Kedvenc helyek

Esclin Syndo: Sleeping Traveler

est.hu:
7/10
|
olvasói
6/10 (14)
(CLS)

A pécsi gyökerekkel rendelkező Esclin Syndo nevével legtöbben csak mostanában kezdtek ismerkedni, pedig a fél évtizede indult együttes már túl van több telt házas koncerten, egy szép sikert hozó nemzetközi tehetségkutatón, egy felvétele után dobozban maradt lemezanyagon, egy feloszláson és egy teljes újjáalakuláson – ráadásul az ambiciózus énekesnő, Berger Dalma párhuzamosan olyan zenei projektekben is feltűnt az utóbbi években, mint a dzsesszes Singas Project, a reggae-s Zagastic, az absztrakt hiphopos Realistic Crew (lásd: Overcome) vagy épp az Esclin Syndo egzaltált rockos komplementer-testvérzenekarának számító Seen. Az első hivatalos Esclin Syndo-album, a Sleeping Traveler 2009-ban került a boltokba.
Az Esclin Syndót 2003-ban alapította két pécsi fiatal, Sándor Dániel és Bordás Péter, a kezdetben instrumentális elektronikus duó 2004-ben egészült ki Berger Dalma énekesnővel, majd komplett zenekarrá bővülve 2006-ban az ABC zenei tehetségkutató európai nagydöntőjéig jutott (ott az előkelő harmadik helyen végzett). Az első sikerek azonban szétforgácsolták a belső összetartó erőket, a zenekar feloszlott, hogy aztán némi szünet után, 2007-ben Dániel és Dalma vezetésével – már Péter nélkül – újjáalakulva kezdjen új lapot saját történelemkönyvében. A dalszerzésért felelős páros a Seen együttes három alaptagjával (Ratkóczi Huba – gitár, Kolozsi Péter – basszus, Somló Dániel – dob) kiegészülve állt neki az első „igazi” Esclin Syndo-nagylemez elkészítésének. 
 
Sándor Dániel elsősorban az elektronikus alapokért felel, míg az angol szövegeit éneklő Berger Dalma a kész alapokból formálja dalokká az ötleteket, és ők ketten töltik be a produceri posztot is az albumon (egy dal, a kiadatlan első lemezanyagról átmentett és átformált Heritage még a korai felállás fő zeneszerzőjével, Bordás Péter basszusgitárossal íródott, míg a címadó Sleeping Travelerben már az új gitáros, Ratkóczi Huba is társszerzői kreditet kap). Az Esclin Syndo vállalt célja volt, hogy különleges, a magyar színtérről való kitörésre lehetőséget adó egyedi hangot találjon magának, és az erre való törekvés nyomán a tízszámos albumon alapvetően experimentális szemlélet uralkodik: hangulatilag a triphop borongóssága a meghatározó (a Massive Attack triprockjától a Recoil Liquidjéig sok minden eszünkbe juthat), a domináns elektronikus alapok miatt a csendesebb szerzeményekben közeli a rokonság a downtempóval és az ambienttel, miközben a Mars Volta-rajongó „élő szekció” a pszichedélia felé húz, ipari hatású, itt-ott metálos keménységű gitárrészeket is elővezet – ha úgy tetszik, az Esclin Syndo zenéjét akár modern progresszív rockként is értelmezhetjük. Az együttes igyekszik maximálisan kihasználni a Berger Dalma sokszínű és expresszív énekhangjában rejlő lehetőséget (Björk és az excentrikus triphop/elektro-pop dívák mellett a Skunk Anansie-démon Skin is adja magát párhuzamként), bár a manírosság csapdáját nem mindig sikerül kikerülnie az énekesnőnek – néhol egész egyszerűen „túl sok”. 
 
Az egyediségre törekvő szemlélet ügyes megoldásokra sarkallta a formációt, de a műfajok közti szándékos csapongás, a furcsa eklektika végül az anyag egységének rovására ment. Számonként vizsgálva az albumot, részleteiben talán sikerültebbnek tűnik: a slágeres dallamok kedvelői bizonyára nem csalódnak majd a nyitó Memory Man, illetve a lemez két központi darabját adó Mother And Sun és Secret Lover hármasában, míg a művészibb vonulat hívei a folkos felhangú My Weapon, a kövér gitárszólóval záródó Folklore című klipdal, az atmoszferikus effektekre és zajokra épülő, dzsesszes elemekkel spékelt címadó szám, vagy a záródal, a CocoRosie és Jonanna Newsom holdkóros freak folkját, illetve a Mercury Rev dream popját megidéző zongorás Halfway To Recognition hallatán bólinthatnak elismerően.
Bokor Péter
2009.03.31
|


Játék
A világhírű zongoraművész, a Liszt-díjas Farkas Gábor legújabb, a Hungaroton gondozásában megjelent lemezének anyagát mutatja be szerda esti koncertjén.
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.