Kedvenc helyek

Talib Kweli: The Beautiful Struggle

olvasói
(0)
(Rawkus / Universal)

Talib Kweli alapítója volt a hiphop aranykorát visszaidéző legendás Black Star underground triónak, de hamar összekülönbözött raptársával, Mos Deffel (lásd: The New Danger). Kweli egy ideig még a csapat producerével, DJ Hi-Tekkel folytatta a népoktatást, amit aztán Kanye Westtel (lásd: The College Dropout) hamarosan kereskedelmi sikerre is tudott váltani. A 2004 végén megjelent The Beautiful Struggle a puristákat totális hátfordításra késztette, pedig Kweli még mindig az egyik legtehetségesebb MC és az alapok is a mainstream izgalmasabb beszállítóitól érkeztek.


A Black Star remek „vissza a gyökerekhez” tematikájú – leginkább a Native Tounge kollektíva és KRS-One nyomdokain haladó – debütáló lemeze és saját kiadója, a Rawkus elindított egy true hiphop reneszánszot, mely még Jay-Z-re is hatással volt. Azonban különféle nézeteltérések miatt (melyek között a zenei csak egy volt) megszakadt az egyetem óta tartó barátság Talib Kweli és Mos Def között, sőt utána Kweli és DJ Hi-Tek is csak egy közös lemezig jutott (Reflection Eternal – 2000). A rapper első igazi szólóanyagán, a 2002-es Quality albumon már más producereket állított csatasorba a remélt kommerciális áttörés érdekében (a Kanye West által készített Get By a mai napig legnagyobb sikerének számít). Igaz, hogy az 1975-ös születésű Talib Kweli Greene (Talib arabul "kutatót, tanulót" jelent, Kweli ghanai nyelven "igazságot, tudást") már nem csak underground hiphop körökben számít kultuszfigurának, de még mindig nem elegen ismerik, ha a képességeit vesszük alapul. Pontosan ezzel bókolt neki Jay-Z a 2003-as The Black Album Eminemmel készített Moment Of Clarity című számában, de az egy évvel későbbi The Beautiful Struggle-on hallható válasz már nem annyira egyértelműen pacsizós: „Ha a dalszövegek értéke számítana, igazság szerint / én valószínűleg már olyan gazdag és híres lennék, mint Jay-Z / az igazat megvallva inkább úgy akarok rímelni, mint Common Sense” – hangzik el a szóban forgó Commonnal közös Ghetto Show-ban. Talibnak e téren biztosan igaza van: technikája és témái a legnagyobbak közé jogosítják, zeneileg pedig próbál ügyesen kötéltáncolni (új lemezére többek között Kanye West, Just Blaze, a Neptunes duó és a visszatért Hi-Tek hozta az alapokat), igaz néha kicsit mellélép, de végig az alulról figyelő átlag felett tud maradni. A divatos hangzású, rengeteg soulos vokált (például Mary J. Blige vagy Faith Evans, a We Got The Beat című rockos darabban pedig a How I Do albummal feltűnt ifjú énekesnő, Res hangját) használó felvételek messze nem forradalmiak, de bőven az „izgalmas, többször is elővehető” kategóriába tartoznak, az pedig különösen biztató jel, hogy az album címe egy Mos Def-idézetből származik („az élet szép, az élet küzdelem, az élet szép küzdelem”).


8/10
Dömötör Endre
2005.03.03
|


Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Ma este az Akvárium klubban Adam Naas. Nézzétek csak, ő az új Lenny Kravitz. #adamnaas #koncertajanlo#programajanlo #akvariumklub
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.