Kedvenc helyek

Jamie Cullum: TwentySomething – Special Edition

olvasói
(0)
(Verve / Universal)

„A tornacipős Sinatra” 2003-as albuma, a TwentySomething már így is minden idők legtöbb példányban elkelt brit dzsesszlemeze, bő egymillió példányban fogyott, de lesz abból még több is, hiszen – a Live At Blenheim Palace koncert-DVD-vel egyidőben – újra kiadták, bónuszdalokkal bővített verzióban: a Bridget Jones – Mindjárt megőrülök! filmzenelemezéhez készült Everlasting Love feldolgozással, illetve három további számmal (köztük egy tévéfellépésen rögzített Radiohead-átirattal) kiegészítve.


Az 1979-es születésű Jamie Cullum igazi bohém csodagyerek, nyolc éves kora óta zongorázik és gitározik autodidaktaként, játszott rockzenekarokban, drum`n`bass és hiphop produkciókban, illetve öltönyös dzsessz formációkban, Franciaországban kávéházakban és bárokban, Nagy-Britanniában pubokban és hotelekben, közben irodalmi, majd színészi és filmes tanulmányokat folytatott az egyetemen, aztán diákhitelből felvett két dzsesszes albumot triója élén (Heard It All Before – 1999, Pointless Nostalgic – 2002), mielőtt a patinás Verve kiadó – dzsessz kategóriában rekordösszegnek számító – egymilliós lemezszerződést ajánlott a kölyökképű, kócos kis (163 centis) fickónak, aki koncertjein zenebohóc-showman módjára hajlamos felugrani zongorájára és ütőhangszerként használni azt. Ennek a szerződésnek az első gyümölcse a 2003 őszén megjelent TwentySomething, mely az előző album receptjét ismételve vegyít klasszikus dzsessz/szving/varieté sztenderdekből, illetve rockszámokból készült átiratokat, továbbá saját szerzeményeket (néha a „szintén zenész” báty, Ben Cullum is besegít dalszerzőként). Az első kategóriába például a nyitó What A Difference A Day Made, a lelassított Singin` In The Rain meg a Sinatra és Dean Martin által is sikerre vitt Cole Porter-féle I Get A Kick Out Of You laza előadása tartozik, a másodikba egy Jimi Hendrix- (Wind Cries Mary) és egy Jeff Buckley-ballada (Lover, You Should Have Come Over) ihletett tolmácsolása, a harmadikba meg olyan szellemes szerzemények, mint a zongorista-énekes zsenge korára utaló virgonc címadó szám vagy a latinos fúvósokkal dúsított záródal, a Next Year Baby.


A 2004 novemberében kiadott új verzión (TwentySomething – Special Edition) persze nem a Next Year Baby a zárószám, mivel négy bónuszdal került utána, négy feldolgozás: a korábban többek közt Sandra vagy a U2 által is feldolgozott Everlasting Love című soul-pop sláger, a 2002-es The Neptunes present... Clones lemezen Pharrell Williams és Jay-Z által előadott Frontin` című bugyilehúzós R&B, a Benny Goodmanék és Sinatráék köre által is sikerre vitt Can`t We Be Friends? című harmincas évekbeli sztenderd, továbbá a Radiohead-féle fájdalmas High And Dry élőben rögzített átirata – négy különböző világ, melyet Jamie Cullum képes a lehető leglazábban a saját képére formálni.


8/10
Déri Zsolt
2004.12.11
|


Játék
A western műfajt már sokszor temették, de időről időre mindig akad egy alkotó, aki megmutatja, hogy van még kraft a pisztolyforgató cowboyokban.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.