Kedvenc helyek

Jávorszky – Sebők: A rock története 2.

Sebők János és Jávorszky Béla Szilárd a hazai könnyűzene történetét feldolgozó kétkötetes munka, A magyarock története 1. és 2. elkészülte után folytatja a szintén 2005-ben indított nemzetközi áttekintést is: A rock története című sorozatban az ötvenes-hatvanas éveket átfogó első kötet után 2007 végére elkészült a folytatás, mely a hetvenes évtizedet öleli fel, a eddig megszokott magas színvonalon és gazdag képanyaggal.
A szerzőpáros eredetileg háromkötetesre tervezte rockzenei történelemkönyvét, ám a hetvenes-nyolcvanas éveket átfogó részt végül kettébontották, így a sorozat előre láthatólag négy kiadványból áll majd, és a most megjelent második kötet csak a hetvenes évtizedre koncentrál. Az anyag így is vaskos, a két évtizedet lényegében lehetetlen is lett volna durva sűrítés nélkül egyazon kötetben tárgyalni (ennél talán csak az lehetett volna szerncsésebb megoldás, ha a 2. és 3. kötet egyszerre jelenik meg, és rögtön egymás mellé tehető). 
 
A rock története 2. a hatvanas-hetvenes évtizedfordulónál veszi fel a fonalat, majd szépen halad a progresszív-rocktól, a stadion-rockon és a középutas popzenén át a punk és a diszkó megszületéséig, de szóba kerül az összes egyéb fontos irányzat is (hard-rock, dzsessz-rock, soft-rock, soul, funk, reggae, country, glam, pre-punk, ős-elektronika, kraut-rock stb.), az pedig külön dicséretes, hogy a dél-amerikai és az afrikai könnyűzene is kapott egy önálló fejezetet. A punk és az újhullám közti folytonosság ugyan sajnos kettészakadt a bontással, ám az is szerencsés döntésnek nevezhető, hogy az itteni kronológia lényegében megáll az irányzat zenitre jutásával (és a történet az ekkoriban startolt több tucatnyi fontos new wave és poszt-punk előadóval folytatódhat majd a harmadik kötetben). A könyv felépítése a párostól már megszokott sokrétűséggel él, a rocktörténeti ív mellett bőségesen kapunk társadalmi-szociológiai hátteret és rálátást a zeneipar ekkoriban bekövetkezett igazi robbanására, valamint jól tagoltan kiemelt életrajzokat, keretes érdekességeket, adatokat, összefoglalókat, listákat (a végén külön kronológiát is). 
 
A szerzőpáros jó érzékkel, lendületesen rajzolja meg a hetvenes évtized könnyűzenéjének változásait, folyamatait, az anyag ezúttal is precíz, lényegében bakik nélküli, egyedül a mélyebb rétegekben érezhetünk hiányosságokat: néhány jelentős előadó (a már az előző kötet kapcsán írt kritikánkban is nagyon hiányolt francia Serge Gainsbourg mellett John Cale, Sly And The Family Stone, Gram Parsons, Gene Clark, Emmylou Harris, Todd Rundgren, John Martyn, Dr. John, Bill Withers, Cerrone, a Chic, a Runaways stb.) a megemlítésen túl legalább egy-egy bekezdést kiérdemelt volna, a ragyogó és máig sugárzó Big Star pedig azt, hogy egyáltalán szerepeljen. Ám hiba lenne telhetetlennek lenni, az anyag így is tartja a magas színvonalat (a fekete-fehér képanyag pedig még az előző köteténél is nívósabb) – ez a sorozat bizony a külföldi könyvespolcokon is megállná a helyét, úgyhogy bizakodva várjuk a hasonló minőségű folytatást, folytatásokat. 
 
 
( Glória Kiadó, 544 oldal, 5980 Ft
Dömötör Endre
2008.02.04
|


Játék
George Clooney a neki szánt főszerepet átadta Oscar Isaacnak, és inkább rendezőként vetette bele magát az ötvenes években játszódó Suburbiconba. A Coen fivérekkel közös filmet a hozzáértők már most neves díjak várományosaként emlegetik.
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.