Steven Seagal-tetralógia: Nico; Ölve vagy halva; Halálra jelölve; Törvényre törve

A modern amerikai akciófilmhős 1971-ben születik meg Clint Eastwood első Dirty Harry-filmjében, 1981-ben lép fénykorába Sylvester Stallone imázsváltásával (Sólyom az éjszakában; Első vér) és 1991-ben hal meg a Törvényre törve című opusszal, egy Steven Seagal nevezetű lófarkas harcművész negyedik low-budget stúdiófilmjével - egy dicsőséges szerzői széria záróopuszával, amely halk felkarcsont-reccsenéssel sóhajt végső búcsút a nagyvárosok darwini dzsungeleit csúcsragadozóként uraló acélos übermenschnek, mielőtt az átadná helyét a poszmodern Hollywood Die Harddal nekilendülő, megreformált akcióhéroszának, a rafinált, áramvonalas hight tech-mulatságok jópofa bálkirályának.
Steven Seagal (aki vezetéknevét egy Chagall-tárlat hatása óta ejti Szegálnak, az eredeti Szígöl helyett) örökbecsű tetralógiája a közvélekedés szerint csupán elnyújtott előjáték volt az életmű csúcsának tartott Úszó erőd újmódi sikerfilmjéhez, a műfaj ínyencei azonban ott mutatkoznak meg, hogy elismerik a Nico (Andrew Davis, 1988), az Ölve vagy halva (Bruce Malmuth, 1989), a Halálra jelölve (Dwight H. Little, 1990) és a Törvényre törve (John Flynn, 1991) darabjaiból összeálló egyetlen, szigorúan másfél órányi metafilm elsőbbségét az utódok felett. Seagal az utolsó akcióhős, aki jellegzetes személyiségével maga a film - történet, helyszín, konfliktus máskor jelentős szempontjait teljesen kiszorítva a látómezőből: ő a Megtestesült Töréstechnika, az akciózsáner tulkuja koromfeketében, kezében az elmaradhatatlan Colt 1911-gyel, szűkre húzott szemében a vasfegyelemmel féken tartott vériszamos indulattal. A tetralógia hőse egyazon nagyvárosi zsaru (Chicago, Brooklyn), gyengéd, szerető családi háttérrel (nej, kisfiú; húg, unokahúg), akik célpontjává válnak az ölmeleg világukba robbanó urbánus erőszaknak, valamint egy hőn szeretett partnerrel, aki előbb (Halálra jelölve, Törvényre törve) vagy utóbb (Nico, Ölve vagy halva) véráldozat lesz a bűn ellen folytatott hadjáratban
- legyen a fő ellenfél velejéig korrupt kormánytisztviselő (Nico, Ölve vagy halva), illetve pszichopata, fékevesztett bandavezér Jamaicától (Halálra jelölve) Kis Olaszországig (Törvényre törve). Seagal eszközkészlete noha szegényes (kedvenc toposz a kisboltok/kocsmák szétverése), bűnüldözési módszere minimalizmusánál fogva igen hatékony, akár csak harctechnikája: hét danos aikidomesterünk egyszerűen felkínálkozik a támadásoknak, kihasználja az ellenfél lendületét, majd határozott mozdulattal szétroppantja az ellenállást - csupán a brutalitás mértéke növekszik az idő előrehaladtával a Nico elliptikus kézlevágásától az Ölve vagy halva nyakba szúrt biliárddákóján át egészen a vágatlan (nálunk frissen megjelent) Halálra jelölve közelképes szemkinyomásáig. 
 
Természetesen a négy filmverzió nüansznyi különbségei épp oly kifinomult örömet jelentenek a figyelmes szemlélőnek, mint őszi haikuciklus darabjai a pillelelkű zenhívőnek. A debütfilm Nico határozott eszmei állásfoglalásával az Egyesült Államok háborús és titkosszolgálati politikája ellen például halvány lehetőséget villant fel a hagyományosan fasisztoid nyolcvanas évekbeli akcióhős anarchista átértelmezésére. Amikor az Ölve vagy halva kómából éledő hősének vállára kiscicát ültet a szerelmes szilikonajkú ápolónő,
már sejteni lehet, hogy az életmű romantikus éldarabját kapjuk - ködös visszaemlékezésekkel, párás szexjelenettel és szórványos érzelmi bölcsességekkel egyenesen a kínai szerencsesütikből. Ezek után a hiperbrutál Halálra jelölve Seagal találkozása James Bonddal: misztikus, szinte emberfeletti főgonosz, egzotikus helyszínek, extra tűzerő no meg a leglazább dumák („Az egyik azt hitte, halhatlan, a másik, hogy tud repülni - de mindkettő tévedett”).
A legjobbnak tekinthető Törvényre törve pedig egészen szokatlan kísérlet a maga korában: a manapaság divatos életszagú, komplex bűndráma-tévészériákat (The Shield; The Wire) megelőlegezve egy széthulló zsarusors egynapos krónikája, egyszerre kutatás egy barát eszelős gyilkosa, valamint az igazság és kitörési lehetőség után - csipetnyi Scorsese egy nagy tálnyi csontvelőben. 
 
Célközönség: akiknek nem kell díszdoboz, hogy felismerjenek egy klasszikust. 
vadalma
2006.06.26
|


Film premierek

Floridai álom

amerikai filmdráma, 111 perc, 2017

Thelma

dán-francia-norvég-svéd thriller, 116 perc, 2017

Gengszterzsaruk

amerikai akciófilm, 140 perc, 2018

A legsötétebb óra

angol életrajzi dráma, 125 perc, 2017

68 lepedő

amerikai krimivígjáték, 93 perc, 2017
Játék
A kiállítás egy különleges korszak, a kommunista kultúrpolitika legendás „Három T”-s időszakának mindennapjait mutatja be a kor legnagyobb hazai művészeinek munkáján keresztül.
Filmek a TV-ben
H
15
K
16
Sze
17
18:20
Tomb Raider
amerikai-angol-japán-német akciófilm, 2001
18:40
Egy tisztességes ember
francia filmdráma, 2015 (feliratos)
18:40
Vissza a jövőbe 3
amerikai családi film, 1990
18:45
A John Malkovich menet
amerikai vígjáték, 1999
18:50
Largo Winch - Az örökös
francia kalandfilm, 2008
Copyright © 2018 Minnetonka Lapkiadó Kft.