Egész életemben nehezen bírtam a struktúrákat - Hajdu Szabolcs

Az idei filmszemlén rendezői-, produceri-, operatőri-, vágói-, diákzsűri-, külföldi kritikusi- és közönségdíjat nyert Fehér tenyér író-rendezője elkészítette élete első nyíltan életrajzi filmjét. Akik ismerik munkásságát, tudhatják, hogy Hajdu Szabolcs minden művében személyes élményekből építkezik, most azonban történelmi hitelességgel és dokumentarista szubjektivitással mesél saját és testvére tornászmúltjáról.

Hajdu Szabolcs
Hajdu Szabolcs

Mennyiben ön-, illetve családéletrajzi film a Fehér tenyér?

A történet egyik főszerepét az öcsém, Hajdu Miklós Zoltán játssza, de az már számomra sem teljesen tiszta, hogy a film mennyiben életrajzi. Minden egyes jelenet megtörtént esetre épül, de a forgatókönyv írásakor és a forgatáson persze változtak a dolgok - tehát lényegében mindennek, ami a filmben szerepel, van életrajzi gyökere.

Ha jól tudom, te is tornásztál gyerekkorodban.

Igen, én ötévesen kezdtem, Uldi (az öcs beceneve - a szerk.) pedig négyévesen, de én körülbelül tizenhárom éves koromban abbahagytam - a filmből, azt hiszem, kiderül, hogy milyen okok miatt. Abból az ötven gyerekből, akikkel együtt kezdtük, egyedül az öcsém lett végül tornász. A film körülbelül az ő pályáját követi nyomon: válogatottként került fel Pestre, aztán később Kanadában edzősködött, ahol a tanítványa lett az a Kyle Shewfelt, aki a filmben önmagát alakítja, és aki Athénban aranyérmet szerzett.

A filmben bemutatott korai cirkuszi kudarc (a kisfiú lezuhan a trapézról) is Uldival esett meg?

A történet egésze négy ember élményeiből lett összegyúrva: a gyermekkori történések főleg az enyémek, a felnőttkoriak a testvéreméi, a cirkuszos epizód pedig egy korabeli tornásztársunkkal történt meg. Akkoriban, a nyolcvanas években tornászgyerekek közül válogattak a - főleg orosz - cirkuszosok, de manapság a „Cirque du Soleil” emberei azok, akik kiöregedett tornászokra vadásznak, járják a világversenyeket, és állásokat ajánlanak fel azoknak, akik már kiöregedtek a sportból. Az öcsémet a 2002-es debreceni világbajnokságon látták, és akkor hívták meg a csapatukba.

<i>Fehér tenyér</i>
Fehér tenyér

Mennyire viselt meg téged az a bánásmód, amit a filmben is ábrázolsz?

Nem emlékszem pontosan, de ha nem viselt volna meg, akkor valószínűleg nem hagytam volna abba. Uldi könnyebben vette az akadályokat, én azonban nehezebben: egész életemben nehezen bírtam a struktúrákat, és ez nemcsak a tornára vonatkozik, mert magát az általános iskolát is nehezen tudtam végigcsinálni. Gimnáziumban folyton a kirúgás határán mozogtam, az egyetemet meg egyszerűen otthagytam. Én alkatilag nem bírom a fölösleges kötöttséget, de az öcsém elfogadóbb típus.

A szüleitek szemében nagy kiugrási lehetőséget jelentett a tornászkarrier?

Persze. Ráadásul minden szülő szeretné, hogy a gyerekéből legyen valaki, és ha az edző azt mondja, hogy a gyerek tehetséges, akkor a szülők hajlamosak erőltetni a dolgokat. Remélem, hogy a Fehér tenyér láttán sok szülő önmagára ismer, és kicsit tisztábban látja majd a dolgokat.

Amikor kiderült, hogy tehetséged van a színházhoz és a filmhez, még mindig bátorítottak a szüleid?

Akkor már eljöttem otthonról, nem éltem Debrecenben, és tulajdonképpen onnantól kezdve, hogy felhagytam a tornával, mindenben egyedül döntöttem. Így érhettem el, hogy szabadon alakítsam az életemet, és nem úgy, ahogyan mások megtervezték.

Uldi
Uldi

A Macerás ügyek és a Tamara után - melyekben vezérmotívum volt a szabad akarat - a Fehér tenyér ezek szerint a sodródásról, a kényszerű választásról szól?

Igen. Gondolj bele, hogy az öcsém igazából harmincévesen szabadult ki a tornateremből, ahová négyéves korában tette be a lábát. Erről szólt a gyerekkora és a fiatalsága, Kanadában szintén egy tornateremben dolgozott, most pedig, a „Cirque du Soleil” tagjaként, egy másik, nem kevésbé kötött struktúrában él.

A forgatás idejében szóba került egy bizonyos Tom Cruise-szál is. Lesz ennek folytatása?

Ez a dolog úgy alakult, hogy minden Las Vegas-i előadás után hátramegy gratulálni egy-két hollywoodi sztár a „Cirque du Soleil” artistáinak. Köztük volt Tom Cruise is, aki gyerekkorában maga is tornászott, ráadásul nevelt fia is jár edzésekre, és amikor meglátta Uldin a White Palms-pólót, azonnal beszélgetésbe elegyedtek. Nem tudom, lesz-e folytatása az ügynek, de Cruise esetleg ellátogat majd a film valamelyik amerikai bemutatójára...
csmozi
2006.02.23
|


Film premierek

Az oroszlánkirály

amerikai animációs film, 118 perc, 2019

Az oroszlánkirály 3D

amerikai animációs film, 118 perc, 2019

Yao utazása

francia-szenegáli vígdráma, 103 perc, 2019

Senki többet

amerikai dokumentumfilm, 98 perc, 2018

Nicky Larson - Ölni vagy kölni?

francia akcióvígjáték, 91 perc, 2018

Fehér éjszakák

amerikai horror, 147 perc, 2019

Anna

francia akcióthriller, 119 perc, 2019
Játék
A törvény embere, Luke Hobbs és a kitaszított Deckard Shaw szövetségre lépnek, amikor egy kibernetikailag felturbózott ellenség fenyegeti az emberiség jövőjét.
Filmek a TV-ben
H
15
K
16
Sze
17
21:10
Bazi nagy amcsi lagzi
amerikai vígjáték, 2004
21:20
Űrvihar
amerikai katasztrófafilm, 2017
21:45
Végeredmény
angol-amerikai akciófilm, 2018
21:50
A tehetséges Mr. Ripley
amerikai thriller, 1999
21:50
Kutyaütők
amerikai vígjáték, 2000
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.