Ész, bátorság, önbecsülés - Luc Besson

A karrierjét káprázatos szerzői filmekkel indító rendező, aki később a tömegfilmekre szakosodott Gallywood úttörője és vezető producere lett, karácsony előtt Budapestre látogatott, hogy bemutassa tizedik - és állítólag utolsó - rendezését, az Arthur és a villangókat. Luc Bessont munkájáról igen, Milla Jovovichról viszont nem kérdeztük.
- Vannak történetek - például az Óz, a nagy varázsló vagy a Végtelen történet -, melyben a gyerekhősök egy képzeletbeli világban kalandoznak, hogy megoldjanak egy problémát. Az Ön főszereplője, Arthur azonban egy olyan világban jár, mely valóban létezik, méghozzá a nagymamája kertjében. Miért döntött úgy, hogy az elképzeltet is teljesen valóságossá teszi? 
 
- Az Arthur és a villangók egy hasonlat, mely leírja, hogyan működik a világunk. Hiszen valójában - miként a film különféle szereplői is mutatják - sokféle törzs, ember lakja bolygónkat kezdve az egészen nagy maszáj harcosoktól az apróbb eszkimókig. Ez a történet arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy különböző népek lakják ugyanazt a Földet, és ezeknek a csoportoknak meg kell tanulniuk felelősséggel élniük egymás és a környezetük iránt. A másik fontos üzenete pedig az, hogy nem a méret számít: hiába mondják egy gyereknek, hogy erre vagy arra még alkalmatlan, mert kicsi, valójában képes egy egész civilizációt megmenteni. A filmbéli Arthur például még csak tízéves, ráadásul a történet elején összezsugorodik nagysága századrészére, de ennek ellenére legalább ezerszer annyi dologra képes, mint korábban. Nem a méret és a kor számít tehát, hanem az ész, a bátorság és az önbecsülés. 
 
- Ezek szerint a kultúrák párhuzamos létezésének bemutatása teszi igazán aktuálissá a filmet? 
 
- Igen, mert nagyon fontos, hogy erről a kérdésről szót ejtsünk. És nem elsősorban a gyerekek, hanem a felnőttek miatt: az én gyerekeim például különféle - muszlim, fekete, zsidó, ázsiai - osztálytársakkal töltik a napjaikat, és nem tesznek különbséget egymás között a külső alapján, hanem kizárólag a belső tulajdonságok döntik el, hogy ki kivel van jóban. Mi, szülők azonban - ha nem vigyázunk - a következő húsz évben arra fogjuk megtanítani őket, hogy a külső, a bőrszín alapján különböztessék meg egymást, esetleg fölösleges utálatra neveljük őket. Márpedig a gyerekek figyelnek bennünket, és nekünk óriási a felelősségünk abban, hogy jó példát mutassunk nekik. Vigyáznunk kell rájuk, mert - ellentétben velünk, felnőttekkel - ők nem utálják egymást, nem pusztítják el a bolygónkat és egymást sem. 
 
- Első filmje, az Élethalálharc fekete-fehér némafilm volt teljesen klasszikus és hagyományos technikával elmesélve. Ezt a mesét miért a legkorszerűbb játékkal, 3D-animációval készítette el, miért nem inkább makettekkel és stoptrükkel? 
 
- Számomra a hitelesség volt a legfontosabb cél, ezért az élő szereplős jeleneteket valósághű animációs képsorokkal kellett vegyítenem, hogy megteremtsem a tökéletes élményt. 
 
- Egyszer úgy nyilatkozott, hogy a filmművészet nem jelenthet hatékony megoldást, csupán egy aszpirin, egy fájdalomcsillapító lehet. Ez a film kivétel volna? 
 
- Továbbra is úgy gondolom, hogy a film - ez is - csak aszpirin, de még így is nagyon jótékony a hatása, hiszen amíg hat, kitisztítja az ember fejét. Tiszta fejjel márpedig jobban lehet gondolkodni, és bizony sok gondolkodásra van szükség manapság, amikor a politikusaink korruptak, és csak a pénz és a hatalom foglalkoztatja őket. Az utóbbi években éppen ezért értékelődött fel a film szerepe: annak ellenére ugyanis, hogy ez a művészeti ág a kitalált történetek elmesélésére született, manapság az emberek sokkal inkább a valóságot várják tőle, mint a fikciót. Úgy érzem, ez a váratlan helyzet felelősséget ró rám, és én nagyon komolyan veszem a feladatomat. 
 
- Úgy hírlik, hogy az Arthur és a villangók nemcsak a tizedik, de egyben az utolsó rendezése is. Azért készített most egy gyerekmesét az utókornak, mert a korábbi filmjei között nincs olyan, melyet a kicsik is érthetnek és tökéletesen élvezhetnek? 
 
- Azt hiszem,  A nagy kékség és az Atlantisz tökéletesen élvezhető a gyerekek számára is, bár az előbbi készítésekor ez nem fordult meg a fejemben, csak később, a közönséggel együtt nézve jöttem rá. A Léont és a Nikitát nem ajánlom a kicsiknek, de a Metró és Az ötödik elem szerintem minden korosztályt elbűvöl és szórakoztat. 
 
- Mit kíván a magyaroknak 2007-re? 
 
- Elsősorban békét, szeretetet - mert abból sosem lehet elég -, és azt, hogy komolyan gondolják végig, a következő években hogyan menthető meg a környezetünk! 
csmozi
2007.01.04
|
(9 kép)


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
A leghatalmasabb élőlény, amely valaha is létezett, most visszatér, hogy megküzdjön számos gigantikus szörnyeteggel ebben a földrengető folytatásban.
Filmek a TV-ben
18:10
Fokvárosi nyár
német romantikus film, 2010
18:20
Sarkvidék
izlandi film, 2018
18:25
Waterworld - Vízivilág
amerikai kalandfilm, 1995
18:25
Mario
svájci film, 2018
18:40
Országúti bordély
amerikai filmdráma, 2010
Már játsszák a mozik a FOMO - Megosztod és uralkodsz című filmet egy durvára sikerült buli következményeiről. @fomo.amozifilm #moziajanlo #moziajánló #fomo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.