Ne nézz vissza

Alig maroknyi akad a horrorfilm nyugati történetében, amely a halálra nem elsősorban mint a rettegés vagy undor tárgyára tekint, inkább az elmúlás elkerülhetetlenségébe való belenyugvás fájdalmas-szép lelki folyamatára koncentrál - minden századik Lényre jut egy Légy, minden ezredik Draculára egy Nosferatu, de százezer közt sem akad olyan páratlan szépségű rémremek, mint a brit Nicolas Roeg klasszikusa, a romantikus pszicho-thrillereiről híres írónő, Daphne du Maurier szívszorító novellájából készült Ne nézz vissza.


A nyomasztó történet egyfajta álomrandevúja a melankóliához leghatékonyabbnak bizonyuló motívumoknak a helyszínt jelentő párás-süllyedő Velence holtszezonjától a főszereplő házaspárig, akik kislányuk tragikus halálát feledni menekültek el a ködös Angliából, hogy a restaurátor férj egy pusztuló templom megmentésének szentelje munkaidejét, a feleség pedig összeismerkedjen egy vak halottlátó hölggyel, majd homályos üzenetet kapjon tőle a túlvilágról, ami a város elhagyására kéri. A főként bonyolult, többsíkú elbeszélésmódjáról és vizuális atmoszférateremtő erejéről híres (ex-operatőr) Roeg a lassan, de biztosan hősei köré sűrűsödő rettenetet elsősorban lélektani szemszögből ábrázolja, attól sem visszariadva, hogy összemossa a valóság és víziók határát, majd a jéghideg iszonyatú sokk-befejezésben elvarratlanul hagyja a szálakat - filmje, akár a Ragyogás vagy a Rosemary gyermeke egyforma érvénnyel hátborzongató pszichológiai portré és természetfeletti rémdráma.

A manapság divatos japán kísértetfilmeket megelőlegező látásmód a hetvenes évek brit horror-remekeiben többnyire hűvös, szinte szenvtelen precizitású látleleteket eredményezett, ahol biztos távolból figyelhetjük a tragikum felé sodródó főszereplőket: a Ne nézz vissza ezzel szemben hipnotikus erejű képsoraival olyan intenzív érzelmi élmények tárháza, amelyek a fulladásos gyermekhalál nyitójelenetétől az utolsó megdöbbentő másodpercig összebilincselik a hősöket és nézőiket. A házaspárt alakító Donald Sutherland és Julie Christie félmondatokon, érintéseken, elkapott pillantásokon alapuló intim összjátéka feledhetetlen élmény: a sztori fordulópontjára helyezett csodálatos szeretkezésük a filmtörténet egyik legemlékezetesebb ágyjelenete - hogy erre éppen egy horrorfilmben kerül sor, sokat elárul Roeg remekművéről. *****

Extrák:
Épp egy előzetessel és három életrajzzal több a semminél. *

Don`t Look Now (16)
1973 angol horrorfilm Hossz: 107 perc
Forgalmazó: InterCom
Rendező: Nicolas Roeg
Szereplők: Donald Sutherland, Julie Christie, Hilary Mason
Kép: 16:9/1,85:1, színes
Hang: magyar sztereó, angol DD 5.1
Felirat: magyar
vadalma
2005.10.21
|


Film premierek

Üveg

amerikai akcióthriller, 129 perc, 2019

Tű, cérna, szerelem

francia-indiai filmdráma, 99 perc, 2018

Kurszk

belga-luxemburgi filmdráma, 117 perc, 2018

Az átkelés madarai

dán-kolumbiai-mexikói gengszterfilm, 125 perc, 2018
Játék
A magyar művészet meghatározó alakjait feldolgozó sorozatát folytatva a modern hazai művészet egyik legjelentősebb alakjának, Korniss Dezső festőművésznek a kiállítását rendezi meg a Magyar Nemzeti Galéria.
Filmek a TV-ben
H
14
K
15
Sze
16
Cs
17
P
18
19:15
Harry Potter és a Halál ereklyéi I. rész
angol-amerikai kalandfilm, 2010
19:30
Charleston
román film, 2017
19:50
Akaratlanul nagymama
osztrák film, 2012
20:00
Kutyák szigete
amerikai fantáziafilm, 2018
20:00
Egy ropi naplója: Testvérháború
amerikai családi vígjáték, 2011
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.