Európai megközelítés - Koltai Lajos

Zsigmond Vilmos és a néhai Kovács László mellett a legismertebb és leginkább elismert magyar operatőr, jelölték már Oscar-díjra a Malena fényképezéséért, a fény a farzsebében van, a tengerentúlt mégis rendezőként szeretné meghódítani. Koltai Lajos első rendezése, a Sorstalanság jelenleg is fut az amerikai mozikban, külföldi bemutatkozása, az Este pedig e héttől látható Magyarországon. A szakmai tudásáról és töretlen optimizmusáról híres művésszel az életről, örökzöldekről és Gwyneth Paltrow-ról beszélgettünk.
- Amikor legutóbb a Sorstalanságról beszélgettünk, egy zongorista a háttérben éppen a My Wayt játszotta, és én elmosolyodtam, mert Ön tényleg a saját olvasatában, a „saját útját járva” vitte filmre Kertész regényét. Igaz ez az Estére is? 
 
- Igen. Még mindig ugyanazt az utat járom, és ezt az is jelzi, hogy a Focus Features stúdió éppen a Sorstalanságot látva keresett meg engem, tőlük kaptam teljesen váratlanul az Este forgatókönyvét. Mint később megtudtam, a producerek, a stúdió vezetője és Michael Cunningham (a forgatókönyvíró, aki Az órákat is jegyzi - a szerk.) együtt rohantak egy New York-i művészmoziba, hogy megnézzék a filmemet. És mit láthattak? Azt, ahogyan én látom és ábrázolom az embereket, a „my way”-t, amit operatőrként követtem, és melyet rendezőként is továbbvittem a Sorstalanságban. Megérezték, hogy nekik egy olyan rendező kell, aki ilyen szeretettel tud az emberhez közelíteni. Ez egy európai megközelítés, európaiság, nekünk ugyanis egy másfajta, mondhatni gazdagabb képzőművészeti hátterünk és hagyományunk van. Ráadásul azt is láthatták, hogy milyen szigorúan komponáltak a film képei, hogy én - ahogyan Pados Gyula kimondta - csakis kamerán keresztül tudok rendezni. Úgy gondolom, hogy ma is elsősorban a vizualitás az, ami a leginkább hat a nézőre - ezért megy be egy sötét terembe -, a kép varázsa a legfőbb vonzerő, így érthető, hogy a Sorstalanság alapján rám esett a stúdió választása. A „my way” folytatódik tehát, az Estét teljesen az enyémnek érzem - és nemcsak a képi megfogalmazás miatt, hanem mert olyan emberi problémákról szól, melyek naponta döntés elé állítanak bennünket, és ezeket a döntéseket csakis mi hozhatjuk meg. Úgy érzem, megint egy „emberfilmet” sikerült készítenem, holott korábban nem is reméltem, hogy az első amerikai ajánlatom éppen egy ilyen felkérés lesz. Hatalmas öröm ez számomra. 
 
- Az Este egy fájdalmas, mégis szép film, mely az élet alkonyáról, a halál közeledtéről szól. A Sorstalanság szintén fájdalmas és szép, csakhogy egy új élet kezdetéről szól. Ez a két film mintha egy keretet alkotna, melyet már csak ki kell tölteni magával az élettel. 
 
- Érdekes, mert ezt így még nem gondoltam végig, de igaznak érzem, és tényleg jó volna készíteni egy olyan filmet, ami a közbülső életről szól. Kaptam is nemrég egy ajánlatot, de az egy holokausztfilm volt, és bár van benne néhány egészen különleges jelenet, nem vállaltam el. Mindenesetre továbbra is nagy kedvem van élettel kitölteni azt a bizonyos teret, de az az érzésem, hogy nem tudnék úgy történetet mondani, hogy ne szerepeljen benne a végzet. 
 
- Van olyan ajánlat, mely alkalmas lehet erre a feladatra? 
 
- Amennyiben engem választanak rendezőnek, a következő filmem egy Három nővér-szerű történet lesz, melyben az egyik főszerepet Gwyneth Paltrow játssza majd, valamint ő lesz az egyik producer is. 
 
- Helyes nő. 
 
- Kifejezetten. A cselekmény középpontjában három teljesen más ambícióval megáldott nővér áll: a történet tehetségről, döntésekről, csalódásokról és szerelemről szól - magyarul arról a bizonyos kitöltésre váró térről, amit életnek nevezünk. 
 
- Nem tart attól, hogy ezzel a filmmel elkönyvelnék Önt női filmek rendezőjének? 
 
- Egyáltalán nem, hiszen az Estében sem egyedül döntenek a nők, hanem a férfiakkal vagy éppen miattuk. Az új film sem a nőkről szól majd, hanem arról, hogy hogyan és mikor kell meghoznunk a döntéseinket. Ez egy örökzöld téma, mely mindig foglalkoztatni fogja az embereket, és amiért - a Sorstalansághoz hasonlóan - az Estét negyven év múlva is meg fogják nézni az emberek. Ezek örökzöld filmek - és hozzájuk hasonlót nem könnyű készíteni. 
 
 
 
csmozi
2007.09.27
|


Film premierek

Újra otthon

amerikai romantikus vígjáték, 97 perc, 2017

Terminátor 2. – Az ítélet napja 3D

amerikai-francia sci-fi, 137 perc, 1991

Kedi: Isztambul macskái

amerikai-török dokumentumfilm, 79 perc, 2016

Fantasztikus utazás Óz birodalmába

orosz animációs film, 90 perc, 2016

Amerikai bérgyilkos

amerikai akcióthriller, 111 perc, 2017

A halál 50 órája

amerikai háborús film, 167 perc, 1965
Játék
Thomas Webb (Callum Turner) jómódú család gyermeke, aki véletlenül megtudja, szülei házassága közel sem olyan idilli, mint képzelte: apja (Pierce Brosnan) egy fiatalabb nővel (Kate Beckinsale) csalja a feleségét.
Filmek a TV-ben
18:15
Monster Trucks - verdaszörnyek
amerikai-kanadai akcióvígjáték, 2016
18:15
Lesülve
görög-német romantikus vígjáték, 2016 (feliratos)
18:20
18:40
Harry és fia
amerikai filmdráma, 1984
18:50
Három szökevény
amerikai vígjáték, 1989
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.