Martin Scorsese-gyűjtemény

A Taxisofőr, a Krisztus utolsó megkísértése, A rettegés foka, Az ártatlanság kora, a New York bandái és a Nagymenők „fordítós” ős-DVD-je voltak eddig digitális lemezen elérhetők hazánk táján a legnagyobb élő filmrendezők egyikétől, Martin Scorsesetől, az egykori mozi-fenegyerektől, aki a hetvenes években az első vonalban vette ki a részét az amerikai filmgyártás megújításából, ma pedig túl hatvanadik évén monumentális produkciók és meg nem kapott Oscar-díjak között keresi az útját.


A Warner Home Video díszdoboza sokszínű metszetet ad az életmű eddig kimaradt részéből. Scorsese még egyetemistaként elkezdett és négy éven át forgatott első nagyfilmje, a Ki kopog az ajtómon? (Who`s That Knocking At My Door, 1968) (16) nyitja a sort. A francia újhullám iránti lelkesedés szemmel látható, de már tisztán szól a rendező egyéni hangja: New York, katolicizmus, popzene, félgengszter olasz srácok. Az alkotó alteregójaként megjelenő Harvey Keitel az infantilizmus, egy begyepesedett világkép és őrült indulatkitörései között őrli fel önmagát és bimbózó kapcsolatát egy közösségen kívüli lánnyal. Extraként interjút láthatunk az alkotótárs Mardik Martinnal, majd az ő és Scorsese szavai 43 percnyi audiokommentár formájában. ***


Az Alice már nem lakik itt (Alice Doesn`t Live Here Anymore, 1974) (12) rendezőnk első profi stúdiómegbízása, egyben igazi mestervizsgája: az Alice... ugyanis a szó legszigorúbb értelmében női film, női hőssel és a női egyenjogúság témájának cseppet sem programszerű, de annál meggyőzőbb elővezetésével - ugyanannyira az Oscarral is jutalmazott Ellen Burstyn filmje, mint Martyé, aki egy újabb klasszikus hollywoodi műfajban mutatja meg egyéni érzékenységét. A 20 perces werkfilmben Burstyn és Kris Kristofferson nyilatkozik, az 51 perces audiokommentárban rajtuk kívül még Scorseset és Diane Laddet hallhatjuk. ****


A Lidérces órák (After Hours, 1985) (16) szürreáliába hajló New York-túrája - melyben a magányos programozó egy ártatlannak induló flört nyomán egyre durvább kalandokba keveredik a nagyvárosi éjszakában, aztán már csak szeretne ép bőrrel hazajutni, de nem tud - leginkább a felpörgetett tempó, szuggesztív képi megoldásai és a remek vágástechnika miatt hatásos, a cselekmény csavarai ma már nem tűnnek olyan hajmeresztőnek, mint bemutatásakor, mikor is igazi rémálomszerű, fekete komédiaként hatott a film. 8 percnyi kimaradt jelenetet, ma készült werkfilmet és sok-sok interjúból összerakott audiokommentárt kapunk mellé. ****


A szinkronnal, két audiokommentáral és egy szűk egyórás extralemezzel felszerelt Nagymenők (Goodfellas, 1990) (16) Scorsese képi zsonglőrködésének csúcsát jelenti. Nincs olyan képsora, amiben ne lenne valami egyéni ötlet, ami szinte magába szippantja a nézőt. Henry Hill valós története (a jó útra tért gengszter nemcsak a werkfilmekben, de az egyik kommentárban is főszerepet kapott) bevezetés a gengszteréletbe, amely éppoly erősen vonzó, amilyen erősen taszító, és amelynek tökéletes képi kifejezését nyújtja a film leghíresebb jelenete: a vágás nélküli steadycam-képsor, az érkezés a Copacabanába a konyhán keresztül a színpad előtti első sorba. *****


A díszdobozban kihagyták a helyet az első Scorsese-remekműnek, az Aljas utcáknak, amely előreláthatóan a nyár második felében jelenik meg. Ha még tovább tekintünk, ősszel a Casinót és az Aviátort is csatolhatjuk gyűjteményünkhöz.


Ráadásként emlékezzünk meg az InterComnál az év elején megjelent Dühöngő bikáról (Raging Bull, 1980) (16), az amerikai film egyik mérföldkövéről, filmes öröklisták állandó éllovasáról. Jake La Motta profi ökölvívó karriertörténete tökéletesen illik Scorsese életművének a New York-i olasz miliőt bemutató vonulatába, remekműnek mégsem ezért tarthatjuk (és nem is azért, mert De Niro a szerep kedvéért megtanult bokszolni, néhány jelenet kedvéért pedig disznóra hízott), hanem azért, mert az alkotók kezei között - és itt Paul Schrader forgatókönyvíróról és az öccsöt alakító Joe Pesciről is meg kell emlékeznünk - a film az indulatait megfékezni nem képes, önsorsrontó ember örökérvényű, ugyanakkor nagyon is hétköznapi katarzist termő tragédiájává válik. *****
-NZ-
2005.06.08
|


Film premierek

Világpolgárok

olasz vígjáték, 92 perc, 2019

Talpig fegyverben

angol-német-új-zélandi akcióvígjáték, 95 perc, 2019

Mint egy főnök

amerikai vígjáték, 83 perc, 2020

Előre

amerikai animációs film, 114 perc, 2020
Filmek a TV-ben
H
30
K
31
Sze
1
18:10
Veszélyes családi képek
amerikai dráma, 2019
18:30
Acélország
angol thriller, 2018
18:40
A dzsentlemanus
amerikai vígjáték, 1992
18:45
Beavatás
amerikai thriller, 2003
18:50
Irina
bolgár film, 2018
Közlemény Budapest, 2020.03.12. A 2020. március 11-i kormányrendelet következtében a Pesti Est mind a nyomtatott, mind az online működését leállítja. A kialakult helyzet és a kormány döntése alapvetően befolyásolja az üzleti működésünket, emiatt kénytelenek vagyunk leállni a lapkiadással. Az elmúlt közel 30 év alatt ez lesz az első olyan hét, amikor a Pesti Est nem jelenik meg. Olvasóinkat arra kérjük, hogy tájékozódjanak – mind a hazai, mind a külföldi médiából – a koronavírussal kapcsolatos hírekről! Ehhez szeretnénk segítséget nyújtani, és kezdetnek ezeket weboldalakat ajánljuk az információszerzésre: angolul: theguardian.com németül: www.spiegel.de spanyolul: elpais.com franciául:  lemonde.fr Kedves olvasóink, arra szeretnénk kérni titeket, hogy tartsuk be az óvintézkedéseket, segítsük egymást abban, hogy a vírus terjedését lelassítsuk, és vigyázzunk egymásra, gondolkodjunk józanul. Hiányozni fogtok. Viszmeg Krisztina Lapigazgató
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.