Kedvenc helyek

The Stooges: The Weirdness

est.hu:
7/10
|
olvasói
5/10 (17)
(Virgin / EMI)

Miután Iggy Pop a 2003-as Skull Ring album néhány dalához visszavette maga mellé három évtizeddel korábbi zenekara, a Stooges túlélő tagjait, nem csak koncertezni kezdett velük (Live In Detroit), de a háromévnyi közös turnézás után még egy teljes új lemezanyagot is felvettek a stúdióban. Ahogy a Szigeten készült est.hu-interjúban a gitáros-zeneszerző Ron Asheton megjósolta, az album nem Iggy (és nem is Iggy & The Stooges), hanem csak simán a Stooges neve alatt jelent meg – alig egy hónappal az énekes 60. születésnapja előtt.
Ron és öccse, a dobos Scott Asheton még tizenévesen, 1967-ben alakította meg Iggyvel az együttest, mely The Stooges név alatt jelentette meg első két nagylemezét (az 1969-es címnélkülit és az 1970-es Fun House-t), s csak az 1972-74 közti időszakban viselte az Iggy And The Stooges nevet (az 1973-ban megjelent Raw Power albumon már a virtuóz James Williamson volt Iggy Pop gitáros-társszerzője, aki mellett Ron már csak basszista lehetett). A 2003-as újjáalakulás után Iggy & The Stoogesként kezdtek turnézni, pedig az 1969-'70-es repertoárra szűkített műsort lényegében az 1970-es Stooges-felállás nyomta a színpadon: Williamson nem volt sehol, Iggy Pop és az Asheton fivérek mellé viszont a Fun House-on szaxofonozó Steve MacKay is visszatért (a korabeli basszusgitárost, az időközben elhunyt Dave Alexandert egy másik punklegenda, Mike Watt helyettesítette). A purista Steve Albini hangmérnöki segédletével nagyrészt élőben felvett stúdióalbum azonban most korrigálja ezt a kis csúsztatást, a borítón az eredeti zenekarnév szerepel az eredeti logóval. 
 
Annál meglepőbb, hogy maga a hanganyag sokkal inkább hangzik egy kései Iggy-szólólemeznek, mint egy Stooges-albumnak. Az 1969-'70-es számok zsigeri hangzása, törzsi tombolása, vad fenyegetése és fortyogó magmája helyett a 40 percben 12 dalt felsorakoztató The Weirdnessen minimalista punkos kemény rock szól, és az odakent szövegek is komolytalanok. Iggy arról szentségel, hogy utálja az álságos embereket, lelépnek a női (vagy a pénzével, vagy egy mexikói faszival), folyton feláll a farka (főleg a természet által dúsan dotált fekete bigéktől), vagy hogy épp kurva fáradt és nincs kedve melózni. Az amerikai életformán élcelődő Free & Freaky című dalban (ahol a lemez legvalószínűbb közreműködőjének tippelt Jack White helyett meglepetésre a másik Raconteurs-énekes, Brendan Benson ugrik be vokálozni) persze jótékony derültséget kelthetnek az olyan sorok, mint „a húgom elment háborúba / pórázon rángatott egy foglyot / ez eszembe jut néha-néha / amikor épp a strandon lógok” vagy „az angol és francia kultúra öreg / büdös a sajt, a sör nem elég hideg”, de ez mégsem a Stooges katartikusan brutális világa, hanem az utóbbi három évtized bohóckodásra hajlamos Iggyjéé. Érdekes, hogy a Stooges-színvonalhoz leginkább az a néhány szám közelít, ahol Steve MacKay szaxofonja is szerephez jut a lemez utolsó harmadában (arról pedig csak ábrándozhatunk, milyen album született volna, ha Iggy a zenéléstől már rég visszavonult James Williamsont csábítja vissza maga mellé társszerzőnek és szólógitárosnak). 
 
A rockkritikusoknak ez egyáltalán nem fog tetszeni” – gúnyolódik már a nyitódalban az énekes, de ez csak a Stooges-mérce miatt igaz, maga a végeredmény egyáltalán nem katasztrofális: ez a lemez is beleillik Iggy Pop elmúlt tizenvalahány évének termésébe (ha a jótékonyan eklektikus 1999-es Avenue B és 2003-as Skull Ring albumoknál nem is, az 1996-os Naughty Little Doggie-nál például jobb, körülbelül a 2001-es Beat 'Em Up szintjén van), és néhány új szerzemény simán elfér a kötelező 1969-'70-es klasszikusok között az elkövetkező évek Iggy & The Stooges-turnéin. De bármit is mondott Ron Asheton az est.hu-interjúban és bármit is mond a borító, igazából ez nem egy Stooges-lemez, hanem egy Iggy Pop-album, amit az énekes a Stooges egykori tagjaival készített. 
Déri Zsolt
2007.04.04
|


Játék
A tízéves Fortepan anyagából vonultat fel egy több mint háromszáz darabos válogatást a Magyar Nemzeti Galéria.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.