8 ½

Fellini súlyos alkotói- és idegrendszeri válságban készítette el - sokak szerint - legjobb filmjét, amely mindenképp csúcspontot jelent abban az értelemben, hogy vízválasztó az életmű korábbi, neorealizmusból induló szakasza és a későbbi, látomásos művek között. A Nyolc és félben minden benne van: a gyermekkor emlékei (ami majd az Amarcord vezéreleme lesz), a spiritizmus (Júlia és a szellemek), a feminizmus témája (A nők városa), a filmrendező mint hős (Interjú), és egyáltalán, az álomképeknek az a kavalkádja, amit már nehéz is szürrealizmusnak nevezni, logikájuk annyira sajátosan Fellini-módra áll össze.
Guido, a rangos filmrendező megrendült egészségi állapotban gyógyforrásnál kúrálja magát, közben elmereng azon, honnan jött és hová tart, felvonulnak előtte múltjának és jelenének szereplői, szülők, tanárok, munkatársak és szeretők, és egy idő után az épp aktuális filmjének munkálatai is utolérik, végül ez az egész feloldódik egy nagy körtáncban - Nino Rota egyik leghíresebb filmzenéjére, ami azóta a cirkuszi repertoárok igazi klasszikusa.
 
Átlagos esetben az ilyen mértékű művészi önmutogatás végtelenül utálatos lenne, de Fellini képes rabul ejteni őszinteségével, elcsábítania válogatott nőfiguráival, az emberi fizimiskák újabb különleges kollekciójával és utánozhatatlan humorával. Ráadásul, miközben jót nevetünk, a lehető legnagyobb filozófiai kérdésekről van szó: az alkotásról, az igazságról, az őszinteségről, a hitről, valamint férfi és nő örök birkózásáról. 
 
Ám ha ilyen mélyre nem is akarunk merülni: a film kíméletlen tükröt mutat a modern embernek. Itt a dialógusok csak elkezdődnek, többnyire nem jutnak sehová, a szereplők mondják a magukét, és szavaik alig képesek kapcsolódni beszélgetőtársuk mondanivalójához. Ezen a ponton például a Nyolc és fél soha nem volt aktuálisabb, mint ma. ***** 
 
Kiadás
Választhatunk a klasszikus, Gábor Miklós-féle magyar szinkron és az eredeti hang között. Az extrák főfogása Az elveszett vég című, 2003-ban készült, 50 perces dokumentumfilm (magyar felirattal láthatjuk), amely az eredetileg tervezett, leforgatott, majd elvetett befejezés képsorait rekonstruálja megmaradt fényképek, hanganyagok és a készítők vallomásai alapján. A Fellini-gyűjtemény többi darabjához hasonlóan itt is találunk pár korabeli híradórészletet. *** 
 
8 ½, 1962 * 133 perc * Fantasy Film * (12) 
nelson
2006.06.03
|


Film premierek

Lumiére

francia dokumentumfilm, 90 perc, 2016

Megtorlás

amerikai-angol-belga-francia-holland-svéd western, 148 perc, 2017

Madame

francia vígjáték, 91 perc, 2017

Boldog halálnapot!

amerikai horror, 96 perc, 2017

Az Igazság Ligája

amerikai akciófilm, 121 perc, 2017

120 dobbanás percenként

francia filmdráma, 140 perc, 2017
Játék
The Trill of It All néven látott napvilágot Sam Smith legújabb nagylemeze.
Filmek a TV-ben
18:10
Eadweard
kanadai filmdráma, 2015 (feliratos)
18:15
Világot látni
francia-görög filmdráma, 2016 (feliratos)
18:40
És most valami egészen más
angol vígjáték, 1971
18:55
The Princess Bride
amerikai kalandfilm, 1987
19:00
Erőnek erejével
amerikai akciófilm, 2013
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.