A tekintély tiszteletének totális hiánya - John Malkovich

Amerika egyik legsajátosabb arcberendezésű színésze először sportoló akart lenni, aztán közgazdász, ám 1976-ban végül a világot jelentő deszkák mellett döntött. Legelső filmszerepéért (Hely a szívemben, 1984) kapásból Oscar-díjra jelölték, majd következett a Gyilkos mezők, a Veszedelmes viszonyok, a Célkeresztben, a Pókerarcok, A John Malkovich menet, és még sorolhatnánk. Malkovich most Stanley Kubrick rendező bőrébe bújik - pontosabban annak az emberébe, aki Kubricknak mondta magát...
- Hogy helyezné el ezt a filmet a saját pályáján? 
 
- Igazán nagy élmény volt. Remek szerep, motivált stáb, amelynek minden tagja lelkesedett a témáért, nagyszerű partnerek és elképesztően élvezetes jelenetek. Hihetetlenül vicces feladat a magam, mások, és a társadalom határait feszegetni. Mindössze nyolc hetet forgattunk, de szinte magától ment a dolog, mert tökéletes összhang volt a mondandó és az emberek között, akik el akarták mondani. Számomra ez a szerep jó alkalom volt arra, hogy felszabaduljak, hogy valami mást játszhassam, és én éppen ezt szeretem a legjobban a mesterségemben: a változatosságot. 
 
- Mi volt az első benyomása a forgatókönyvről? 
 
- Nagyon tetszett az ötlet, hogy valaki Stanley Kubricknak adja ki magát, mire mindenki a lábai előtt hever, pedig ő még annyi fáradságot sem vett, hogy utánajárjon egy-két dolognak, vagy legalább megnézze a filmjeit. Korábban olvastam róla egy cikket, elképedtem: tényleg hihetetlen sztori, hogy valaki egy olyan erős, komoly személyiség imposztorává váljon, mint Stanley Kubrick, anélkül, hogy ténylegesen fogalma lenne, mivel játszik. Nem is kriminológiai szempontból fogott meg, hanem a történet szimbolikus síkja... A tekintély tiszteletének totális hiánya - a tekintélyrombolás, az emberek hiszékenységének ilyen mesteri kiaknázása. Ennek a történetnek minden eleme, minden szereplője elbeszélésért kiált. 
 
- Most, hogy eljátszotta a figuráját, jobban megérti az indítékait? 
 
- Ha megpróbáljuk elmagyarázni Conway indítékait, az tényleg gyönyörű. Ez az egyik legizgalmasabb dolog a filmben. Azok az emberek, akik nem képesek megvalósítani önmagukat, általában unalmassá válnak. Szenvednek a figyelem vagy az érzelmek hiányától. De azért ragaszkodnak a maguk létezéséhez és igyekeznek kihozni valamit belőle... Sokakhoz hasonlóan Conway is szeretett volna más lenni, mint aki lett. Arra vágyott, hogy tiszteljék, csodálják, titokzatosnak tartsák. Conway nem elmebeteg, csak éppen nem érte el a saját álmait. Többnyire igazán mulatságos és jó beszélgetőtárs tudott lenni. Ha elfogadjuk Oscar Wilde meghatározását a kreatív lángelméről, akkor Alan Conway ilyen volt. Művészetté változtatta az életét. A saját léte, az erényei és a gyengeségei adták a művészete nyersanyagát, a célja pedig az volt, hogy érdekesebbé tegye az életét. Az áldozatait teljesen véletlenszerűen szemelte ki. Sokszor fiatal fiúkat szúrt ki, akikkel csak le akart feküdni, másokat pénzre, taxira, vacsorára vagy csak egy cigire vett le... 
 
- Nőket is megtévesztett? 
 
- Igazából nem nagyon tudott mit kezdeni a nőkkel, akikkel sokrétű kapcsolata volt. De azt nem hiszem, hogy nőgyűlölő lett volna. 
 
- Mit gondol, ma is lehetséges volna ilyen visszaélés? 
 
- A konkrét, fizikai visszaélés nyilván bonyolultabb, mivel a legtöbb híresség képeivel lépten-nyomon találkozunk. Sőt eljutottunk oda, hogy egyetlen, mindenütt látható fotó is elegendő ahhoz, hogy híressé tegyen valakit. Lassan öncélúvá válik a médiába való bekerülés. Így aztán manapság sokkal nehezebb lenne egy sztár alakját magunkra ölteni, mint Stanley Kubrick esetében, aki viszonylag ritkán mutatkozott. De ami a visszaélést illeti, legyen az hitelkártyacsalás, hamis nyilatkozat közzététele az interneten vagy a sajtóban, az ma is virágzik - és nyilván míg emberek élnek ezen a bolygón, mindig lesznek svindlerek és imposztorok. A szándékok viszont megváltoztak. Ha a mostaniakhoz hasonlítjuk, Conway még kézművesmester volt. 
 
- Mit üzen a magyar nézőknek? 
 
- Hogy ne higgyenek nekem! 
 
 
Best/chmoozy
2007.06.21
|
(11 kép)


Film premierek

Kölcsönlakás

magyar vígjáték, 98 perc, 2019

Hidegháború

angol-francia-lengyel romantikus filmdráma, 88 perc, 2018

Boldog halálnapot! 2.

amerikai horror, 100 perc, 2019

Az a nap a tengerparton

angol romantikus filmdráma, 110 perc, 2017

A Maria Callas-sztori

francia dokumentumfilm, 119 perc, 2017

Alita: A harc angyala

amerikai-argentin-kanadai sci-fi, 122 perc, 2018
Játék
Csinos lányok, színes ruhák, látványos mozdulatok, karneváli hangulat március első napjaiban a Tüskecsarnokban!
Filmek a TV-ben
18:20
Godzilla
amerikai fantasy, 1998
18:20
A sármőr
dán film, 2017 (feliratos)
18:50
A bűn árfolyama
amerikai-német thriller, 2008
18:50
Brigsby mackó
amerikai film, 2017
18:50
Legyőzhetetlen
amerikai dráma, 2006
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.