Párizs a feje tetejére áll - Gérard Krawczyk

A legtöbben egyenesen Luc Besson nevéhez kötik a Taxi-filmek rendezését, azt azonban kevesen tudják, hogy Gallywood atyja „csupán” ötletgazda és forgatókönyvíró a sorozatban, a direktori székben pedig az a biztos kezű Gérard Krawczyk ül, aki a nyolcvanas évek közepén több César-jelölést kapott, majd 1997-ben Héroines című filmjével tért vissza a francia filméletbe. A Tulipános Fanfan és a Wasabi rendezője a T4XI bemutatására érkezett Magyarországra.

Linkek


Kapcsolódó cikkek

- Már a harmadik Taxi-filmet rendezte. Rendszerint a cselekmény kitalálásában is részt vesz? 
 
- Már a negyedik, mert a Taxi forgatása előtt Gérard Pirés balesetet szenvedett, így az első hónapban és vettem át a helyét, és lényegében én rendeztem a film felét. Egyébként a forgatókönyvek megírásában nem veszek részt - az ugyanis Luc Besson munkája -, hanem kizárólag a rendezésre koncentrálok, és legfeljebb javaslatokat teszek. Már tíz éve dolgozunk így együtt, és ez egy jól bevált munkamegosztás. 
 
- Be szokta építeni saját vagy a színészek ötleteit a filmbe? 
 
- Hogyne, forgatás közben gyakran teszünk változtatásokat, de arra mindig ügyelünk, hogy a Taxi szellemiségén belül maradjunk. Ezeken a kereteken belül szabadon mozgunk, és gyakran írunk át jeleneteket, vagy teszünk hozzá azokhoz. A Taxi 2-ben például csupán annyit írt elő számomra a forgatókönyv, hogy a történet végén van egy 11 perces akciószekvencia, ahol Párizs a feje tetejére áll - a részleteket ezen túl nekem kellett kitalálnom. 
 
- A Taxi-filmek időnként a politikai korrektség határát feszegetik. Mi az, ami Ön szerint nem férne bele ebbe a szellemiségbe? 
 
- Franciaországban ezek a filmek nem a politikai korrektség zászlóvivői, de mi nem is törekszünk rá, hogy azok legyenek. A hangsúly számunkra azon van, hogy a közönséget szórakoztassuk, és olyan filmet alkossunk, amit mi is szeretünk. Ezekben a vígjátékokban nincsen politikai-társadalmi üzenet, csakis nevettetés, a politikai korrektség kérdése tehát fel sem merül bennünk. 
 
- Gondolja, hogy a Taxi-sorozat olyan helyet foglal el a francia nézők szívében, mint annak idején a Csendőr-filmek? 
 
- A fiatal generáció igazán magáénak érezheti a filmjeinket, akár a zenék és dumák miatt, vagy mert olyan új arcokat szerepeltetünk, akik a Taxi-filmek előtt nem voltak ismertek Franciaországban. A Csendőr-filmekkel azonban nem vonnék párhuzamot, inkább a Fantomas-sorozattal, hiszen mi a francia akcióvígjátékok hagyományát elevenítettük fel. És ami a legfontosabb: hosszú idő után olyan fiatal hősök szerepelnek a vásznon, akik nem drogot árulnak vagy autókat törnek fel, hanem a jó ügyet szolgálják. 
 
- Számomra fájdalmas volt látni, hogy a sorozat legújabb filmjében nagyon keveset szerepel maga a taxi. Lehet, hogy az ötödik filmben már csak megemlítik majd? 
 
- Először is nem biztos, hogy lesz ötödik film. Ami pedig a T4XI-t illeti, szerintem viccesebb lett azáltal, hogy a színészi játék került előtérbe, nagyobb hangsúlyt fektettünk a vígjátékra az akció ellenében, hiszen a taxit már minden szögből, minden oldalról bemutattuk korábban. 
 
- A történet fináléjában szinte egy az egyben újra láthatjuk A sebhelyesarcú utolsó akcióorgiáját. Ez az Ön ötlete volt? 
 
- Már a forgatókönyvben is szerepelt ez a tiszteletadás A sebhelyesarcú előtt, de szerepel a filmben egy sor más idézet is, melyek kevésbé hangsúlyosak. Ha valaki figyel, az összes többi Taxi-filmben is talál kikacsintásokat: amikor például a második részben a rendőrautók egymás hegyén-hátán állnak, egyértelmű az utalás a Blues Brothersre. 
 
- Ha nem a Taxi-filmekkel és Besson egyéb ötleteivel lenne elfoglalva, milyen filmeket készítene? Hogyan látja a jövőjét? 
 
- Mindig az ösztöneimre hallgattam, mindig olyan filmeket rendeztem, melyeket nézőként is szívesen fogadtam volna. Ha pedig az ember vígjátékot készít, nem köti a kezét a különböző díjak és fesztiválok utáni vágyakozás, hanem csakis a közönségnek dolgozik, és tőlük kapja az elismerést is. Megvan az a szabadságom, hogy készíthetek akár közönségfilmet, akár művészfilmet, de a jövőmről nem tudok nyilatkozni, mert a film világában nem lehet tervezni. 
 
 
csmozi
2007.04.12
|
(10 kép)


Film premierek

Rambo V. – Utolsó vér

amerikai akciófilm, 89 perc, 2019

Folyékony arany

magyar dokumentumfilm, 77 perc, 2019

Az Aranypinty

amerikai filmdráma, 149 perc, 2019

Ad Astra – Út a csillagokba

amerikai-brazil sci-fi, 122 perc, 2019

János vitéz

magyar animációs film, 70 perc, 1973
Játék
Cinke igazán jó gyerek: nem zavarja a szüleit, akik nagyon elfoglaltak, és mindent megadnak neki ...
Filmek a TV-ben
H
16
K
17
Sze
18
Cs
19
P
20
18:05
Így ne legyél elnök
amerikai életrajzi film, 2018
18:05
Két nő és egy férfi
német vígjáték, 2012
18:15
Pata tanya: Baromi buli
amerikai-német animációs film, 2006
18:30
G-Force - Rágcsávók
amerikai családi kalandfilm, 2009
18:40
Az Amazonas kincse
amerikai akcióvígjáték, 2003
Gül Baba kulturális fesztivál mától vasárnapig. Türbe, rózsák, kiállítás és sok zene- Budapest és a török kultúra. #gulbaba #gulbabakultfeszt
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.