A kör, A harag, Az elcserélt gyermek

A Nyugaton manapság 'J-horror'-ként becézett japán horror újhullám hozzánk elsőként utánzatain, majd remake-jein keresztül jutott be: a Verbinski-féle A kör és a Buffyval feldúsított Átok alapműként tisztelt eredeti darabjainak megjelenésével azonban végre rásüt a felkelő nap fénye a Kárpát-medencére.


Szemben hatékonyan amerikanizált újrafilmjeikkel a J-horror alapvető erényei nem a józan logikával, precíz hatékonyságú fordulatokra építkező cselekményben vagy az akcióorientáltságban keresendők, filmjei inkább olyanok, akár nagyvárosi haiku-ciklusok a halálfélelemről egy vasárnapról hétfőre virradó téli éjszakán: kényelmetlenül életközeli alapötletre komponált borzalomstrófák sok-sok magánnyal, csömörrel és múltbéli fájdalommal. A szubzsáner nemzetközi felvirágzását jelentő eredeti A kör (Ringu, Hideo Nakata, 1998) (18) népszerű városi legendára épít, megidézve a Videodrome alapötletét: rejtélyes tévéadás VHS-másolata kísért az őzszemű tinipopulációban sokkhalált okozva nézőinek, mígnem oknyomozó újságírónőnk kideríti, hogy meggyilkolt parafenomén-gyerek szelleme üzen (hadat) a mágnesszalagról.


A Ju-on címen ismert A harag (Takashi Shimizu, 2003) (BA) az ódon kísértetház-tematikát helyezi barackvirágos kertvárosi miliőbe, ahol a családfő által lemészárolt anya-gyermek-fekete macska trió okoz lassú infarktust gyakori felbukkanásával minden betévedőnek, legyen az új lakó, szocmunkás, netán családlátogató pedagógus. Noha a két filmet szinte kényelmetlenül közelítik egymáshoz a rokonsztorik (szellemátok mint vírus) és a helyi (mozi)folklór tematikai/képi elemei (arcba lógó fekete haj, eldeformált képmások, pedofóbia), valójában a hatásorientált műfaj két végpontját szemléltetik: míg A kör hipnotikus erejű spirális meséjével egyre mélyebbre vonja nézőjét a borzalomba, A harag lazán összefüggő epizódokból szerkesztett sokk-katalógusa az érzelmi átélés helyett a totális elidegenítéssel próbál frászt hozni közönségére. Ami azonban közös, sőt egyformán izgalmas vonásuk: a kiváló atmoszférateremtés és bénító sokkeffektusok kombinációja egy saját interpretációt kikényszerítő nyitott történetbe illeszkedik, ahol a néző nem kényszerpályán mozgatott szemtanúja a borzalmaknak, inkább aktivitásra ösztökélt résztvevője.

Célközönség: a kabuki-drámák és Ördögűző-filmek közös rajongói


Túl azon, hogy a J-horror mozifilmek többnyire hazai regények, tévészériák rövidített feldolgozásai, meglepően sokkal tartoznak a műfaj kevéssé ismert amerikai klasszikusainak, azon belül is a pszichológiai színezetű kísértetház-opuszoknak - a modernista Ház hideg szívétől egészen a tényfeltáró Lélekvesztőig. Itt van mindjárt fontos ihletfilmnek a kanadai gyártású Az elcserélt gyermek (The Changeling, Peter Medak, 1979) (16), amelynek nemcsak borongós-melankólikus alaphangulata, finom jellemrajza, de néhány motívuma is visszaköszön a japán Körben. Családja halálos balesete után idős zeneszerző magányos kúriába költözik Seattle kertvárosában, ám gyászát hamarosan megzavarja egy apja által kútba rejtett nyomorékfiú bosszúszomjas kísértete, ami arra kényszeríti a megtört szívű férfit, hogy magánnyomozásba kezdjen, és feltárja a régi bűnügy hátterét. A magyar származású Medak, aki leginkább dühödt gengszterdrámáiról ismert (Kray-fivérek; Rómeó vérzik) ezúttal visszafogott, ám gyilkosan hatékony eszköztárral dolgozik: vérözön és látványeffektek helyett hétköznapi tárgyakból (labda, nyílászárók, tolószék) hoz ki dermesztő pillanatokat egy jól megválasztott beállítással - a főszereplő, George C. Scott csendes-gyönyörű alakítása pedig a hetvenes évek geronto-rémfilmjeinek (Heretic; Ghost Story) legszívszorítóbbjává nemesíti ádáz rendezőnk precíz zsánermunkáját.

Célközönség: a „lassan járj, tovább félsz” életfilozófia hívei
vadalma
2005.07.11
|


Film premierek

Ugye boldog vagy?

német vígjáték, 80 perc, 2019

Jó srácok

amerikai vígjáték, 95 perc, 2019

Volt egyszer egy… Hollywood

amerikai szatíra, 161 perc, 2019
Játék
Patrick deWitt nagysikerű regényéből készült ez a különleges hangulatú western, melyben egy testvérpár, Eli (Joaquin Phoenix) és Charlie Sisters (John C. Reilly) azt a megbízatást kapja, hogy végezzenek egy aranyásóval, aki meglopta főnöküket.
Filmek a TV-ben
18:15
Koreai rulett
dél-koreai akciófilm, 2013
18:25
Csokoládé
angol romantikus film, 2000
18:30
Virágvölgy
magyar film, 2018
18:35
Inferno
amerikai-japán-magyar-török thriller, 2016
18:40
Fák jú, Tanár úr! 3.
német vígjáték, 2017
Ma este kilenckor Magyar Rhapsody Project a Mesterségek Ünnepén. A Bársony Bálint Sextett a magyar klasszikusokat modernizálja. . . . @mestersegekunnepe #magyarrhapsodyproject #barsonybalintsextett #klasszikusokjazzben #liszt #erkel #kodaly #bartok
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.