Kedvenc helyek

Massive Attack: Collected

olvasói
(0)
(Virgin / EMI)

Az Orbital (Work 1990-2002), az Underworld (1992-2002), a Chemical Brothers (Singles 93-03), a Prodigy (Their Law), a Faithless (Forever Faithless) és a Basement Jaxx (The Singles) után egy másik meghatározó brit tánczenekar, a Massive Attack is összegyűjti sikerdalait. A 100th Window albummal és a Danny The Dog filmzenelemezzel némi csalódást keltő bristoli triphop formáció - mely a 2003-as Sziget-koncert után 2006. június 13-án ismét Budapestre látogat - a válogatáshoz új felvételeket is készített, melyek újra némi bizakodásra adnak okot. A kiadványból kétlemezes verzió is kapható, ahol a bónusz dual disc CD-oldalára egy rakás ritkaság és kiadatlan szám került, DVD-oldalára pedig az összes klip.


A Wild Bunch sound system kollektívából kinőtt Massive Attack a kilencvenes évek egyik legtökéletesebb életművét tette le az asztalra három nagy hatású album formájában (Blue Lines – 1991, Protection – 1994, Mezzanine – 1998), melyek a hiphop, a soul és a dub-reggae keverékével megteremtették a világhódító triphopot, majd az évtized végére dark rockkal sötétítették be azt, de az ezredforduló után az alaptrióból már csak a fehér srác, Robert Del Naja, azaz 3D maradt az egyedüli alkotó a stúdióban (DJ Mushroom kilépett, Daddy G pedig csak a koncerteken reppelt néhány számban), és az így – a társproducerből társszerzővé is előléptetett Neil Davidge billentyűs-programozó-hangszerelő támogatásával – készült negyedik sorlemez, a 2003-as 100th Window mind kritikailag, mind kereskedelmileg gyengén szerepelt (a régi slágerekre is bőven építő turné némileg mentette a helyzetet).

Míg a 11 maxin 63 számot tartalmazó Singles 90/98 díszdoboz annak idején a B-oldalakra és remixre vadászó elszánt Massive Attack-rajongóknak szólt, a mostani Collected válogatás lényegében a fentebb említett négy sorlemez legismertebb dalait gyűjti egybe a nagyközönség számára – kisebb hiányosságokkal. Ami a korai korszakot illeti, nemcsak a még független kiadásban megjelent 1988-as első kislemez, az Any Love hiányzik, de az első albumot beharangozó 1990-es Daydreaming is, ahogy az 1992-es címnélküli négyszámos EP-re finom remixek formájában átkerült Hymn Of The Big Wheel és Be Thankful For What You Got sincs itt (pedig ez utóbbihoz emlékezetes klip is tartozott, ahogy a Daydreaminghez is), viszont itt van egy kissé rövidített változat a Five Man Army című számból, ami pedig sosem volt kislemez- vagy klipdal (amúgy remek darab, az akkor még kvázi Massive-beltagnak számító Tricky és a kültagként azóta is hűséges reggae veterán Horace Andy egyaránt hallható benne). A nagy áttörést meghozó Unfinished Sympathy és a Safe From Harm természetesen nem maradt le, ahogy második és harmadik album hét kislemezszáma (Sly, Protection, Karmacoma, Risingson, Teardrop, Angel, Inertia Creeps) is csont nélkül itt van. A negyedik sorlemezt beharangozó single, a Sinéad O`Connor énekelte Special Cases azonban megint hiányzik, a Butterfly Caught című második kislemezdalból pedig nem a hét és félperces albumverziót vagy a kliphez használt feldúsított négyperces rádióváltozatot halljuk, hanem egy ötperces új mixet (ez persze végülis mindegy, nem igazán jó szám), továbbá a válogatás vége felé két még kevésbé jelentős felvételt is kapunk ugyanarról az albumról rögtön egymás után (Future Proof, What Your Soul Sings – ez pont a legkevésbé sikerült az három Sinéad O`Connor-kollaboráció közül). Ha azonban ezeket a 2003-as számokat átugorjuk, egy igazán remek összeállítást kapunk, ahol zenei gazdagságot csak tovább fokozza az énekhangok sokfélesége (3D, Daddy G, Tricky és Horace Andy mellett Shara Nelson, Nicolette, Tracey Thorn az Everything But The Girlből, Liz Fraser a Cocteau Twinsből), amire a koronát a vonósdús záródalban, a vadonatúj Live With Me-ben éneklő fekete folk-soul-dzsessz legenda, Terry Callier teszi fel – ez a szám jobb, mint bármi, amit a Massive Attack az elmúlt fél évtizedben alkotott!

Ha a korlátozott példányszámú kétlemezes kiadást választjuk, tovább fokozódhat bizakodásunk, nemcsak a 86 percben hiánytalanul felsorakoztatott 16 remek videoklip miatt, melyeket olyan rendezők jegyeznek, mint Baillie Walsh, WIZ, Stéphane Sednaoui, Michel Gondry vagy Jonathan Glazer (ez utóbbi most két különböző videót is készített a fájdalmas Live With Me-hez, sőt még annak kislemezén B-oldalas számként szereplő False Flag is kapott klipet Paul Gore-tól), hanem a dual disc 51 perces CD-oldalán szereplő új felvételek miatt is. A már említett False Flag című zongorás, dzsesszes hangulatú – a végén még egy megkínzott Radiohead-hangmintát is tartalmazó – darabban 3D a francia külvárosi zavargásokról énekel (hiába csak „B-oldalas” szám, jobb mint bármi a 100th Window-n), a Silent Spring egy Liz Fraser-es gyönyörűség vonósokkal és zongorával, de a brightoni OOM triphop együttes énekesnőjével, Debbie Clare-re felvett éteri, folkos Joy Luck Club is szépen sikerült. Korábban készült, de eddig kiadatlan remixeket is hallhatunk: mind az Incantations (az Everywhen egyszerűsített, felére rövidített verziója, melyben meglepő módon Daddy G is társzerzői kreditet kap), mind a Small Time Shoot 'Em Up (a Small Time Shot Away játékosabb átirata, melyben 3D-nek 2D, azaz a Gorillaz mögé bújt Blur-vezér, Damon Albarn vokálozik), mind a Black Melt (a Liz Frasert szerepeltető Black Milk gitárosabb változata a korabeli pert eredményező Manfred Mann-hangminta nélkül) izgalmasabb, mint az eredetik voltak! Ezeken kívül szerepel még az 1995-ben Madonnával felvett Marvin Gaye-feldolgozás (I Want You) és három filmes közreműködés is az utóbbi néhány évből (a Blade II filmzenelemezre készült I Against I című Mos Def-kollaboráció, a Danny The Dog címadó tétele, illetve a Bullet Boy című brit gettófilm 3D énekelte végefőcímdala, ami eddig csak iTunes-letöltésként volt elérhető). A Massive Attack maradék két híres filmes betétdala, a Batman Forever filmzenelemezére Tracey Thornnal felvett Smokey Robinson-feldolgozás (The Hunter Gets Captured By The Game) és a Moulin Rouge-hoz készült Bowie-kollaboráció (Nature Boy) nincs itt, ahogy a Dandy Warholsszal közösen rögzített House Of Yes pedig továbbra is kiadatlan marad – de már így is el vagyunk kényeztetve.


9/10
Déri Zsolt
2006.04.26
|


Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Ma meg holnap látogatható még a World Press Photo kiállítás. Nézzetek meg mindent a világról! #worldpressphoto2019 #kiallitas #foto #fotokiallitas #kiallitasajanlo #nemaradjle
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.