Kedvenc helyek

Alessandro Robecchi: Manu Chao – Zene és szabadság

2009-ben egy kifejezetten könnyűzenére és ifjúsági kultúrára specializálódott új magyar könyvkiadó jelent meg a színen. A Silenos Kft. első kiadványa Manu Chao karrierjét mutatja be a gitáros-énekes korai próbálkozásaitól a Mano Negra debütálásán (Patchanka) és őrült turnéin (lásd: Out Of Time – Part 1, Part 2) át a zenekar feloszlása után már szólóban kiadott 1998-as Clandestino album világsikeréig... Igen, csak addig, mivel Alessandro Robecchi 2000-ben írta meg művét, így a Próxima Estación Esperanza még csak készülő lemezként szerepel benne, Manu későbbi kiadványai (Radio Bemba Sound System, Babylonia en Guagua, Sibérie m’était contéee, Dimanche a Bamako, La Radiolina) meg még úgy sem.
Az olasz újságíró 1999-ban vendégül látta milánói rádióműsorában Manu Chaót, az meg 2000 nyarán barcelonai terepen adott neki hosszú interjút, és e két találkozás keretezi a zenész karrierjéről szóló könyvet. Manu spanyol politikai menekültek – galiciai apa és baszk anya – gyermekeként született 1961-ben Párizsban, és a francia főváros zenei undegroundjában szocializálódott, olyan rock’n’roll és rockabilly ihletésű zenekarokkal, mint a Joint De Culasse, a Kingsnakes vagy a Hot Pants, illetve a laza sanzon-punk szupergruppként működő Los Carayos, de az igazi áttörést az öccsével, unokatestvérével és néhány haverral közösen alakított multikulti Mano Negra hozta el számára, mellyel szinte kezdettől ellene ment a megszokásoknak és az elvárásoknak, az alternatívokat nagykiadós szerződésével háborította fel, a nagykiadót pedig a promóció szabotálásával és „nem normális” turnékkal (a Pigalle negyed bárjaiban, a párizsi külvárosokban, hajóval Latin-Amerika partjainál) kergette őrületbe, mígnem a kolumbiai vonatos kaland idejére már Mano Negra-tagság is széthullott a zenekarvezető-frontember körül – aki aztán a következő néhány év során szólóelőadóként és politikai aktivista-zenészként is a legismertebb művészek közé, szinte Bob Marley-kaliberű figurává emelkedett. 
 
Az amúgy is csapongó mediterrán hévvel íródott szöveget a magyar kiadásban tucatnyi lelkes fordító változtatta még burjánzóbbá, akik mellé nem ártott volna profibb szerkesztői-korrektori felügyelet, és legalább egy plusz utószó összefoglalhatta volna a könyv megírása óta eltelt évtizedet (a kiegészített diszkográfia „legfőbb együttműködések” szekciójából is pont a legfőbb maradt ki: a több mint félmillió példányával az elmúlt évek egyik legnagyobb világzenei sikerének számító Amadou & Miriam-album, a Dimanche a Bamako), de így is nagyon örülhetünk, hogy végre olvashatunk egy részletes áttekintést az angolszász típusú popkultúrán kívüli világ legsikeresebb mai előadójának karrierjéről (ahol szóba kerülnek olyan homályos foltok is, mint az Iggy Pop előzenekaraként végigcsinált traumatikus USA-turné, vagy az utolsó Mano-album és az első Manu-szólókiadvány közötti „elveszett lemez”). 
 
 
Silenos Könyvkiadó, 204 oldal, 2800 Ft 
 
Déri Zsolt
2009.03.27
|


Játék
A látványos kiállításon a látogatók egy képzeletbeli űrutazásra indulnak, ahol tudásukat és bátorságukat próbára téve egy galaktikus kaland részesei lehetnek.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.