A saját gyökereimről szól - Pedro Almodóvar

Buňuel óta Almodóvar az első olyan spanyol filmrendező, akinek világszerte elismerik művészetét. A Mindent anyámról 2000-ben elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó Oscar-díjat, beindítva ezzel a rendező és Penélope Cruz nemzetközi karrierjét. Legújabb filmje, a Volver igazi csemege a rendező rajongói számára: Cruz mellett szerepel benne a korai Almodóvar-filmek állandó színésznője, Carmen Maura is!
- El lehet mesélni a Volver történetét néhány mondatban?
 
- Ha az ember egy-két, vagy akár öt-tíz mondatban szeretné elmesélni a film cselekményét, megteheti, csakhogy ilyen terjedelemben semmit sem képes átadni a hangulatából. A Volver lényege - más filmjeimhez hasonlóan - nem a történetben, hanem az elbeszélés hangnemében, a színészvezetésben és az apró részletekben van. 
 
- Cselekménye alapján ez a film is kaphatta volna azt a címet, hogy Mindent Anyámról.  
 
- Talán inkább Mindent anyámról 2. Ebben a történetben ugyanis még erősebben van jelen anyám figurája, mint az „azonos című” korábbi filmemben. A Volvert azokon a külső helyszíneken forgattuk, ahol felnőttem, ráadásul a saját gyökereimről szól. La Manchába visszamenni számomra olyan, mintha újra anyám csecsét szopnám: nem a sajátos nyelve vagy földrajza miatt szeretem ezt a térséget, hanem anyám emléke miatt. 
 
- Miért mindig nőkről forgat? 
 
- Ez azért túlzás, hiszen a Rossz nevelés fiúkról szólt, A vágy törvényében pedig Carmen Maura egy férfit alakított. Belátom, ezek nem tipikus férfifilmek, és való igaz, a történeteim középpontjában rendszerint nők állnak. Nem tudom pontosan, miért, de az az érzésem, hogy a nők érdekesebbek, ezért számomra könnyebb köréjük történetet építeni. Nem mondanám, hogy gyökeresen különböző problémákkal küzdenek, mint a férfiak, de a nőknek igenis nagyobb szabadságuk van abban, hogy kifejezzék érzéseiket és érzelmeiket. Amikor nekikezdtem a Volver forgatókönyvének, tudtam, hogy az egész egy női univerzumban fog játszódni - a történet ugyanis a gyermekkori emlékeimre épül, azokban pedig nincsenek férfiak, mert én nők között nőttem fel. 
 
- Carmen Maura úgy nyilatkozott, hogy az elmúlt tizennyolc évben - mióta nem dolgoztak együtt - Ön sokat komolyodott, és jobban aggódik az élet nehézségei miatt. 
 
- Van benne valami, talán, mert mindannyian öregszünk, és mert megérezzük az idő múlását. Amikor a nyolcvanas években Carmennel együtt dolgoztam, még teljesen más volt az életem: minden este mulatni jártam, mert ez az időszak volt a diktatúra utáni demokrácia születésének ideje, én pedig az „Új Spanyolország” terméke voltam. Fiatal voltam, élveztem a szabadságot, az idő mint tényező pedig egyáltalán nem is létezett számomra. Ma más a helyzet: aggaszt az idő múlása, mert az életem felét már leéltem, és ha a következő fele is ilyen hamar elrepül, akkor nagyon össze kell szednem magam ahhoz, hogy eldöntsem, mi legyen a következő lépés. 
 
- Milyen megvalósítandó álmokat tartogat élete „második felére”? 
 
- Konkrét álmaik nincsenek, csupán vágyaim. Szeretném az élet minden pillanatát kiélvezni, mert számomra a múlt nem jelent semmit, csakis a jelen érdekel. Szeretném ébren tartani a képzeletemet, hogy a szabadság és függetlenség nevében készíthessek filmeket. Az utolsó öt filmemben - melyek világhírt szereztek számomra - több a dráma, mint a humor, ezért ez után a „kitérő” után szeretnék visszatérni az örömteli, bohókás történetekhez. Ha nem sikerül, persze az se baj, hiszen szeretem a drámákat is, és igazából két dolog fontos az életben: hogy ne legyek egyedül, és hogy rendezhessek. Meg persze az egészség, mert a halál gondolatával egyáltalán nem vagyok kibékülve - ezért is készítettem el a Volvert, mert a La Mancha-i emberek számára a halál mindennapos dolog, nem tragédia, hanem a természet része. 
 
- Penélope Cruz minden alkalommal egyre nagyobb szerepet kap a filmjeiben. Ön szerint csak mostanra érett meg a főszerepre? 
 
- Penélope már a Mindent anyámról készítése idején is tökéletes érett volt egy főszerepre. Most pedig azért játssza el, mert Raimunda karaktere nagyon illik hozzá. Igaz, hogy még csak 31 éves, de kiválóan életre tudja kelteni egy tizenéves lány anyukáját. Az ő esetében csupán egy „apró” fizikai változtatásra volt szükség a szerep kedvéért: mivel a figurát az ötvenes évek olasz színésznőiről mintáztam, Penélope fenekét bizony meg kellett nagyobbítani. 
BuFi/chmozinho
2006.08.31
|


Film premierek

Az igazi törődés

norvég filmdráma, 102 perc, 2017

Űrvihar

amerikai katasztrófafilm, 109 perc, 2017

Nyírjuk ki Gunthert!

amerikai akcióvígjáték, 90 perc, 2017

Négyen a bank ellen

német krimivígjáték, 96 perc, 2016

Aurora Borealis - Északi fény

magyar filmdráma, 104 perc, 2017

anyám!

amerikai horror, 115 perc, 2017

A kis vámpír

angol-dán-német animációs film, 90 perc, 2017
Játék
A Dzsungel egy elképesztő túlélőkaland története, amiben az a legmegdöbbentőbb, hogy valóban megtörtént. Emellett pedig bónuszként az egykori Harry Potter, azaz Daniel Radcliffe legnagyobb színészi átváltozását is megcsodálhatjuk.
Filmek a TV-ben
18:05
Támadás a Föld ellen
amerikai-kanadai akciófilm, 2007
18:20
Pénzes cápa
amerikai thriller, 2016
18:40
Fordított kánon
olasz filmdráma, 2000 (feliratos)
18:45
Tíz elveszett év
amerikai dráma, 1999
19:00
A szeretet földje
amerikai filmdráma, 1992
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.