Itt nem az erőszakon van a hangsúly - Quentin Tarantino

A jövő héten kerül a magyar mozikba a magának Kabinláz című filmjével nevet szerzett amerikai rendező, Eli Roth második horrorja. A Motel nemcsak azért izgalmas, mert eleven embereket darabolnak benne, hanem mert Szlovákiában máris élénken tiltakoznak a film kedvezőtlen országimázs-teljesítménye ellen (a történet szerint őrült milliomosok országunk szomszédságában, elhagyott raktárépületekben élik ki szadista hajlamaikat), és mert a véresen kegyetlen projektet felkaroló producer nem más volt, mint a legendás QT.

Mikor és hogyan kattantál rá a horrorfilmekre?

Azt hiszem, gyerekkoromban. Akkoriban két műfajban utaztam: horrorban és vígjátékokban. Számomra Stan és Pan ugyanolyan valóságos teremtmény volt, mint Zelda, Frankenstein vagy Dracula. Tulajdonképpen ezekkel a figurákkal nőttem, növögettem fel, mert szerettem azokat a filmeket, amelyek túl kemények voltak hozzám, azaz nem voltam benne biztos, hogy képes vagyok végignézni őket.

Te is úgy dolgozol, ahogyan Elinek javasoltad? Kikapcsolod a telefonodat meg a világot magad körül, és úgy vonulsz el forgatni, mintha valami fantasztikus zarándokútra indulnál?

Másképp nem is menne, Eli ráadásul igazi „mindent bele filmes”. Nálam annyiban másképp működnek a dolgok, hogy hosszú heteket szánok kizárólag az írásra: ilyenkor író üzemmódban vagyok, nem lehet kizökkenteni, és nem az a fontos, hogy befejezzem a forgatókönyvet, hanem hogy minél kerekebb legyen az eredmény, bármennyi időbe kerüljön is.

Mi fogott meg annyira a Motel történetében, hogy beszállj a produkcióba?

Egy csomó dolog. Először is szerintem ez egy nagyon-nagyon állat történet, és mivel láttam a Kabinlázt, tudtam, hogy Eli képes jól megrendezni. Ráadásul jó barátok vagyunk, és ha én nem állok ki mellette, akkor felmerül annak a veszélye, hogy fölösleges kompromisszumokat kell kötnie - mert ha a film nem elég nyers, nem elég kemény, akkor nincs is értelme megcsinálni. Próbáltam tehát a segítségére lenni, például amikor gondok akadtak a film korhatár-besorolásával, vagy közvetíteni kellett Eli és a gyártó stúdió között. De az igazi élmény nem ez a része volt a munkának, hanem hogy kicsit besegíthettem az írásba, a vágásba és a film népszerűsítésébe is: egy csomó horrorfesztiválon voltunk együtt, azoknál márpedig kevés jobb dolog van a világon.

Pontosan mely részeken segítettél be az írásba és a vágásba?

<i>Motel</i>
Motel

Nem szeretnék részletekbe bocsátkozni, mert a sztori már önmagában is nagyon ült, és nem akarom kisebbíteni Eli érdemeit. Csak szöszöltem kicsit... Na jó, az az én ötletem volt, hogy levágják a csaj lábujját, meg az a csúnya autós gázolás is az én agyamból pattant ki, de a többi durvaságért nem vállalok felelősséget.

Kinek az ötlete volt az, hogy egy szlovák nyelvű Ponyvaregény-részletet csempésszetek a filmbe?

Azt hiszem, Eli mesélte, hogy egyszer valami szürreális szituációban megakadt a szeme egy tévéképernyőn, és éppen a Ponyvaregény ment. Bár ez nem kifejezetten egy szlovákiai motelben, hanem inkább egy hasisbárban történt, de hát istenem...

Számodra a horrorfilmekben látható erőszak teljesen más, mint az, amit az akciófilmek bemutatnak?

Persze. A Kill Bill egyik akciójelenete például, amelyik a Kék Levelek Házában játszódik, szerintem nem erőszakos, sokkal inkább üdítő és szórakoztató. Hiába csonkítja meg Fekete Mamba mind a nyolcvannyolc őrültet, hiába „spriccol” a vér, itt nem az erőszakon van a hangsúly, hanem a jelenet ritmusán és az erőt adó izgalmon. Szerintem ez a szekvencia nem durvább, mint egy Vincent Minelli-musical valamelyik nagyjelenete. A horrornál más a helyzet: az ott ábrázolt erőszak magával ragadja a nézőt a mélybe, és ő igyekszik kimaradni a dologból, de a kíváncsiság hajtja tovább. Rendezőként teljesen mást kell kihozni egy horror és egy akciófilm nézőiből.

És ha azok a nézők történetesen a szüleid?

Az sem okozhat gondot. Egyszer megkérdeztem anyámat, melyik a kedvenc jelenete a Kutyaszorítóban című filmemből. Kapásból rávágta, hogy a füllevágós rész. Aztán megkérdeztem, melyik a második kedvence. Erre azt felelte, hogy a főcím, amikor a szereplők egyszerűen sétálnak. Nekem is pont ez a két kedvenc részem, és nem tudnám megmondani, miért. A lényeg, hogy mindkettő működik. Akár a Motel.
chmoozy/IC
2006.03.16
|


Film premierek

Élesítve

angol akcióthriller, 98 perc, 2017

Vuk

magyar animációs film, 76 perc, 1981

Transformers: Az utolsó lovag

amerikai sci-fi, 151 perc, 2017
Játék
A kanadai David Walsh 1997-ben bejelentette, hogy óriási mennyiségű aranyat találtak Indonézia dzsungelében. Cégének részvényei pillanatok alatt megugrottak, a döglődő Walsh pedig hirtelen milliárdos lett. A képtelen történetből az Oscar-díjas Stephen Gaghan remek, pörgős filmet a főszerepben Matthew McConaughey-vel.
Filmek a TV-ben
H
19
K
20
Sze
21
Cs
22
18:30
Felnőttmesék
amerikai filmdráma, 1988
18:30
Rat Pack - Sztárok egy csapatban
amerikai filmdráma, 1998
18:45
The Expendables - A feláldozhatók 3.
amerikai-francia akciófilm, 2014
19:00
Véres játék
amerikai akciófilm, 1988
19:05
Ő az igazi
amerikai romantikus vígjáték, 1996
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.