Kedvenc helyek

Basement Jaxx: The Singles

olvasói
(0)
(XL / CLS)

2004-ben a Sziget legjobb koncertjét a Basement Jaxx adta, és van rá esély, hogy 2005-ben is így lesz, a londoni tánczenekar ugyanis – a komoly nemzetközi fesztiválokon szokatlan, de nálunk furamód gyakorivá lett módon – egy év után ismét fellép a Nagyszínpadon. Előző alkalommal még a Kish Kash albummal koncerteztek, míg a mostani turné apropóját az együttes fennállásának egy évtizedét áttekintő The Singles válogatáslemez (és a hozzá kapcsolódó The Videos című DVD) adja.


Nem érdemes kertelni: az új évezredben hanyatlásnak indult tánczenei színtéren a mainstream ismertséggel bíró előadók közül a Basement Jaxx a legjobb és legmegbízhatóbb, az az együttes, amelyik sosem okoz csalódást, sosem fogy ki az ötletekből, sosem válik unalmassá. Simon Ratcliffe és Felix Buxton DJ-producer urak még valamikor 1994 táján egyesítették erőiket London déli fekete negyedében, Brixtonban, a New York-i house és a brit garage mutációk bűvöletében, de az undergroundból csak az évtized végén törtek ki, s azóta három album (Remedy –1999, Rooty – 2001, Kish Kash – 2003) alatt nemcsak egyre több ritmust és stílust (hiphop, ragga, salsa, soul, funk, R&B, diszkó, pop, rock, punk, new wave stb.) építettek be ellenállhatatlan tánczenéjükbe, de remek dalszerzőkké is váltak (a Basement Jaxx pedig remek koncertzenekarrá).

Mindezt a fejlődést most egy kislemezválogatás keretében tekinthetjük át az áttörést hozó 1998-as Red Alerttől és az első albumra került karneváli daraboktól a Gary Numan-hangmintákra épített Where`s Your Head At punk-house hibridjén át a sztárvendéges kollaborációkig (a keleties Lucky Starban a rapper-csodagyerek Dizzee Rascal, a futuro-pop Plug It Inben a NSync-ficsúr JC Chasez, a soulos Good Luckban pedig a Bellrays rockzenekar frontasszonya, Lisa Kekaula hallható), sőt kapunk két elsőrangú új dalt (Oh My Gosh, U Don`t Know Me – ez utóbbiban ismét Lisa Kekaula domborít), a legvégén pedig meghallgathatunk két house darabot a befutás előtti underground korszakból is (Flylife, Samba Magic), csak hogy lássuk, milyen messziről indult a történet. Sokan bizonyára hiányolni fogják a Siouxsie által énekelt Cish Cash-t, de az azért nincs itt, mert – bár emlékezetes klip készült hozzá – kislemez A-oldalként sosem jelent meg. A Get Me Off hiányát viszont semmi sem magyarázza, azt hiba volt lehagyni.


A kiadványból korlátozott példányszámban megjelent egy kétlemezes Special Edition is, ahol a Bonus Traxx címet viselő második korongra a slágerek eltérő változatai, remixei, továbbá B-oldalas számok és egyéb ritkaságok kerültek, köztük a Bongoloid, I Beg You és Mere Pass című dalok (ez utóbbi egy Jonathan Richman & The Modern Lovers-gitártémára épül!), a Rendez-Vous latinos zenekari átirata, a Romeo és a Broken Dreams akusztikus verziója, a Good Luck koncertfelvétele és az a 2Many DJ`s-től való bootleg, melyben a belga rock-DJ-k a Romeo alá a Clash-féle The Magnificent Seven (pontosabban az abból készült The Magnificent Dance című korabeli önremix) alapjait keverték – olyan hatásosan, hogy azóta a Basement Jaxx is úgy játssza koncertjein.


9/10
Déri Zsolt
2005.06.15
|


Játék
Bizet klasszikus operája, a Carmen táncfantáziaként született újjá.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.