Batman-gyűjtemény

Az addig világos, hogy Bruce Wayne titokban Batman, hogy éjszakánként Gotham City békéjét őrizze, de az eddig még sosem derült ki, hogyan lett belőle a Sötét Lovag és miért pont Denevérember lett, mondjuk a Szalamandraember helyett.


Pedig ez is érdekes történet, mint az most kiderült, és a megfáradt széria szempontjából kifejezetten jó ötlet volt a gyökerekhez való visszatérés, no meg egy sötétebb, személyesebb nézőpont felvétele. Ehhez pedig a Christopher Nolan rendező (Memento) és Christian Bale (A gépész) címszereplő páros remek választás volt, hiszen mindketten a „sötét oldalon” a legjobbak.

Vagyis onnan kezdünk, hogy a kis Bruce szülei egy értelmetlen gyilkosság áldozatai lesznek, ami alapjaiban rendíti meg hősünknek az igazságba és a jogrendbe vetett hitét. Egy keleti zarándokút és néhány bölcs nindzsa harcművészeti leckéje kell ahhoz, hogy magára találjon és a züllésnek indult Gothambe visszatérve azzá váljon, aminek eddig is ismertük. Csakhogy a szokásos gazfickókon kívül egy titokzatos, de nem lebecsülendő veszély is leselkedik a szerepjátékba feledkezett ifjú milliomosra - no meg egy gyerekkori szerelem, mint az emberi gyengeség forrása.

Ez a hangnem és ez a sztori telitalálat lenne, ha a készítők nem próbáltak volna túl sok mindennek megfelelni. De feleslegesen sok időt vesz el az előkészítés és hősünk motivációinak felvázolása, a konfliktusok felépítése, a kötelező humoros jelenetek és Katie Holmesszal egy szerelmi szál beerőszakolása, így a végeredmény felemásra sikerült, de még így se rossz! Ráadásul Michael Caine játssza az inast, Gary Oldman pedig kivételesen nem mocsok gazember. ***

Extrák: az első lemezen előzetesek, a másodikon interaktív képregény, kreatív koncepciók, a főszereplő kiválasztása és felkészítése, werkfilm a Batmobilról, Gotham City felépítéséről, a makettekről és CGI-ról, Batman histográfia, valamint további titkok.
Vízer


Batman és Robin
(Batman & Robin, 1997, 125 perc) (12)

Rossz film sok van, de a Batman és Robin olyan zajos bukást hajtott végre, ami máig visszhangzik: a forgalmazók ennek nyomán pánikoltak be az internetes csevelyektől és szigorították meg a bejutást a premier előtti vetítésekre, Joel Schumacher rendezőt pár évre eltiltották a nagy költségvetésű produkcióktól, a sorozat pedig nyolc évre leállt. A cselekmény és a figurák is komolytalanabbak a képregény-megfilmesítéses átlagnál, de a színészi játék az, ami igazán fertelmes. De nézhetjük a dolog jó oldalát: láthatjuk Schwarzeneggert a tudós szerepében, amint eljátssza a síron túli szerelmet, ami őt rémtettekre sarkallja; láthatjuk a csodálatos Uma Thurmant élete legripacsabb alakításában mint pápaszemes tudósnő és mint mérgező lehelletű végzet asszonya; Chris O`Donnell mint Robin úgy idegesítő, ahogy van; „fatgirl” Batgirl Alicia Silverstone pedig hiába pufók, azért ne mondja senki, hogy nem ennivaló iskoláslány egyenruhában és motorosszerkóban! Na de komolyan: a látványtervezés elsőrangú, George Clooney pedig a legérzőbb szívű Batman valaha. **

Extrák: audiokommentár Schumachertől, dokumentumfilm, egy kimaradt jelenet, öt werkfilm, négy videoklip, írott infók, előzetes.
N. Z.


Mindörökké Batman
(Batman Forever, 1995, 117 perc) (12)

A széles állkapcsú Val Kilmer maszkban tökéletes Batman. Ha jellegzetes álmos arckifejezését két-három másikkal tudná váltogatni, garantált, hogy a mai napig ő játszaná a Denevérembert. A harmadik rész Batmanje bamba tekintetű, teszetosza figura, a rámenős rendőrségi pszichológusnő (Nicole Kidman) udvarlását darabos ügyetlenséggel fogadja, a rendcsinálásban pedig még a zöldfülű Robintól is elkel neki a segítség. Ráadásul vagy Jim Carrey toporzékol mellette embertelen igyekezettel, vagy Tommy Lee Jones, vagy mindketten egyszerre. A Batman visszatér zúzmarás gótikája a múlté, tarkabarka neonparádé kelleti magát, folyamatos az önirónia, és hőseink a régi tévésorozat túlpörgetett ritmusában futkosnak, ki tudja, hová. ***

Extrák: tartalmas, de nem igazán lebilincselő kommentár a rendező közreműködésével, werkfilmek a film látványvilágáról, az új Gotham City megalkotásáról, a kaszkadőrjelenetekről, a trükkfelvételekről és a zene megszületéséről, kisfilm a Mindörökké Batman koncepciójáról, az új hősök és gonosztevők bemutatása, valamint Seal-klip és előzetes.
kovacsm


Batman visszatér
(Batman Returns, 1992, 121 perc) (12)

Tekintve, hogy a kilencvenes évek mozi-Batmanje felett végig ott kísért a hatvanas évekbeli vígjátékszéria túlstilizált, eltorzított árnya, a Batman visszatér legnagyobb eredményét az jelenti, hogy Burton előző filmjével ellentétben nem próbál elszabadulni a múlttól, inkább felvállalja az örökséget, és erényt kovácsol ökörségeiből: a végeredmény iskolapéldája az abszurd és rettegés elegyéből születő Groteszknek. Először is mindjárt három főgonoszt ereszt a Köpenyes Kereszteslovagra és a legjobb színészeket is megtalálja hozzájuk: Danny DeVito nem csak alkatilag tökéletes a kifordított Krisztus-figuraként ábrázolt Pingvinhez, Christopher Walken hatalommániás iparmágnása a széria legdermesztőbb színészi bravúrja, Michelle Pfeiffer Macskanője pedig elragadóan beteges élvezettel domborít cicajelmezében, sőt még Julie Newmar tévéverziójánál is dögösebben mutat benne. A történet ezúttal meg sem próbál logikus és koherens lenni, végig a precízen komponált akciójelenetek és kétértelmű vígjátéki szócsaták közt vibrál, a látvány pedig éppen a tökéletes elegye az expresszionizmusnak és Burton kandírozott képi világának. ****

Extrák: lenyűgöző mennyiségű dokumentum- és werkfilm-összeállítás, Burton rendezői kommentárja, előzetes plusz egy Siouxsie and the Banshees videoklip.
vadalma


Batman
(Batman, 1989, 130 perc) (12)

Az (időben) első Batman-film nemcsak azért az egyik legjobb, mert a határtalan fantáziájú Tim Burton rendezte és Jack Nicholson és Kim Basinger játszanak benne, hanem mert nem akarja merev kőbe vésni a denevérember legendáját (mint a Kezdődik!), és nem akar giccsesen túlburjánzó, komolytalan mesevilágot teremteni (mint tette azt Joel Schumacher a harmadik és negyedik részben), ehelyett megpróbálja hűen visszaadni a képregények univerzumát. Burton a noirokat idéző figurák és jelmezek, középkori gótikus épületek, Prince jellegzetesen nyolcvanas évekbeli zenéje és a legmodernebb technikai eszközök keverékéből alkotta meg Gotham anakronisztikus, éppen ezért kortalan bűnös nagyvárosát, ahol a stilizált világ mögött nagyon is valóságos látlelet lapul, és ahol szimbolikus jelentőségű, egymást létrehozó és kiegészítő ellenfelek, a Sötét Lovag (Michael Keaton) és a sokszínű Joker küzdenek. ****

Extrák: a filmlemezen előzetes és aprólékos audiokommentár a kicsit elvarázsolt, de azért összeszedett Tim Burtonnel eredeti nyelven, felirat nélkül. A külön lemezen két hosszabb dokumentumfilm a képregényről és a filmes feldolgozásokról, hét kisfilm többek közt a látványtervről, a Batmobilról és a zenéről, három Prince-videoklip, képgaléria, sztoribord.
fürkész

A lemezek technikai jellemzői: 16:9/1,85:1, színes kép; magyar, angol DD 5.1-es hang, magyar felirat.
Forgalmazó: Warner Home Video
-NZ-
2005.11.15
|


Film premierek

Have a Nice Day

kínai animációs film, 77 perc, 2017

Star Wars: Az utolsó Jedik

amerikai sci-fi, 152 perc, 2017

Legeslegjobb cimborák

német animációs film, 72 perc, 2017

Jesús

chilei-francia-görög-kolumbiai-német filmdráma, 85 perc, 2016

Eszeveszett esküvő

belga-francia-kanadai vígjáték, 117 perc, 2017

Az igazi csoda

amerikai filmdráma, 113 perc, 2017
Játék
A művészet templomai című sorozat immár 9. epizódjához érkezett. A hazánkban is nagy sikerű Vatikáni Múzeum 3D, a Firenze és az Uffizi-képtár 3D és a Pápai bazilikák 3D alkotóinak új filmje a legkiválóbb reneszánsz mesterek egyikének és művészettörténet egyik legmeghatározóbb alakjának, Raffaello Sanziónak állít emléket.
Filmek a TV-ben
H
11
K
12
Sze
13
23:45
23:55
A szomszéd fiú
amerikai horror, 2013 (feliratos)
00:10
Ügynökjátszma
amerikai akciófilm, 2010
00:25
Törvényszéki héják
amerikai vígjáték, 1986
00:30
Katonák voltunk
amerikai-német háborús akciófilm, 2002
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.