Kedvenc helyek

Bruce Springsteen: We Shall Overcome – The Seeger Sessions

olvasói
(0)
(Columbia / Sony BMG)

Most már semmi kétség, Bruce Springsteen az ezredforduló után visszatalált régi csúcsformájához. No és termékenységére sem lehet panasz, hiszen a remek 2005-ös Devils & Dust után máris itt a folytatás: egy villámgyorsan rögzített 13 számos album Pete Seeger által híressé tett folkdalokból és protest songokból, ihletett, déli örömzenés áthangszerelésben. A dual disc kiadás DVD-oldalán még két további dalt és egy 33 perces dokumentumfilmet is kapunk.
Az 1984-es Born In The USA után Bruce Springsteen alkotói válságba került, tizenhat éven keresztül mindössze négy nagylemezt jelentett meg, melyek erősen hullámzó színvonalon mozogtak. A 2001-es soulos-rockos Live In NYC című dupla koncertlemezzel azonban megtört a rossz sorozat, a 2002-es The Rising megint erős, a 2005-ös Devils & Dust újra kimagasló lett, és az időközben kiadott retrospektív kiadványok is kiválóak (The Essential Bruce Springsteen, VH-1 Storytellers, Born To Run - 30th Anniversary Edition). Az pedig mindennél többet mond, hogy alig egy év telt el az utolsó album óta és megint friss, újfent elsőosztályú Bruce Springsteen-stúdiólemez van a piacon. Igaz, hogy ezúttal csak tradicionális dalok feldolgozásai szerepelnek (melyeket az 1919-es születésű keményvonalas folkzenész, politikai aktivista és dalszerző-gitáros-énekes, Pete Seeger tett híressé a hatvanas években), de azok annyira bámulatos verzióban kerültek szalagra, hogy egyre komolyabban elgondolkodhatunk a Johnny Cash-párhuzamon: bizony mostanra Springsteen is mindinkább olyan előadónak tűnik, akinél már nem számít, ki az eredeti szerző egy-egy adott dal esetében, produkciója zeneipari elvárások, stílusok és kategóriák felett áll.  
 
Springsteen már 1997-ben közreműködött egy Pete Seeger előtt tisztelgő feldolgozáslemezen: a világ leghíresebb protest songjai közé számító We Shall Overcome-ot adta elő. Most nagyjából ugyanazokkal a zenészekkel (tizenkét hangszeressel, továbbá vokalistákkal), magához képest szokatlanul gyorsan, lazán (mindössze három egésznapos együttzenélés során) dobott össze egy nagyon virgonc lemezanyagot. Folk, mégsem akusztikus „egy szál gitáros” anyag, tudatos, politikai üzenetekkel tűzdelt dalok, mégis sokkal inkább életvidám, mint komolykodó zene. Springsteen nagyon máshová vitte ezeket a munkadalokat, gospel és bluegrass darabokat, mint azt bárki is várta volna. Zydeco, cajun, dixieland, New Orleans-i dzsessz, ős-rhythm and blues, spirituálék, megfejelve rezesbandával, változatos, stílbe illő és abból kikacsintó hangszereléssel, a Főnöktől szokatlan, újabban mégis egyre természetesebb énektechnikával (ezúttal egyszer-kétszer már szinte Tom Waits „hangján” dalol) és olyan örömzenével, mely bőven túlmutat egy jóízű dzsemmelgetésen. Nyilvánvalóak a Bush- és háborúellenes áthallások (például a háborúból anyjához hazatérő fiú történetén keresztül a Mrs. McGrath-ban), a We Shall Overcome mégis inkább zenéjével és kiállásával sugallja a hülyeség legyőzésébe vetett hit reményét. Áldott anyag, ihletett előadásmód – aki bírta Norah Jones zenekarának legutóbbi country feldolgozásait (The Little Willies), az egyenesen imádni fogja ezt. 
 
 
9/10 
Dömötör Endre
2006.06.01
|


Játék
A szentendrei Skanzen a magyar nyelvterület népi építészetét, lakáskultúráját, gazdálkodását és életmódját mutatja be a 18. század közepétől a 20. század első feléig tartó időszakig.
Copyright © 2021 Minnetonka Lapkiadó Kft.