Ne nézz vissza

Alig maroknyi akad a horrorfilm nyugati történetében, amely a halálra nem elsősorban mint a rettegés vagy undor tárgyára tekint, inkább az elmúlás elkerülhetetlenségébe való belenyugvás fájdalmas-szép lelki folyamatára koncentrál - minden századik Lényre jut egy Légy, minden ezredik Draculára egy Nosferatu, de százezer közt sem akad olyan páratlan szépségű rémremek, mint a brit Nicolas Roeg klasszikusa, a romantikus pszicho-thrillereiről híres írónő, Daphne du Maurier szívszorító novellájából készült Ne nézz vissza.


A nyomasztó történet egyfajta álomrandevúja a melankóliához leghatékonyabbnak bizonyuló motívumoknak a helyszínt jelentő párás-süllyedő Velence holtszezonjától a főszereplő házaspárig, akik kislányuk tragikus halálát feledni menekültek el a ködös Angliából, hogy a restaurátor férj egy pusztuló templom megmentésének szentelje munkaidejét, a feleség pedig összeismerkedjen egy vak halottlátó hölggyel, majd homályos üzenetet kapjon tőle a túlvilágról, ami a város elhagyására kéri. A főként bonyolult, többsíkú elbeszélésmódjáról és vizuális atmoszférateremtő erejéről híres (ex-operatőr) Roeg a lassan, de biztosan hősei köré sűrűsödő rettenetet elsősorban lélektani szemszögből ábrázolja, attól sem visszariadva, hogy összemossa a valóság és víziók határát, majd a jéghideg iszonyatú sokk-befejezésben elvarratlanul hagyja a szálakat - filmje, akár a Ragyogás vagy a Rosemary gyermeke egyforma érvénnyel hátborzongató pszichológiai portré és természetfeletti rémdráma.

A manapság divatos japán kísértetfilmeket megelőlegező látásmód a hetvenes évek brit horror-remekeiben többnyire hűvös, szinte szenvtelen precizitású látleleteket eredményezett, ahol biztos távolból figyelhetjük a tragikum felé sodródó főszereplőket: a Ne nézz vissza ezzel szemben hipnotikus erejű képsoraival olyan intenzív érzelmi élmények tárháza, amelyek a fulladásos gyermekhalál nyitójelenetétől az utolsó megdöbbentő másodpercig összebilincselik a hősöket és nézőiket. A házaspárt alakító Donald Sutherland és Julie Christie félmondatokon, érintéseken, elkapott pillantásokon alapuló intim összjátéka feledhetetlen élmény: a sztori fordulópontjára helyezett csodálatos szeretkezésük a filmtörténet egyik legemlékezetesebb ágyjelenete - hogy erre éppen egy horrorfilmben kerül sor, sokat elárul Roeg remekművéről. *****

Extrák:
Épp egy előzetessel és három életrajzzal több a semminél. *

Don`t Look Now (16)
1973 angol horrorfilm Hossz: 107 perc
Forgalmazó: InterCom
Rendező: Nicolas Roeg
Szereplők: Donald Sutherland, Julie Christie, Hilary Mason
Kép: 16:9/1,85:1, színes
Hang: magyar sztereó, angol DD 5.1
Felirat: magyar
vadalma
2005.10.21
|


Film premierek

Sötét bűnök

amerikai-angol-lengyel krimi, 92 perc, 2016

Pizzarománc

amerikai-kanadai romantikus vígjáték, 102 perc, 2018

Gyújtogatók

dél-koreai thriller, 148 perc, 2018

Egy nap

magyar filmdráma, 99 perc, 2018

Donyeci történetek

ukrán filmdráma, 110 perc, 2018

A tanú

magyar szatíra, 112 perc, 1969

Ami nem öl meg

amerikai-angol-kanadai-német-svéd krimi, 117 perc, 2018

Sóhajok

amerikai-olasz horror, 152 perc, 2018
Játék
Mi van az iskolában megtanult életrajzok és életművek mögött? Hús-vér emberek, valódi örömökkel, sorsokkal, kapcsolatokkal, érzésekkel, érzelmekkel és tragédiákkal.
Filmek a TV-ben
18:05
Akik csizmában halnak meg
olasz western, 1969
18:15
Ragyogó világ
japán romantikus filmdráma, 2017 (feliratos)
18:15
Utolér a múlt
amerikai filmdráma, 2014
18:30
Kentaur
kirgíz film, 2017 (feliratos)
18:30
Match Point
amerikai-angol-luxemburgi romantikus filmdráma, 2005
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.