Héten vetített filmek

Filmadatbázis A-Z

Mozik

English screenings

Gyerekfilmek

A Hullám
|
est.hu:
7/10
|
olvasói:
9/10 (31)
Dennis Gansel, a Napola – A Führer elitcsapata rendezője új filmjében ismét a diktatúra és az elnyomás mibenlétét vizsgálja, ám ezúttal történelmi koroktól függetlenül.
A végzős diákjaival a náci birodalom működésének demonstrálása céljából kockázatos kísérletbe kezdő, a Hullám nevű iskolai mozgalmat életre hívó gimnáziumi tanár történetét már többször és több formában megismerhette a világ. Az 1967-ben Palo Altóban valóban megtörtént eset alapján 1981-ben The Wave címmel készült egy amerikai tévéfilm, amit Todd Strasser ugyanebben az évben ifjúsági regénnyé fejlesztett. Ezt a könyvet vette alapul Dennis Gansel, ám szerencsére jócskán elrugaszkodott annak csupasz tényeitől, egyszerű párbeszédeitől és túl direkt didaxisától.
 
A német alkotó filmjének pikantériája, hogy – bár magától értetődő lenne – nem folytatja az utóbbi évek német filmjeinek sorát, amikben a múltat, elsősorban a II. világháború szégyenét próbálták feldolgozni, hanem az eredetileg a kifejezetten a náci birodalom működésének megértését célzó kísérlet motívumát általánosítja és modernizálja: művének tanár hőse az autokráciát úgy általában akarja szemléltetni. A Hullám további erénye, hogy nagyszerű fiatal színészei segítségével remekül egyéníti a regényeredeti egydimenziós figuráit, és egyebekben is sokkal finomabb eszközökkel dolgozik, mint a könyv. Ennek köszönhetően egyszerűen lehetetlen észrevenni, hogy a szimbolikus jelentésű Hullám kezdeményezése mikor fordul át nemes és szép dologból fenyegető jelenséggé. 
 
fürkész
2008.09.26
|
Die Welle
német filmdráma, 101 perc, 2008
Amerikai sikerregény német filmfeldolgozása benáculó gimnáziumi osztállyal és egyéb finomságokkal.
rendező:

Dennis Gansel

Forgalmazza: SPI
Bemutató: 2008. augusztus 2.
Szeretném ezt az elemzést megosztani mindenkivel:

Dennis Gansel nagyon érdekes rendező: a Csajok a csúcson-nal meglovagolta a tinivígjátékok piacát, de nem alkotott maradandót. Talán nem is akart: szüksége volt a kapcsolati tőkére vagy pénzre ahhoz, hogy később valóban hasznos és nézhető alkotásokat hozzon létre.

Szerintem a Napola egyszerűen zseniális attól függetlenül, hogy meg kellett felelnie az elvárásoknak: a gonosz nácik és a jóságos pacifisták mítoszának. Mégis a film mást közvetít: a katonai iskola kemény, oda nem való mindenki, a háború pedig kemény dolog. A fegyelem pedig működik.

A most bemutatott A hullám (Die Welle) is filmdráma, mely a fasizmussal, közvetetten pedig a nácikkal foglalkozik. Valós történet alapján készült: egy német gimnázium tanára úgy dönt, hogy életszerű példán keresztül mutatja meg a diákoknak, milyen a diktatúra kialakulása. Csoportot alakít, mely vezetője ő lesz, de az sejtszerűen, önállóan is feladatokat hajt végre, kirekeszti azokat, akik nem képesek csoportban gondolkodni, majd egyre inkább elhatalmasodik.

A film elején megjelenik a hülye nácik mítosza, akik rosszak és pont. A végén pedig a tragédiába torkolló események néhány percben próbálják áthúzni az addig remeklő mozgalmat. Gansel szenved: ahogyan a Napolában sem tudta hitelesen átadni, miért probléma az, ha az alkalmatlanokat kizárjuk onnan, ahol nem működnek, és egy kényszeredett, életszerűtlen öngyilkossággal próbálta áthúzni a nemzetiszocialista nevelés erőteljességét, most is nagyon gyönge, művi a végkifejlet. Annak ellenére, hogy ez így megtörténhetett, mégsem úgy áll föl a magunkfajta, hogy lenézi a diákok fejlődő mozgalmát.

A rendező annyira jól adja vissza a fegyelmezett csoportok erejét, kitartását, hogy biztos vagyok benne: ha nem lenne alapfeltétele a filmjei bemutatásának, hogy látványosan ítélje el ezeket, nem propagandafilmeket készítene, a fasisztákat és nácikat képes lenne emberként megjeleníteni azok jó és rossz tulajdonságaikkal együtt.

A film számomra egyet üzent: a túlzott, önző individualista személyeket az első percekben ki kell szűrni minden tömegmozgalomból és csoportosulásból. Gansel éppen a kócos feminista alakját választotta ilyen karakternek, míg az itt jó fiúként föltüntetett fogalom nélküli anarchisták is koszos, visszataszító alakok lettek. Nem tudta az ilyen bomlasztó elemeket szépként feltüntetni. Helyette inkább A hullám tagjainak emberszerűségét domborította ki: a csoportba bárki bekerülhetett, függetlenül származástól, tudástól, stílustól! Ez a legliberálisabb csoport, mivel a sátánistától kezdve a punkokon át a gazdagokig mindenki szerepelt. Egy közös célért: egymásért. Semmi politika, semmi eszme! A srácok megvédték a gyengébbet, akit addig támadtak, mert ő is fehér inget viselt. Megnyerték volna a vízilabdaversenyt, mert mindnyájan együtt szurkoltak! Ezt is csak az önző, csoportellenes idióták akadályozták meg. Szerintük minden csoportosulás fasiszta, az egyenruha (bár nem katonai, csak egyenpóló) pedig az egyéniség elvétele. Az ilyesmit éppen azok hangoztatják, akiknek eleve nincsen: nem értik, hogy az összetartozás biztonsága utánozhatatlan erő.

A hullám jól működött, erőt sugárzott és biztonságot jelentett. Mégis tönkre kellett tenniük belső aknamunkájukkal. A végkifejlet ettől csak részben független: a vezető hibája sodorta az irreális összeomlásba a mozgalmat. Gansel a középszerű, szájbarágós regényből (mely a hasonló című filmből született) egy remek rendszert épített föl szívós munkával, hogy aztán azt a mai kor kívánalmainak megfelelően pillanatok alatt összetörjön. De nem akar meggyőzni arról, hogy ez az összeomlás szükségszerű, egyszerűen csak bemutatja.

Az ilyen jellegű, puszta popcornropogtatásnál, zacskócsörgésnél és szódaszürcsölésnél mélyebb mozikra ma nincs igény, mert bűn a puszta gondolkodás. Ez a film nem mondja el egyértelműen, hogy mit akar üzenni, ezért veszélyes, mert az ember maga döntheti el, tetszene-e neki a rend, fegyelem, tisztesség és összetartás csapata.
Kern Péter
|
2009-04-20 21:05:29
Szerintem nagyon jó film...Ráébreszt,begdöbbent
Hosszan kéne írnom ha még dícsérgetném és bővebben kifejteném a véleményemet...
végülis csak az számít h ez 1 nagyon jóó film és mostmár a kedvenceim közé tartozik.((((=
"M"
|
2009-03-22 11:07:32
Lothy,nincs meg esetleg gépen ez a drabneked? én is járok színjátszó szakkörre, és nagyon érdekel, hogy oldanátokmega mű előadását. Kérlek írj vissza az s.k.roberta@hotmail.com email címre. Nagyon köszönöm.
lady
|
2008-12-01 20:00:39
Új hozzászólás
Név: E-mail:
Hozzászólás:
Ismételd meg:


2014. szeptember 16., kedd

Edit, Ditta, Ludmilla

Utóélet

magyar dráma, vígjáték, 95 perc, 2013

Térkép a csillagokhoz

amerikai-francia-kanadai-német dráma, 111 perc, 2014

Szuper-Hipochonder

belga-francia vígjáték, 107 perc, 2014

Kamuzsaruk

amerikai akciófilm, 104 perc, 2014

Ida

dán-lengyel filmdráma, 80 perc, 2013

Ha maradnék

amerikai dráma, 106 perc, 2014

Az ígéret földje

guatemalai-mexikói-spanyol filmdráma, 102 perc, 2013

Az emlékek őre 1

amerikai sci-fi, 94 perc, 2014
Vesd bele magad, egy fergeteges kalandba, egy rendkívüli kisfiúval! T.S.Spivet különös utazása.
Miért jobb az Adria marketingje és médiahírneve Magyarországon, mint a Balatoné?
Máté József
(Balaton Barátai Márkaműhely)
A Horvát Idegenforgalmi Közösség Magyarországi Képviselete ma eredményesebben szólítja meg a nyaralni vágyó honfitársainkat, mint saját felségvizein a Magyar Turizmus Zrt.
2
Megnéztem a borfesztivált, sajnos nem sok értelme volt, ide jutottunk
Gazda Albert
(Cink)
Nem lehet mindent ugyanúgy csinálni évtizedeken keresztül. Ma már több kell, mint egy falunap a fővárosban.
8
4
23:25
Pain & Gain
amerikai krimivígjáték, 2013
23:30
Sziklák szeme
amerikai horror, 2006
23:35
Peacemaker
amerikai akcióthriller, 1997
23:45
Eltemetett emlékek
amerikai filmdráma, 1992
00:00
Mike Tyson: Vitathatatlan igazság
amerikai vígjáték, 2013
Tagok: túl az 1 millión
Copyright © 2014
Ingyenes Műsorújság Kft. az Est Media Group tagja.