölelve keblére és taszítva el magától a bemutatott világot: az Amarcord a kritikai nosztalgia filmje, helyenként csípős és szarkasztikus, helyenként gyengéd és megengedő hangütésű remeklés. *****

Extrák:
Előzetes. *
P.ZS.


Édes élet

A legendás hatvanas évek a filmművészetben nem akárhogyan kezdődtek. Vegyük például az 1960-as Cannes-i fesztivált, ahol bemutattak két olasz filmet: Michelangelo Antonioni Kaland és Federico Fellini Édes élet című opuszát. Ha ezek után már semmi nem történt volna ebben az évtizedben, akkor is a filmtörténet egyik legfontosabb időszakaként tarthatnánk számon.

Fellini a neorealista színezetű kezdetek után az Édes életben vesz éles kanyart, hogy a felső tízezer dekadens életmódjának bemutatásával és „istentelen” szemléletmódjával maga ellen fordítsa Olaszország közvéleményének egy részét, s eközben elinduljon a szupersztárrendezővé válás útján. Ez az ún. „művészfilm” - ma már szinte felfoghatatlan módon - hatalmas sikert arat, a Fellini nevet világmárkává teszi, ugyanakkor kultúrtörténetet is ír: a film fotoriporter-ábrázolása és egyik szereplője nyomán kezdik a rámenős, a sztárokat mindenhová követő fotósokat paparazzinak nevezni, s Anita Ekberg éjszakai lubickolása a Trevi kútban a filmtörténet egyik leghíresebb jelenetévé válik pillanatok alatt.Az életmű egészét tekintve is több szempontból fontos ez a film. Fellini első alkalommal dolgozik együtt Marcello Mastroiannival, aki azonnal a rendező alteregójaként kezd funkcionálni, mely szerepét később a 8 és ˝-ben, valamint A nők városában teljesíti majd ki. Ugyanakkor teljes pompájában jelenik meg az életmű meghatározó motívuma is: Róma, a varázslatos és bűnös város ábrázolása (mely vonulatba a Fellini-Róma és a Satyricon tartozik majd), szemben a szülőváros, Rimini legendás megjelenéseivel (Bikaborjak, Amarcord).

A film a hagyományos, lineáris cselekményvezetés helyett epizódok egymás mellé fűzésével mutatja be a kiábrándultságot, a céltalan és kielégülést nem ígérő, könnyednek látszó és könnyelmű „édes életet”, a sodródást partitól partiig, egyik bulvárlap-szenzációtól a másikig. Mindezt grandiőz (szélesvásznú) képeken, sajátos „fellinis” humorral, alkalmanként pedig az Országútonból oly jól ismert, szívfájdító melankóliával vegyítve. Mindez egyszerre lenyűgözően szép és kegyetlen - olyan ötvözet, melyet Fellininél mesteribben csak kevesen tudtak kikeverni a filmtörténetben. *****Extrák:
Az extra lemezen egy nem kifejezetten revelatív erejű, 105 perces francia dokumentumfilm Felliniről, melynek egy, a rendezővel készült interjú adja az alapját. A filmmel egy lemezen: egy eredeti előzetes, rövid összeállítás a film történetéről, negyedórás interjú a francia táncosnőt alakító Magali Noëllel. A legérdekesebb darab az a 15 perces összeállítás, amiben Michel Ciment francia filmtörténész beszél a filmről, sok háttérinformációt közölve. A lemez mélypontja a klasszis műhöz méltatlan színvonalú (primitív, szerkesztetlen és magyartalan) két életrajzi kompiláció Felliniről és Mastroianniról. E borzalmat némileg feledteti, hogy a lemezen hallható a csodálatos, 1972-es magyar szinkron Latinovits Zoltánnal. ***
tereza
2004.10.21
|


Film premierek

A Viszkis

magyar akcióthriller, 111 perc, 2017

Férfikor

magyar filmdráma, 77 perc, 2017

Volt egyszer egy Szíria

belga-francia-libanoni filmdráma, 85 perc, 2017

Szabadulószoba

amerikai thriller, 81 perc, 2017

Hét nővér

amerikai-angol-belga-francia akcióthriller, 123 perc, 2017

Coco

amerikai animációs film, 109 perc, 2017
Játék
Nagyszabású koncerttel ünnepli az adventi időszakot Caramel.
Filmek a TV-ben
H
20
K
21
Sze
22
18:05
Puszta formalitás
francia-olasz krimi, 1994 (feliratos)
18:10
Túl az Óperencián
amerikai kaland, 1992
18:45
Néma könnyek
kínai romantikus filmdráma, 2015 (feliratos)
18:50
Vörös zsaru
amerikai akciófilm, 1988
18:55
Testvérek között
amerikai filmdráma, 1996
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.