Kedvenc helyek

Nine Inch Nails: With Teeth

olvasói
10/10 (29)
(Nothing / Universal)

Bármilyen meglepő is, de a With Teeth még csak a negyedik Nine Inch Nails-sorlemez. Persze a bő másfél évtizedes karrier alatt azért a négy album mellett sokkal több minden került ki Trent Reznor keze közül (egy rakás EP és maxi, remixlemezek, egy koncert-CD és -DVD, filmzenei munkák stb.), de az 1999-es The Fragile óta ez az első NIN-nagylemez. Nagy várakozás előzte meg, de nem okozott csalódást: erős, markáns anyag született.


Ezúttal a turnézás és más elfoglaltságok (például a végül földbeállt Tapeworm projekt) mellett az életforma-változás is hátráltatta az új dalok születését. Az 1999-es The Fragile lemez felvételei közben és az azt követő turnén Reznor rákapott a tequilára és más tudatmódosítókra, ami elég rendesen önutáló embert faragott belőle. Egy ideig teljesen felhagyott a zenéléssel, és csak magára és a józanodásra koncentrált, aminek eredménye két igen izmos bicepsz, és költözés New Orleansból Los Angelesbe. Ahhoz képest, hogy most 2005. május 17-én töltötte be a negyvenet, egészségesebben néz ki, mint valaha.

Az új lemez tehát józanul készült, éppen ezért is több mondanivaló/szöveg van rajta mint a dupla The Fragile lemezen volt. Míg a korábbi lemezek egyből stúdióban készültek (egy folyamatban íródtak és kerültek felvételre a dalok, tehát írás közben már a hangzás is körvonalazódott), addig most demózás előzte meg a felvételeket, énekdallamok, szövegek születtek először zongora és dobgép segítségével, és ezek a szerzemények lettek után átgyúrva a stúdióban. Bár Danny Lohner és Charlie Clouser mostanra kiesett a képből, Alan Moulder, Atticus Ross és Leo Herrera ismét segített Reznornak a potik húzogatásában, Jerome Dillon pedig ezúttal is dobol a lemez pár dalában, sőt most Dave Grohl (Nirvana, Foo Fighters) is meghívást kapott hogy zúzzon pár dalban, például a You Know What You Are-ban és az Every Day Is Exactly The Same-ben (a lemezanyag készítése közben két webkamera segítségével a rajongók is bekukucskálhattak a stúdióba, és Dave Grohl sokszor szórakoztatta a nézőket grimaszaival – lásd például a 07/13/04 dátumú felvételeket).

A With Teeth talán az eddigi legkönnyebben befogadható lemezanyaga a Nine Inch Nailsnek (az 1989-es Pretty Hate Machine óta biztosan), az első kislemezdalnak kiválasztott The Hand That Feeds pedig talán a legpopulárisabb szám, amit Trent Reznor valaha is írt (az 1989-es Head Like A Hole óta biztosan). A második kislemezdal az album legutoljára elkészült száma, az Only lesz, mely szintén elég fülbemászó: egyszerű dob, kis nyolcvanas évekbeli szintihangzás – tuti rádiós dal, ha kiszedik belőle a sok fuckingot. Amúgy az album egészére az egyszerűség és a hatásosság jellemző: semmi igazán újat vagy modernet nem kínál, de erős, dühös, energikus, hangos, koncentrált anyag, üresjáratok és felesleges sallangok nélkül. A lemez szövegei a személyes démonokkal való leszámolás jegyében íródtak, sokszor értelmezhetőek a józan Reznor és a kiütött Reznor civódásainak, és hősünk néhol (például az All The Love In The World című nyitódalban) eddig sosem hallott magasakat is kiénekel.

A With Teeth több verzióban jelent meg. Az amerikai változat a 13 dalos alaplemez, de kapható dual disc formátumban is, aminek a DVD-oldalán az album 5.1-es surround mixe mellett egy interaktív diszkográfia, valamint a kissé low budget érzetű The Hand That Feeds klip is helyet kapott. Az európai verzión a Home című dal szerepel bónuszként, az angol változatra a Home mellé a Right Where It Belongs második (kissé a Still lemez hangulatára emlékeztető) verziója is rákerült, a japán kiadáson pedig az említett két bónuszdal mellé még egy The Hand That Feedsruff mix is felkerült (ami sokkal erősebb Photek-munka, mint a dal maxiján hallható két – dub, illetve straight – remix). Az album borítóján ezúttal nagy meglepetésre a számcímeken kívül nincs több infó, sőt semmilyen borítófüzet sincsen – a kedves vásárló kénytelen letölteni a zenekar honlapjáról egy hatalmas pdf file-t, ami tartalmazza a szövegeket.


8/10
Blaskovics György
2005.06.03
|


Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.