A C-vitamin fontossága

Egyetlen narancs, grapefruit, citrom fedezi egy ember napi C-vitamin- szükségletét (50-70 mg). A C-vitaminon kívül a citrusfélék tartalmaznak még mindenféle B-vitamint (kivéve a B12-t), E-vitamint (az érett gyümölcs persze), folsavat (mely segíti a vérképzést, a növekedést).
Viszonylag magas bennük a csont, fogazat számára előnyös kalcium mennyisége, a magnéziumtartalom (ez a szív, az izomzat számára előnyös) és a szeléntartalom (ez a nyomelem, többek között, az immunrendszert működteti).
 
A gyümölcsök, zöldségek sokféle immunerősítő anyagot tartalmaznak, jó erre télen is gondolni, amikor különösen fontos, hogy milyen forrásból szerezzük be a szükséges vitaminokat. 
 
A C-vitamin fontosságára az emberek figyelmét a múltban hiánybetegsége - a hosszú tengeri hajóutak során fellépett -, a skorbut irányította. Amikor James Cook elsőként vitt a rakománnyal citromot és C-vitaminban gazdag savanyú káposztát magával, az évekig tartó világ körüli utak alatt el tudták kerülni a vérzéssel, fogínygyulladással, a fogak elvesztésével járó skorbutot (Cook kapitányék készítették el a csendes-óceáni térség térképét). 
 
Szent-Györgyi Albert nevéhez fűződik a C-vitamin első előállítása tiszta formában, melyet az elterjedt tévhittel ellentétben nem citromból, hanem paprikából végzett. 
 
Forrásai: gyümölcsök - citrusfélék (pl. narancs, citrom); zöldségek - zöldpaprika, a friss zöldségek, kifejezetten a paradicsom, a káposzta, salátafélék, savanyú káposzta. 
 
A citrusgyümölcsök, amellett hogy C-vitamin-bombák, tele vannak gyulladáscsökkentő antioxidánsokkal. 
 
Kutatások igazolják, hogy a rendszeres C-vitamin-fogyasztás segít megelőzni a meghűléses betegségeket, enyhíti a megfázás tüneteit és gyorsítja a betegség lefolyását. (Ha télen minden nap egy pohár narancs- vagy grapefruitlevet elfogyaszt - amely kb. 80 mg C-vitamint tartalmaz -, akkor jelentős védelmet szerez a megfázás ellen, olvashatjuk az American Journal of Clinical Nutrition egyik számában.) 
 
Ha pedig már megfáztunk, akkor extra C-vitamin fogyasztásával hamarabb túllehetünk a betegségen. 
 
Egyes grapefruitban található vegyületek megváltoztathatják a gyógyszerek hatását, ezért ha gyógyszeres kezelésre szorulunk, vagy krónikus betegek vagyunk, kérjük ki orvos tanácsát. 
 
A hígítatlan citromlé a legjobb gyulladáscsökkentő, gargarizáló szer torokfájás esetén, antiszeptikus hatása miatt segít leküzdeni a megfázást, köhögést. 
 
A citrom kiváló kalcium- és vasforrás, C-vitamin-tartalma megkönnyíti a vas felszívódását, ezért vérszegénység, nagy vérveszteség esetén érdemes nagyobb mennyiségben fogyasztani. 
 
Bőséges mennyiségben tartalmaz citromsavat, amely kettős hatással van szervezetünkre: a felesleges bomlástermékeket oldja, elősegíti a testünkből való kiürülését, ugyanakkor kivételes regeneráló hatású, az immunrendszerünk aktiválója. 
 
A citrom fogyasztása rendkívül fontos, hiszen a testünk nem tudja előállítani a C-vitamint, illetve nem képes raktározni azt. Ugyanakkor korlátlanul fogyaszthatjuk a túladagolás veszélye nélkül (mint pl. az A-, D-, E-, K-vitaminoknál), mert a szervezetünk a felesleget egyszerűen kiüríti. 
 
A citrom a benne lévő bioflavin miatt vértisztító hatású, germániumtartalma rákellenes hatást gyakorol. 
 
Gyomorégés esetén evés után fogyasszunk el egy pohár citromlevet; természetes koleszterincsökkentő hatású, segíti a zsírok emésztését. 
 
Tág pórusú bőrünkkel csodát tehetünk, ha egy félbevágott citrommal végigtörölgetjük az arcunkat, majd pár perc után langyos vízzel leöblítjük.  
 
Forrás: Fittség.hu, Mozgásvilág.hu 
2007.01.17
|


Játék
December 18-án harmadik alkalommal lépnek fel a legismertebb hazai előadók a Kongresszusi Központban, hogy a közönséggel együtt ünnepeljenek.
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.