Fellépők

Kedvenc helyek

Komolyzenei koncertek

30Y: Semmi szédítő magasság
|
est.hu:
9/10
|
olvasói:
7/10 (571)
(CLS)

Az ezredfordulón indult 30Y zenekarnak az Egy perccel tovább című 2004-es koncertlemez útkeresése után a 2006-os Csészényi tér albummal sikerült elég szépen felfutnia, az azt alig egy évvel követő új sorlemez, a Semmi szédítő magasság pedig nevével ellentétben még sokkal magasabbra teszi a lécet: már most fix helye van a 2007-es év legjobb és legerősebb magyar rockzenei produkciói között. Az első lemezkritika itt az est.hu-n olvasható (ahogy az album ismeretében készített első nagyinterjú is).
Az Ajkáról származó két Beck fivér, a gitáros-énekes Zoltán és a dobos László által már Pécsen alakított, majd egy szombathelyi buszjáratról elnevezett 30Y igen aktív és termékeny zenekar: a 2006-os stúdióalbum például a másfél évvel korábbi magánkiadású koncertfelvétel repertoárjához képest - egy szám kivételével - csupa új dalt tartalmazott, 2007 elején pedig már el is készült a következő anyag, koncerten korábban sohasem játszott, vadonatúj szerzeményekkel. A Csészényi tér afféle apakomplexusos lemez volt, nemcsak témáit, de a nagy pécsi előd, a Kispál és a Borz megkerülhetetlen hatását tekintve is, tíz különálló, kompakt dal alkotta, és a keverés kissé az elektronikusabb megszólalás felé tolta. A 30Y-koncertek hangmérnökével felvett Semmi szédítő magasság ezzel szemben annak a rockzenekarnak mutatja a kvintettet, ami élőben, a pop-rock mezejéről a ritmusszekció már hard rockos határvidékekig is elmerészkedik, a klasszikus képzettségű billentyűs és a szólógitáros invenciózusan engedi el magát az effektezésben, és már a dalszerzésben is igazi zenekari összmunka segíti a szövegíró frontembert. Az elődjénél hosszabb és összetettebb, egybefüggő új albumon a számszerkezetek, a szerkesztési elvek is jóval komplexebbek lettek, és a különféle hatások is organikusabban tagozódtak be a 30Y univerzumába, melyben az energia, a néha kibukó gúnyos humor és a fülbemászó megoldások is komoly, sötét témákat szolgálnak.
 
A szerzemények ügyes átkötésekkel kapcsolódnak egymáshoz, egyedül a 12 számos anyag felénél, a hatodik és hetedik szám között van egy hangsúlyos szünet, ahol jól elválasztható. Az első blokkban inkább párkapcsolati nehézségek témakörben mozgó, három perc körüli slágeres dalformák követik egymást, a 30Y-lemezt ezúttal is zongoratémával nyitó Bájtos mosolyú lánytól a Franz Ferdinand-, Queens Of The Stone Age- és Rage Against The Machine-kacsintásokat egyaránt tartalmazó ötvöző Dadog klipszámon és a Pont úgy kezdem el című dalépítményen át (aminek érezhetően a Muse volt a zenei múzsája) a legnagyobb közönségsikernek ígérkező címadó dalig, majd a zenekar meghatározó példaképei (Kispál és a Borz, Blur, Pearl Jam) előtt tisztelgő Respekt instrumentális nekifutásai után egy C64-ihletésű koszos retro-elektro szösszenetben a szívlapáttal felszerelkezett Beck fivérek, Zoli és Zaza állnak a mezőn zenésztársaik (A másik három) teteme fölött, amint az a lemezborítón is látható.
 
A második blokk sokkal durvább. Zömében öt-hatperces összetett kompozíciók követik szorosan egymást, olyanok, mint a gazdag vokálokkal színezett Mámorba táncba, a két számból összetolt Iker című kispálos nosztalgiatrip (ez a igazából nem is ikerpár, hanem hármasiker), vagy a „ha engem faggatsz, akkor nem vagy biztos magadban / csak annyit tudok, hogy alattad pina, alattam meg fasz van” kezdetű Lécci áltass katartikus balladája, amit függelékként a Lécci ültess harsány népies hejehujája követ (ami akár a Kispál-féle Mulató sramli-ska-punkos ivadékának is tekinthető), hogy aztán erre a szaporodós hevületre az abortusztémájú Kipakolta támolygása következzen („nincs már bennem csak üresség”), arra pedig zárásként a brutális-apokaliptikus szüretelős-disznóvágós Mentés másként, melyben a frontember még azt a merészséget is megengedi magának, hogy egy versszakot a szövegösszefüggésből kiragadva a zárórészbe dobjon hátra. A sötét vég némi szünet után azért kap egy instrumentális kis farkat is, mely egy vicces dzsesszes, trombitás variáció – a Kipakolta zenei témájára. Vidám, mintegy New Orleans-i temetés.
Déri Zsolt
2007.03.19
|
1 komment|Szólj hozzá!
tök jó
közöd
|
2010-04-06 16:10:53
Új hozzászólás
Név: E-mail:
Hozzászólás:
Ismételd meg:


2014. október 2., csütörtök

Petra
Ez egy ilyen év
Kezdő borász
(Kezdő borász blog)
Kilenc mázsa szőlőt hoztam haza, és úgy döntöttem, hogy idén nem készítek bort. 16 mustfokos szőlőből nem érdemes.
Nem kell még leírni ezt az évjáratot
Frittmann János
(Mandiner)
Az idei szüret az egyik legnehezebb az utóbbi években Frittmann János szerint, aki a Mandinernek küldött szüreti beszámolójában leírta: biztosan lesznek jó minőségű borok a pincékben 2014-ben is.
1
Tagok: túl az 1 millión
Copyright © 2014
Ingyenes Műsorújság Kft. az Est Media Group tagja.