Batman-gyűjtemény

Az addig világos, hogy Bruce Wayne titokban Batman, hogy éjszakánként Gotham City békéjét őrizze, de az eddig még sosem derült ki, hogyan lett belőle a Sötét Lovag és miért pont Denevérember lett, mondjuk a Szalamandraember helyett.


Pedig ez is érdekes történet, mint az most kiderült, és a megfáradt széria szempontjából kifejezetten jó ötlet volt a gyökerekhez való visszatérés, no meg egy sötétebb, személyesebb nézőpont felvétele. Ehhez pedig a Christopher Nolan rendező (Memento) és Christian Bale (A gépész) címszereplő páros remek választás volt, hiszen mindketten a „sötét oldalon” a legjobbak.

Vagyis onnan kezdünk, hogy a kis Bruce szülei egy értelmetlen gyilkosság áldozatai lesznek, ami alapjaiban rendíti meg hősünknek az igazságba és a jogrendbe vetett hitét. Egy keleti zarándokút és néhány bölcs nindzsa harcművészeti leckéje kell ahhoz, hogy magára találjon és a züllésnek indult Gothambe visszatérve azzá váljon, aminek eddig is ismertük. Csakhogy a szokásos gazfickókon kívül egy titokzatos, de nem lebecsülendő veszély is leselkedik a szerepjátékba feledkezett ifjú milliomosra - no meg egy gyerekkori szerelem, mint az emberi gyengeség forrása.

Ez a hangnem és ez a sztori telitalálat lenne, ha a készítők nem próbáltak volna túl sok mindennek megfelelni. De feleslegesen sok időt vesz el az előkészítés és hősünk motivációinak felvázolása, a konfliktusok felépítése, a kötelező humoros jelenetek és Katie Holmesszal egy szerelmi szál beerőszakolása, így a végeredmény felemásra sikerült, de még így se rossz! Ráadásul Michael Caine játssza az inast, Gary Oldman pedig kivételesen nem mocsok gazember. ***

Extrák: az első lemezen előzetesek, a másodikon interaktív képregény, kreatív koncepciók, a főszereplő kiválasztása és felkészítése, werkfilm a Batmobilról, Gotham City felépítéséről, a makettekről és CGI-ról, Batman histográfia, valamint további titkok.
Vízer


Batman és Robin
(Batman & Robin, 1997, 125 perc) (12)

Rossz film sok van, de a Batman és Robin olyan zajos bukást hajtott végre, ami máig visszhangzik: a forgalmazók ennek nyomán pánikoltak be az internetes csevelyektől és szigorították meg a bejutást a premier előtti vetítésekre, Joel Schumacher rendezőt pár évre eltiltották a nagy költségvetésű produkcióktól, a sorozat pedig nyolc évre leállt. A cselekmény és a figurák is komolytalanabbak a képregény-megfilmesítéses átlagnál, de a színészi játék az, ami igazán fertelmes. De nézhetjük a dolog jó oldalát: láthatjuk Schwarzeneggert a tudós szerepében, amint eljátssza a síron túli szerelmet, ami őt rémtettekre sarkallja; láthatjuk a csodálatos Uma Thurmant élete legripacsabb alakításában mint pápaszemes tudósnő és mint mérgező lehelletű végzet asszonya; Chris O`Donnell mint Robin úgy idegesítő, ahogy van; „fatgirl” Batgirl Alicia Silverstone pedig hiába pufók, azért ne mondja senki, hogy nem ennivaló iskoláslány egyenruhában és motorosszerkóban! Na de komolyan: a látványtervezés elsőrangú, George Clooney pedig a legérzőbb szívű Batman valaha. **

Extrák: audiokommentár Schumachertől, dokumentumfilm, egy kimaradt jelenet, öt werkfilm, négy videoklip, írott infók, előzetes.
N. Z.


Mindörökké Batman
(Batman Forever, 1995, 117 perc) (12)

A széles állkapcsú Val Kilmer maszkban tökéletes Batman. Ha jellegzetes álmos arckifejezését két-három másikkal tudná váltogatni, garantált, hogy a mai napig ő játszaná a Denevérembert. A harmadik rész Batmanje bamba tekintetű, teszetosza figura, a rámenős rendőrségi pszichológusnő (Nicole Kidman) udvarlását darabos ügyetlenséggel fogadja, a rendcsinálásban pedig még a zöldfülű Robintól is elkel neki a segítség. Ráadásul vagy Jim Carrey toporzékol mellette embertelen igyekezettel, vagy Tommy Lee Jones, vagy mindketten egyszerre. A Batman visszatér zúzmarás gótikája a múlté, tarkabarka neonparádé kelleti magát, folyamatos az önirónia, és hőseink a régi tévésorozat túlpörgetett ritmusában futkosnak, ki tudja, hová. ***

Extrák: tartalmas, de nem igazán lebilincselő kommentár a rendező közreműködésével, werkfilmek a film látványvilágáról, az új Gotham City megalkotásáról, a kaszkadőrjelenetekről, a trükkfelvételekről és a zene megszületéséről, kisfilm a Mindörökké Batman koncepciójáról, az új hősök és gonosztevők bemutatása, valamint Seal-klip és előzetes.
kovacsm


Batman visszatér
(Batman Returns, 1992, 121 perc) (12)

Tekintve, hogy a kilencvenes évek mozi-Batmanje felett végig ott kísért a hatvanas évekbeli vígjátékszéria túlstilizált, eltorzított árnya, a Batman visszatér legnagyobb eredményét az jelenti, hogy Burton előző filmjével ellentétben nem próbál elszabadulni a múlttól, inkább felvállalja az örökséget, és erényt kovácsol ökörségeiből: a végeredmény iskolapéldája az abszurd és rettegés elegyéből születő Groteszknek. Először is mindjárt három főgonoszt ereszt a Köpenyes Kereszteslovagra és a legjobb színészeket is megtalálja hozzájuk: Danny DeVito nem csak alkatilag tökéletes a kifordított Krisztus-figuraként ábrázolt Pingvinhez, Christopher Walken hatalommániás iparmágnása a széria legdermesztőbb színészi bravúrja, Michelle Pfeiffer Macskanője pedig elragadóan beteges élvezettel domborít cicajelmezében, sőt még Julie Newmar tévéverziójánál is dögösebben mutat benne. A történet ezúttal meg sem próbál logikus és koherens lenni, végig a precízen komponált akciójelenetek és kétértelmű vígjátéki szócsaták közt vibrál, a látvány pedig éppen a tökéletes elegye az expresszionizmusnak és Burton kandírozott képi világának. ****

Extrák: lenyűgöző mennyiségű dokumentum- és werkfilm-összeállítás, Burton rendezői kommentárja, előzetes plusz egy Siouxsie and the Banshees videoklip.
vadalma


Batman
(Batman, 1989, 130 perc) (12)

Az (időben) első Batman-film nemcsak azért az egyik legjobb, mert a határtalan fantáziájú Tim Burton rendezte és Jack Nicholson és Kim Basinger játszanak benne, hanem mert nem akarja merev kőbe vésni a denevérember legendáját (mint a Kezdődik!), és nem akar giccsesen túlburjánzó, komolytalan mesevilágot teremteni (mint tette azt Joel Schumacher a harmadik és negyedik részben), ehelyett megpróbálja hűen visszaadni a képregények univerzumát. Burton a noirokat idéző figurák és jelmezek, középkori gótikus épületek, Prince jellegzetesen nyolcvanas évekbeli zenéje és a legmodernebb technikai eszközök keverékéből alkotta meg Gotham anakronisztikus, éppen ezért kortalan bűnös nagyvárosát, ahol a stilizált világ mögött nagyon is valóságos látlelet lapul, és ahol szimbolikus jelentőségű, egymást létrehozó és kiegészítő ellenfelek, a Sötét Lovag (Michael Keaton) és a sokszínű Joker küzdenek. ****

Extrák: a filmlemezen előzetes és aprólékos audiokommentár a kicsit elvarázsolt, de azért összeszedett Tim Burtonnel eredeti nyelven, felirat nélkül. A külön lemezen két hosszabb dokumentumfilm a képregényről és a filmes feldolgozásokról, hét kisfilm többek közt a látványtervről, a Batmobilról és a zenéről, három Prince-videoklip, képgaléria, sztoribord.
fürkész

A lemezek technikai jellemzői: 16:9/1,85:1, színes kép; magyar, angol DD 5.1-es hang, magyar felirat.
Forgalmazó: Warner Home Video
-NZ-
2005.11.15
|


Film premierek

Pelyhes – Kalandra fel!

belga-izlandi animációs film, 83 perc, 2018

Patrick – Ebbel szebb az élet

angol családi film, 94 perc, 2018

Nyitva

magyar romantikus vígjáték, 98 perc, 2018

A fakír, aki egy IKEA szekrényben ragadt

amerikai-belga-francia-indiai-szingapúri filmdráma, 92 perc, 2018

Az első ember

amerikai filmdráma, 141 perc, 2018
Játék
Egy fiatalokból álló baráti csoport tagjai izgalmas ötletnek tartják, hogy egy hosszú felfedezőútra induljanak, így szakadva el a szokványos napok unalmától, ám amikor autójuk defektet kap egy elhagyatott úton, akkor az, ami korábban még ideális kikapcsolódásnak tűnt, egyenesen rémálommá válik.
Filmek a TV-ben
H
15
K
16
Sze
17
Cs
18
22:55
Kellemetlen igazság 2
amerikai dokumentumfilm, 2017
23:00
Merülések
angol filmdráma, 2009
23:00
Álomhotel - Kína
német romantikus kalandfilm: Kína, 2008
23:00
A Kaptár
angol-német-francia-amerikai sci-fi horror, 2002
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.