Héten vetített filmek

Filmadatbázis A-Z

Mozik

English screenings

Gyerekfilmek

A Hullám
|
est.hu:
7/10
|
olvasói:
9/10 (31)
Dennis Gansel, a Napola – A Führer elitcsapata rendezője új filmjében ismét a diktatúra és az elnyomás mibenlétét vizsgálja, ám ezúttal történelmi koroktól függetlenül.
A végzős diákjaival a náci birodalom működésének demonstrálása céljából kockázatos kísérletbe kezdő, a Hullám nevű iskolai mozgalmat életre hívó gimnáziumi tanár történetét már többször és több formában megismerhette a világ. Az 1967-ben Palo Altóban valóban megtörtént eset alapján 1981-ben The Wave címmel készült egy amerikai tévéfilm, amit Todd Strasser ugyanebben az évben ifjúsági regénnyé fejlesztett. Ezt a könyvet vette alapul Dennis Gansel, ám szerencsére jócskán elrugaszkodott annak csupasz tényeitől, egyszerű párbeszédeitől és túl direkt didaxisától.
 
A német alkotó filmjének pikantériája, hogy – bár magától értetődő lenne – nem folytatja az utóbbi évek német filmjeinek sorát, amikben a múltat, elsősorban a II. világháború szégyenét próbálták feldolgozni, hanem az eredetileg a kifejezetten a náci birodalom működésének megértését célzó kísérlet motívumát általánosítja és modernizálja: művének tanár hőse az autokráciát úgy általában akarja szemléltetni. A Hullám további erénye, hogy nagyszerű fiatal színészei segítségével remekül egyéníti a regényeredeti egydimenziós figuráit, és egyebekben is sokkal finomabb eszközökkel dolgozik, mint a könyv. Ennek köszönhetően egyszerűen lehetetlen észrevenni, hogy a szimbolikus jelentésű Hullám kezdeményezése mikor fordul át nemes és szép dologból fenyegető jelenséggé. 
 
fürkész
2008.09.26
|
Die Welle
német filmdráma, 101 perc, 2008
Amerikai sikerregény német filmfeldolgozása benáculó gimnáziumi osztállyal és egyéb finomságokkal.
rendező:

Dennis Gansel

Forgalmazza: SPI
Bemutató: 2008. augusztus 2.
Szeretném ezt az elemzést megosztani mindenkivel:

Dennis Gansel nagyon érdekes rendező: a Csajok a csúcson-nal meglovagolta a tinivígjátékok piacát, de nem alkotott maradandót. Talán nem is akart: szüksége volt a kapcsolati tőkére vagy pénzre ahhoz, hogy később valóban hasznos és nézhető alkotásokat hozzon létre.

Szerintem a Napola egyszerűen zseniális attól függetlenül, hogy meg kellett felelnie az elvárásoknak: a gonosz nácik és a jóságos pacifisták mítoszának. Mégis a film mást közvetít: a katonai iskola kemény, oda nem való mindenki, a háború pedig kemény dolog. A fegyelem pedig működik.

A most bemutatott A hullám (Die Welle) is filmdráma, mely a fasizmussal, közvetetten pedig a nácikkal foglalkozik. Valós történet alapján készült: egy német gimnázium tanára úgy dönt, hogy életszerű példán keresztül mutatja meg a diákoknak, milyen a diktatúra kialakulása. Csoportot alakít, mely vezetője ő lesz, de az sejtszerűen, önállóan is feladatokat hajt végre, kirekeszti azokat, akik nem képesek csoportban gondolkodni, majd egyre inkább elhatalmasodik.

A film elején megjelenik a hülye nácik mítosza, akik rosszak és pont. A végén pedig a tragédiába torkolló események néhány percben próbálják áthúzni az addig remeklő mozgalmat. Gansel szenved: ahogyan a Napolában sem tudta hitelesen átadni, miért probléma az, ha az alkalmatlanokat kizárjuk onnan, ahol nem működnek, és egy kényszeredett, életszerűtlen öngyilkossággal próbálta áthúzni a nemzetiszocialista nevelés erőteljességét, most is nagyon gyönge, művi a végkifejlet. Annak ellenére, hogy ez így megtörténhetett, mégsem úgy áll föl a magunkfajta, hogy lenézi a diákok fejlődő mozgalmát.

A rendező annyira jól adja vissza a fegyelmezett csoportok erejét, kitartását, hogy biztos vagyok benne: ha nem lenne alapfeltétele a filmjei bemutatásának, hogy látványosan ítélje el ezeket, nem propagandafilmeket készítene, a fasisztákat és nácikat képes lenne emberként megjeleníteni azok jó és rossz tulajdonságaikkal együtt.

A film számomra egyet üzent: a túlzott, önző individualista személyeket az első percekben ki kell szűrni minden tömegmozgalomból és csoportosulásból. Gansel éppen a kócos feminista alakját választotta ilyen karakternek, míg az itt jó fiúként föltüntetett fogalom nélküli anarchisták is koszos, visszataszító alakok lettek. Nem tudta az ilyen bomlasztó elemeket szépként feltüntetni. Helyette inkább A hullám tagjainak emberszerűségét domborította ki: a csoportba bárki bekerülhetett, függetlenül származástól, tudástól, stílustól! Ez a legliberálisabb csoport, mivel a sátánistától kezdve a punkokon át a gazdagokig mindenki szerepelt. Egy közös célért: egymásért. Semmi politika, semmi eszme! A srácok megvédték a gyengébbet, akit addig támadtak, mert ő is fehér inget viselt. Megnyerték volna a vízilabdaversenyt, mert mindnyájan együtt szurkoltak! Ezt is csak az önző, csoportellenes idióták akadályozták meg. Szerintük minden csoportosulás fasiszta, az egyenruha (bár nem katonai, csak egyenpóló) pedig az egyéniség elvétele. Az ilyesmit éppen azok hangoztatják, akiknek eleve nincsen: nem értik, hogy az összetartozás biztonsága utánozhatatlan erő.

A hullám jól működött, erőt sugárzott és biztonságot jelentett. Mégis tönkre kellett tenniük belső aknamunkájukkal. A végkifejlet ettől csak részben független: a vezető hibája sodorta az irreális összeomlásba a mozgalmat. Gansel a középszerű, szájbarágós regényből (mely a hasonló című filmből született) egy remek rendszert épített föl szívós munkával, hogy aztán azt a mai kor kívánalmainak megfelelően pillanatok alatt összetörjön. De nem akar meggyőzni arról, hogy ez az összeomlás szükségszerű, egyszerűen csak bemutatja.

Az ilyen jellegű, puszta popcornropogtatásnál, zacskócsörgésnél és szódaszürcsölésnél mélyebb mozikra ma nincs igény, mert bűn a puszta gondolkodás. Ez a film nem mondja el egyértelműen, hogy mit akar üzenni, ezért veszélyes, mert az ember maga döntheti el, tetszene-e neki a rend, fegyelem, tisztesség és összetartás csapata.
Kern Péter
|
2009-04-20 21:05:29
Szerintem nagyon jó film...Ráébreszt,begdöbbent
Hosszan kéne írnom ha még dícsérgetném és bővebben kifejteném a véleményemet...
végülis csak az számít h ez 1 nagyon jóó film és mostmár a kedvenceim közé tartozik.((((=
"M"
|
2009-03-22 11:07:32
Lothy,nincs meg esetleg gépen ez a drabneked? én is járok színjátszó szakkörre, és nagyon érdekel, hogy oldanátokmega mű előadását. Kérlek írj vissza az s.k.roberta@hotmail.com email címre. Nagyon köszönöm.
lady
|
2008-12-01 20:00:39
Új hozzászólás
Név: E-mail:
Hozzászólás:
Ismételd meg:


2014. július 28., hétfő

Szabolcs, Alina

Repcsik: A mentőalakulat

amerikai animációs film, 90 perc, 2014

A pap gyermekei

horvát vígjáték, 93 perc, 2013

A megtisztulás éjszakája: Anarchia 1

amerikai thriller, 90 perc, 2014

A majmok bolygója - Forradalom 2

amerikai akció-sci-fi, 131 perc, 2014

A házmester

francia vígdráma, 97 perc, 2014
Huszonnyolcadik alkalommal költöznek a népművészet mesterei a Budai Várba, hogy ismét elbűvöljék a látogatókat különleges tudásukkal.
Szent Tamás 2011 ? Csúcsformában!
Németh Richárd
(Wine Flow)
2013. szeptemberében már határozottan azt gondoltam, ez a bor csúcsra ért. Revideálnom kell magam.
Eperjes lelkiismerete
Balogh Gyula
(Népszava)
A művészi szabadságnak, Vidnyászky világszínház felé kacsingató koncepciójának bizony nem szabad, hogy határa legyen. Ha korlátozzuk, akkor a lényegétől fosztjuk meg. Ezt Eperjesnek illene megértenie.
3
18
22:25
Amerikai pite 2
amerikai vígjáték, 2001
22:50
9 és fél hét 2
francia-angol-amerikai erotikus-thriller, 1997
22:50
Szolgálatkészség
amerikai thriller, 2012
22:50
Érdekházasság
angol filmdráma, 2012
23:00
Corelli kapitány mandolinja
amerikai-angol-francia romantikus filmdráma, 2001
Tagok: túl az 1 millión
Copyright © 2012
Pesti Est Kft. az Est Media Group tagja.