A holtak napja

Talán egyetlen trilógia (tetralógia) sem osztotta meg annyira a filmrajongókat Pittsburghtől Dunaújvárosig az amerikai zsánerfilm történetében, mint George A. Romero Holtak-szériája, ami főként azért számít meglepőnek, mivel szemben az Alien-filmekkel, vagy a Star Wars kétgenerációs sorozatával, a rendező személye ez esetben egy és ugyanaz - a három egyaránt értékes darabot csupán az időközben lezajlott személyes szemléletváltás különíti el egymástól.
Míg 1968-ban az elsőfilmes Romero úgy forgat trendformáló zombifilmet, mint ahogy a Viet Kong rajtaüt a bigott, öntömjénező amerikai hadseregen egy különösen sötét éjszakán, addig egy évtizeddel később a frissen elszaporodó plázák népét rohasztja szét lassan, de módszeresen egy színes, szélesvásznú nagyeposzban a multiplexkultúra sivár hajnalán - a nyolcvanas évek delén pedig már egy dühödt intellektüelből cinikus mesteremberré keseredett horrorista vonul a föld alá, hogy megadja a nagyérdeműnek, amit a leginkább elvár tőle: vért, belezést és szörnyeket. Embere válogatja, ki mit szeret egy zombifilmben: a szinte teljes egészében egy floridai rakétasiló mélyén játszódó Holtak napja azoknak lesz kedvenc epizód, akik buknak a trancsírozós speceffektekre (Tom Savini trükkmester élete legjobb teljesítményét nyújtja, legyen szó elevenen széttépésről vagy maszkkínálatról), szeretik a gyorsan, hatékonyan működő akciódramaturgiát elsőre beazonosítható alapkarakterekkel (őrült tudós, hatalommániás parancsnok, nagy büdös vidéki bunkó és az évtizedben divatba jött tökös hősnő), és nem utolsó sorban hisznek abban, hogy a zombi is ember, csupán idomítás kérdése (az eszközhasználó, sőt itt-ott értelmes szavakat formáló Csepp személyében a teljes széria egyetlen kifejezetten szerethető élőhalottját köszönthetjük - persze csak biztos távolságból). 
 
Sokan érvelnek a Holtak napja elsősége mellett azzal a nem elhanyagolható érvvel, hogy ez Romero legkedvesebb darabja zombifilmjei közül: azt azonban ne feledjük, hogy ezt már egy szakmai tisztességben megőszült alkotó mondja, a Creepshow-filmek évtizedében - kérdéses, vajon miként nyilatkozott volna ugyanerről a filmről, ha a Martin vagy a Crazies formabontó remekművei idején előre látja. Látványos, szellemes és persze szerethető darab, de csak miként a Jurassic Park a Párbaj és a Cápa árnyékában vagy a Casino az Aljas utcák és a Nagymenők után. **** 
 
Kiadás
Az Ultrafilm ismét kitett magáért: a kétlemezes kiadás extratartalma iszonyatosan bőséges, durva képgaléria, előzetesek és spotok, életrajz és más szöveges ismertetők, werkfilmek többnyire magyar felirattal. Az első lemezen a vágatlan film 5.1-es angol és surround magyar hangsávja mellett helyet kapott két teljes audiokommentár is, egyrészt az alkotók kedélyes anekdotáival, másrészt a Fangória és az Odeon honi szakértőgárdájának háttérinformációival, ami nagyobb részt zombifilmtörténeti felsorolás, kisebb részt a „ki melyiket szereti és miért” kérdéskör hangulatos boncolgatása egy sör mellett. A nagy információmennyiség azonban óhatatlanul gyakori redundanciákkal jár: aki tehát inkább arra kíváncsi, hogy néz ki civilben Csepp, válassza a 40 perces dokufilm-összeállítást, akit viszont az érdekel jobban, mitől halt meg Brandon Lee, maradjon az alkotói kommentárnál - a két extra ugyanis minden egyéb info tekintetében pontosan lefedi egymást. ***** 
 
Day of the Dead, 1985 * 97 perc * Ultra Film * (18) 
Vadalma
2006.07.05
|


Film premierek

Lumiére

francia dokumentumfilm, 90 perc, 2016

Megtorlás

amerikai-angol-belga-francia-holland-svéd western, 148 perc, 2017

Madame

francia vígjáték, 91 perc, 2017

Boldog halálnapot!

amerikai horror, 96 perc, 2017

Az Igazság Ligája

amerikai akciófilm, 121 perc, 2017

120 dobbanás percenként

francia filmdráma, 140 perc, 2017
Játék
The Trill of It All néven látott napvilágot Sam Smith legújabb nagylemeze.
Filmek a TV-ben
23:00
A bombák földjén
amerikai háborús film, 2008
23:05
Az út
amerikai filmdráma, 2009
23:05
A hírnök
amerikai thriller, 2007
23:10
A hamisító
amerikai krimi, 2014
23:20
31
amerikai-angol horror, 2016 (feliratos)
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.