A forgatás olyan volt, mint egy csata - Pierre Morel

Elsősorban azt pedzegettük a fiatal francia rendezővel, hogy milyen is Luc Besson csapatában dolgozni, de szó esett Jet Liről és a harcművészetekről is, noha maga Morel nem az a harcias típus, inkább visszahúzódó, szószátyárnak pedig végképp nem mondható.


A Francia Filmnapok alkalmával Budapestre látogató operatőr-rendező azon számos fiatal rendező egyike, akik Luc Bessonnak dolgoznak, aki nem csak forgatókönyvíróként, de cége, az EuropaCorp révén producerként és forgalmazóként is részt vesz a gyártásban. Morel esete annyiban érdekes, hogy ő operatőri státuszból avanzsált elsőfilmes rendezővé, tehát nyilván megbízható munkaerő, ráadásul ő a csapatban az akciófilm szakértő.

Van olyan, hogy Besson-csapat?

Van is, meg nem is. Kétségkívül vagyunk páran, akik Luc-nek dolgozunk, és jól ismerjük egymást, hasonló az ízlésünk, a szakmai hátterünk, és a filmeken ez meglátszik. Ugyanakkor nincs tudatos team building, nem megyünk el közös kirándulásokra, karácsonykor nem húzunk ki neveket, és főleg nem folyunk bele egymás munkájába. Inkább olyan, mintha alvállalkozók lennénk, akik egymástól függetlenül ugyanannak a megbízónak dolgoznak. Több film is készül egymással párhuzamosan, és Luc kézben tartja a dolgokat, de megbízik bennünk, és nem ül senkinek a nyakába - bár erre talán ideje sem lenne.

Hogy lett operatőrből rendező?

Réges-rég kezdtem kameraasszisztensként, fénymegadóként, majd steady cam operatőrként, rengeteg reklám rövidfilm tévéfilm vezető operatőreként és aztán elkezdtem egyre több filmben mint vezető operatőr dolgozni. Luc Bessonnal először, ha jól emlékszem a Jeanne D`Arc - Az orléans-i szűz-ön dolgoztunk együtt, aztán a Taxi 2.-ben, majd A szállító-ban, de közben megcsináltam az első nemzetközi munkámat, a Minden végzet nehéz című Jack Nicholson-filmet is. Luc-kel a közös munkák során egész jól megbarátkoztunk, és amikor felajánlotta a B13 rendezését, én ugrottam a lehetőségre. Nem minden nap ajánlja fel az embernek Luc Besson, hogy rendezze az egyik filmjét.

B13 - A bűnös negyed
B13 - A bűnös negyed

Milyen volt a forgatás?

A forgatás olyan volt, mint egy csata. Mindenütt harcias külsejű, izmos emberek rohangáltak állig felfegyverkezve, mindenfelé testek repültek, meg pofonok és rúgások, de minden centire ki volt számítva. A srácok olyan kemény ütéseket visznek be, hogy ha rögtönöznének, komolyan megsértenék egymást, ezért minden egyes mozdulatot milliméterre ki kell számítani mind a verekedéseknél, mind az ugrásoknál, illetve David akrobata mutatványainál. Szerettük volna az akciókat a lehető legvalóságosabbá tenni, és ezért igyekeztünk nem használni a szokásos kaszkadőri trükköket. A kaszinó-jelenet volt a csúcsesemény, három-négy percig tartó folyamatos vad harccal, aminek a végén harmincöt halott fekszik a földön. Csak a képek igen bonyolult összekomponálásával lehetett elérni, hogy az egész üljön, és ne hasson videóklipnek. És persze igen időigényes volt, mert csupán erre a jelenetre hat napot kellett fordítanunk. De David Belle és Cyrill Raffaelli sportolóként a bemutatóikon és pont így dolgozik azzal a különbséggel, hogy ott csak egyszer kell valamit megcsinálniuk, filmezéskor pedig egy csomószor. De ők igazi profik, és zokszó nélkül megcsinálnak mindent, amit csak kell, annyiszor, ahányszor csak kell.


Hogy lehet kihozni a színészt két harcművészből?

Szerencsére ezt a problémát jó előre láttuk, már a tesztfelvételeknél és jóval a forgatás megkezdése előtt tartottunk mindkét srácnak egy gyorstalpaló színésztanfolyamot, de persze csak olyan feladatokra összpontosítva, amelyek a film kapcsán felmerülhetnek. Nem mondom, hogy könnyű volt, mert van bennük valami merevség ezzel kapcsolatban - túlzottan a testükkel kommunikálnak -, de látszott rajtuk, hogy ebben is jók akarnak lenni, és mindent meg is próbálnak ennek érdekében. A hosszukhoz viszonyítva a legtöbbet még így is a beszédes jelenteket kellett újraforgatni és nem a bonyolult harcjeleneteket.

tovább az interjú folytatásához>>
2005.06.14
|


Film premierek

Mamma Mia! Sose hagyjuk abba

amerikai musical, 114 perc, 2018
Játék
A műfaját posztapokaliptikus turbópopként definiáló Einstand garantálja a forró hangulatot.
Filmek a TV-ben
H
16
K
17
Sze
18
Cs
19
18:15
Munkahelyi csábító
amerikai dráma, 2018
18:25
Bravo Virtuoso
örmény krimivígjáték, 2016 (feliratos)
18:55
Bérgyilkos a szomszédom
amerikai vígjáték, 2000
19:00
19:00
Viszlát holnap
belga romantikus filmdráma, 2015 (feliratos)
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.