Hiúság vására

olvasói
8/10 (2)
Reese Witherspoon (Doktor Szöszi) valószínűleg úgy gondolta, elég volt a XXI. századi „korunk hősnője, az intellektuális Barbi” szerepekből, és szeretne ezúttal egy klasszikus és lehetőleg az öreg kontinensről származó regényhősnő bőrébe bújni.
Nem tétlenkedett tehát, hanem összefogott egy másik vagány csajjal, Mira Nair indiai származású rendezőnővel, valamint felbérelt néhány gyakorlott beszédtanárt angol akcentusának kidolgozására, s valószínűleg egyszer-kétszer (de nem elégszer) megnézte házimoziján a Jane Austen regények BBC-s adaptációit is. Eközben a forgatókönyvírók is munkába lendültek, hogy William Makepeace Thackeray 1847-es nagyszabású regényének cselekményét mozifilm terjedelműre gyömöszöljék össze, s közben a világirodalom egyik leghíresebb nőalakjából, Becky Sharpból (aki maga „a ravaszság és számító törtetés a szépség démoni mezében” - mondá Babits Mihály) olyan figurát faragjanak, mely összeegyeztethető Ms. Witherspoon imidzsével. 
 
A terv lényegében sikerült: alig több mint két órába beletuszkolták több évtized eseményeit, melyeknek során megismerhetjük az elszegényedett festőművész és a párizsi kóristalány frigyéből született Becky kalandjait, amint a rang, a hatalom és gazdagság útvesztőjében próbálja megtalálni az utat a bigott angol társadalom hierarchiájának csúcsa felé - az eszközökben sosem válogatva. A családi perpatvarok hátterében felsejlenek a napóleoni háborúk, de a sok kaland bemutatása mellett a filmnek már nem marad energiája arra, hogy a társadalomrajzból világképet kerekítsen, mint tette azt a regény egykor. Persze másféle mélységgel is beérnénk, de a film olyannyira tiszteletben tartja a főhősnő szerethetőségének imperatívuszát, hogy sem a démoni törtető, sem az elesett bűnös nem jelenhet meg - így hát mélység helyett marad a bájosan mosolygó felszín. Eközben Mira Nair is saját karakteréhez igazítja a filmet: a cselekményben rejlő indiai vonatkozásokat emeli ki néhány (szinte már-már szürrelisztikusan) eltúlzott jelentben. 
 
Összességében az egész nem kellemetlen élmény, aki szereti a XIX. századi angol regényadaptációkat, szerintem ezt a darabot is kedvelni fogja (szép ruhák, pompás barkók), csak valami homályos hiányérzet marad a végén, mert ez a film egyszerre románc, történelmi dráma és szatíra - miközben egyik sem igazán.
Odor Emilia
2005.03.24
|
Vanity Fair
amerikai-angol romantikus filmdráma, 137 perc, 2004
Thackeray azonos című regényének filmfeldolgozása egy indiai hölgy rendezésében, az ex-Barbi Witherspoon főszereplésével.
Rendező:

Mira Nair

Színész:

Reese Witherspoon
(Becky Sharp)

Gabriel Byrne
(Steyne márkija)

Bob Hoskins
(Sir Pitt Crawley)

Romola Garai
(Amelia Sedley)

Roger Lloyd-Pack
(Francis Sharp)

Ruth Sheen
(Miss Pinkerton)

Rhys Ifans
(William Dobbin)

Jonathan Rhys Meyers
(George Osborne)

Tony Maudsley
(Joseph Sedley)

Forgalmazza: Intersonic


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Tíz éve született a zenekar a Magyar Színház büféjében és szilveszterkor léptek fel együtt először „jelmeztelenül”.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.