Michael Mann filmjei

Minden, amit tudni akartál Michael Mannról, de nem sikerült beszerezned. Az utolsó mohikán, a Szemtől szemben és A bennfentes után immár a mesterrendező valamennyi mozifilmje elérhető DVD-n - csak a The Keep ködös náci-horrorja várat még magára.

Kapcsolódó cikkek


Mann első mozifilmje, Az erőszak utcái (Thief, 1981) (16) külföldön évek óta kapható magyar feliratos lemezen, most végre eljutott hozzánk. A szélesvásznú, de nem széles képernyős tévére méretezett kiadáshoz nem jár magyar szinkron és az extrákat egyetlen előzetes képviseli, de a nehezen hozzáférhető film megjelenése ilyen fapados változatban is nagy öröm. A hetvenes évek fullasztó kiábrándultságát árasztó, feszült thriller főszereplője profi kasszafúró, aki évtizedes börtönmúlttal a háta mögött, egy legutolsó meló után végre nyugodt családi életre vágyik. Közbeszólnak, szokás szerint, a hatalmasok, de hősünk nem adja olcsón az álmait. James Caan karrierje legjobbját hozza a sarokba szorított kisember szerepében, akinek nincs vesztenivalója, ezért mindenre képes. A klasszikus westerntörténet Mann rendezésében modern nagyvárosi rémálommá változik, ahol az éjszakai képek sötétjébe vakító zöld fények hasítanak, és a jeges precizitású jelenetek szótlan csendjét a Tangerine Dream gépies szintifutamai csak tovább fokozzák. ****


Az embervadász (Manhunter, 1986) (16) a később trilógiával ünnepelt Hannibal doktor első mozis megjelenését jelenti, a Vörös sárkány című Thomas Harris-regény Mann feldolgozásában azonban egyértelműen Graham nyomozó története. A nyolcvanas évek egyik legjellegzetesebb - és legjobb - thrillere kábult látványorgia a sorozatgyilkos vadállatra vadállatként vadászó zsaruról. A sajnos extrák nélkül megjelenő, 117 perces verzió apró eltéréseket tartalmaz a nálunk korábbról ismert változathoz képest - új szinkron is készült, amely sajnos nem ér nyomába a korábbi verziónak -, de eltér az újabb, két perccel hosszabb, úgynevezett rendezői változattól is. *****


A Szemtől szemben (Heat, 1995) (18) feliratos változatban, extrák nélkül jó ideje forgalomban van, de a kétlemezes, új kiadás magyar szinkronnal (csak sztereó) és temérdek extrával a méltó kivitel a rendező legismertebb és legkedveltebb filmjéhez. Közel háromórás krimijében Mann a tévé számára készített Made in L. A. sztoriját bontja ki, végtelenül részletes tablóját adva a bűnözők és a nyomukban koslató rendőrök életének. Robert De Niro és Al Pacino mellett a film harmadik főszereplője Dante Spinotti kamerája: bánatos kékben úszó képei, a nyomasztóan szűkös közelik és az ezer nézőpontból fényképezett akciójelenetek sokadik alkalommal is elkápráztatnak. A túlzásba vitt családi drámákért pedig kárpótol az utcai harc több oktávon csattogó fegyverzajjal kísért jelenete: a filmes lövöldözések biztos dobogós helyezettjének bizony kijárt volna az 5.1-es magyar hang. Az extrák közül a legérdekesebb Mann kommentárja, amelyben meglepő módon elsősorban mint író szólal meg, sajnos magyar feliratozás nélkül. A második lemezen az öt, együtt közel másfél óra terjedelmű werkfilm és a tízpercnyi kimaradt jelenet már kapott feliratot. ****


A korábban Peckinpah és Melville közös gyermekének mutatkozó Mann A bennfentes után újra a valóságból vette témáját, és Oliver Stone cipőjébe bújva egy kortárs amerikai legenda életrajzára vállalkozott. Az extrák nélküli, de minőségi képpel és hanggal felszerelt lemezen megjelenő Ali (2001) (12) a bokszfenomén Muhammad Ali karrierjének legmozgalmasabb tíz évét meséli el az 1964-es világbajnoki győzelemtől az 1974-es zairei címvédő meccsig. Tanúi lehetünk, hogyan lesz Cassius Clayből az iszlám hit felvétele után Muhhamad Ali, hogy miként mond le világbajnoki címéről és vállalja akár a börtönt is a vietnami behívó visszautasításával. Látjuk, hogyan romlik meg Malcolm X-hez fűződő barátsága, és bepillantást nyerünk ellentmondásos szerelmi életébe is. Mégsem kerülünk közel ehhez a hihetetlen karizmú és karizmájú személyiséghez, és ez nem a meglepően visszafogott, igen ihletett alakítást nyújtó Will Smith számlájára írandó, de a helyenként zavaróan félrefordított magyar szinkronéra sem. Mann hűvös tárgyilagossága nem tud mit kezdeni Ali bohóc figurájával, Leon Gast dokumentumfilmje, az Amikor királyok voltunk a zairei meccs történetére szorítkozik, mégis többet mond. ***


A 2004-es Collateral - A halál záloga (16) (oldalági rokont is jelent, nemcsak biztosítékot) újra kétfőszereplős thriller, ezúttal a jóságos taxisofőrrel az érme egyik oldalán és a könyörtelen bérgyilkossal a másikon. Egyéjszakás kalandjuk látszólag szimpla gyilkosságsorozat, valójában azonban gyorstalpaló személyiségfejlesztő tanfolyam, amely a végén mindkettőjük számára komoly tanulságokkal szolgál. A túlmagyarázásra hajlamos Mann most különösen szájbarágósan fogalmaz, de a látványra nem lehet panasz: kevesen filmezik olyan szépen az éjszakát, mint ő. A duplalemezes kiadás a 40 perces werkfilmmel, az 1 kimaradt jelenettel és egy rakás más aprósággal együtt is kevésbé tartalmas, mint a Szemtől szemben esetében, de Mann kommentárja itt is lebilincselő, sajnálatos, hogy most sem jár hozzá magyar felirat. ***
kovacsm
2005.04.28
|


Film premierek

Rontó Ralph

amerikai animációs film, 92 perc, 2012
Copyright © 2021 Minnetonka Lapkiadó Kft.