Titanic Fesztivál – 10. nap

Beszámoló
Igen intenzív napunk volt a 15. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál utolsó előtti napján: minden (sajtó)vetítésre kerülő film (Boarding Gate, Fegyverek és emberek, La France) után részt vehettünk a rendezővel zajló beszélgetésen is.
A Boarding Gate, Olivier Assayas új filmje annyiban előző munkájára, a Tisztára emlékeztet, hogy szintén egy erős női karakter áll a középpontban, aki mindent maga mögött hagyva egy új városban, másik országban, másik földrészen akar új életet kezdeni. Fontos különbség azonban, hogy a filmes ezúttal nem drámát, hanem (neo)noirt forgatott, abból is rendhagyót, hiszen nem egy férfi a fő figura, oldalán a végzet asszonyával, hanem maga a femme fatale. Sandra, a kábszer-kereskedelemmel foglalkozó exprosti hosszú idő után újra találkozik volt szeretőjével (és stricijével), ami végzetessé válik mindkettejük számára. A nő pedig – ahogy az a vetítést követő, Assayasszal lezajlott beszélgetésen is elhangzott – ezután olyasféle ámokfutást visz végbe, mint Nikita Luc Besson filmjében
 
A Fegyverek és emberek a szimpatikus fiatal amerikai független filmes, Jeff Nichols szimpatikus első nagyjátékfilmje, melynek elkészítésében saját bevallása szerint számos egykori főiskolai csoporttársa és a profi résztvevők mellett saját barátai segítettek. Nichols a saját környezetében akart forgatni, olyan környéken, ahol felnőtt, így az Egyesült Államok déli részét, Arkansas államot választotta filmje helyszínéül. Itt zajlik le az a szinte egy görög tragédiára emlékeztető családi bosszútörténet, ami a Hayes család két ága között kezdődik, miután az elhagyott és megtagadott három fivér közül a legidősebb a temetésen leköpi apja koporsóját az új család dolgos, becsületes tagjai szeme láttára. 
 
Az erőszak dominó-elvéről példálózó mű eszünkbe juttathatja a Titanicon korábban vetített Menj békével, Dzsamilt, de sokkal erősebb (és sikerültebb) annak közhelyességénél – már-már a kopárságig szikár. A Fegyverek és emberek pedig egy másik értelemben is szimbolikus: a rendező a film utáni beszélgetésen elmondta, hogy 2004-ben kezdett el dolgozni művén, amikor rengeteg vérontás és agresszió történt a világban, és alkotásával erre akart reagálni. 
 
A Fegyverek és emberekhez hasonlóan a francia Serge Bozon La France című filmje szintén versenyfilm. A mű eleinte Jean-Pierre Jeunet Hosszú jegyességét idézi, hiszen benne egy fiatal nő, Camille (férfinak öltözve) az I. világháború idején, egész pontosan 1917-ben elindul a frontra férje után, hogy megkeresse. Vándorlása közben találkozik egy megtépázott szakasznyi katonával és csatlakozik hozzájuk, azok kiléte azonban csak a későbbiekben derül ki számára világosan. A kezdetben a realizmus igényével induló darab a későbbiekben elemeltebbé válik, amikor a katonák a legváratlanabb helyzetekben egészen abszurd módon előkapják szedett-vedett hangszereiket, és rágyújtanak egy-egy dalra. 
 
Bozon a vetítés után elmondta, hogy művében nagy fontosságot helyezett a hangsúlyváltásokra, a hangulat megtörésére – egészen az értelmetlenség határáig (lásd az 1917-ben popdalokat éneklő katonák). A rendező arról is beszélt, hogy a forgatás során a negyvenes-ötvenes években készült orosz háborús filmeket tartotta szem előtt, de nem azokat a klasszikus háborús darabokat, amikben sok csatajelenet van és folyik bennük a vér, hanem azokat, amelyekben egy vándorló katonacsapatot láthatunk (esetleg egy női karakterrel kiegészülve), és nem tudni, honnan érkezik az ellenség. 
 
 
Vasárnapra ajánljuk: 
 
A fesztivál utolsó napjára egy japán és egy francia művet ajánlunk. Ishii Yuyától a Kisvárosi csajok (Toldi, 14.00) egy kamaszlány és apja életének hétköznapjait ábrázolja egyszerre részletekbe menő, valósághű elemekkel és váratlanul megjelenő fantasztikus és abszurd jelenetekkel. 
 
A Nagyon jól, köszi (Vörösmarty, 16.45), a francia Emmanuelle Cuau filmje szerint a mai Franciaországban a „szabadság – egyenlőség – testvériség” képletéből már bátran kivonhatjuk a szabadságot. Némileg Kafkát megidézve a mű szellemesen, nagy adag cinizmussal tiltakozik az ellen, ahogy az új Franciaországban megsértik az átlagember szabadságjogait. 
fürkész
2008.04.12
|
(12 kép)


Film premierek

Mancs őrjárat

amerikai-kanadai animációs film, 69 perc, 2019

Út a királyi operába

angol-kubai-német-spanyol életrajzi dráma, 115 perc, 2018

Családi vakáció - Irány Ibiza!

belga-francia vígjáték, 87 perc, 2018

Aki bújt

amerikai horror, 95 perc, 2019

A bűn királynői

amerikai akcióthriller, 102 perc, 2019
Játék
A szürrealista mozgalom legismertebb alkotóinak munkáival találkozhatunk a Magyar Nemzeti Galéria kiállításán
Filmek a TV-ben
18:15
Szökevény hercegnő
amerikai-kanadai romantikus film, 2015
18:30
Kislány a küszöbön
német vígjáték, 2011
18:40
A tenger szívében
amerikai kalandfilm, 2015
18:50
Zöld Lámpás
amerikai akciófilm, 2011
18:50
Ragyogó világ
japán romantikus filmdráma, 2017 (feliratos)
JÁTÉK!!! Ma kerül ki a lelőhelyekre a legújabb Pesti Est. Fotózkodj vele bárhol a városban, használd a #pestiestles hashtaget, és mi tuti megajándékozunk egy pesti program belépővel! . . . #jatek #nyeremenyjatek #játék #posztolj #szelfizzpestiesttel
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.