Kivonulás

DVD-kritika
est.hu:
6/10
|
olvasói
7/10 (2)
A „Pontosan milyen nemzetiségű?” nem is olyan egyszerű kérdés Amos Gitai filmjében, melyben egy zsidó apját gyászoló francia nő izraeli mostohatestvérével Izraelbe indul, hogy megkeresse az éppen kiürítésre váró Gázai övezet egyik kibucában élő lányát.
A Kivonulás prológusában egy palesztin holland nő és egy izraeli francia férfi (az egyik főhős, Uli) beszélgetésének lehetünk tanúi egy Olaszországból Franciaországba tartó vonaton. A határőrtől érkező kérdésre („Pontosan milyen nemzetiségű?”) pedig egyikük sem tud kielégítő felelettel szolgálni… A dokumentarista felvezetés után azonban egy élesváltással mesterséges, kreált, artisztikus képsort láthatunk: egy énekesnő díszes háttér előtt operaáriát ad elő egy ravatalnál – elsőre nem tudni, hogy operaelőadást, bizarr szertartást vagy ünnepélyes búcsúztatót látunk (az utóbbit: Uli mostohanővére, Ana – Juliette Binoche játssza – szervezte az egészet az elhunyt, kettejük édesapja rendelkezésének megfelelően). 
 
Mindezzel pedig mindent elmondtunk a filmről, az izraeli Amos Gitai munkája ugyanis végig ilyen: zavaró ellentmondásba kerül benne hiteles valóságábrázolás és felesleges művészkedés. Az eleinte a francia beszélgetős filmek hagyományaihoz csatlakozó darab rengeteg elidegenítő elemet használ. A fent említett énekesnő szerepeltetésén kívül ilyenek az információk visszatartása és a nehezen érthető összefüggések: a néző ugyanis szinte mindig lemarad a hosszú jelenetekben ábrázolt, látszólag hétköznapi, érdektelen dolgokról zajló beszélgetések előzményeiről, így elég nehéz kihámozni, mi is történik éppen a szemünk előtt. 
 
Mindezek miatt a Kivonulást roppant nehéz átélni – pedig alapvetően erős érzelmi töltettel bíró események zajlanak a vásznon (halál, gyász, újbóli találkozás több év után, egy elhagyott gyermek felkeresése stb.). A kép azért lassan összeáll, és helyükre kerülnek a feleslegesnek tűnő beszélgetések kétértelműségei is (lásd: „Nem megalázó olyannal élni, akit utálsz?”). Uli, az izraeli rendőr és a Franciaországban élő Ana mostohatestvérek; a férfi az apa temetésére érkezett. A végrendelet ismertetése után pedig kiderül, hogy az elhunyt rendszeres kapcsolatot ápolt unokájával, Ana tizenéves fejjel világra hozott, majd azzal a lendülettel magára is hagyott lányával, aki a kiürítésre váró Gázai övezetben él – éppen ott, ahova egyébként Ulinak is mielőbb vissza kell térnie, munkaköri kötelességből. A testvérpár tehát elindul Izraelbe… 
 
A hétköznapi emberi dráma ábrázolása helyett a film igen erős szimbólumokat használ: a szétszakadt család a diaszpórában élő zsidóság, az egymástól elszakadt testvérek és még közelebbi rokonok (jelesül anya és lánya) pedig magát Izraelt jelképezik, ahol éppen a zsidó telepesek kilakoltatása zajlik a Gázai övezet palesztineknek ítélt területéről – saját honfitársaik, az izraeli katonák és rendőrök hathatós közreműködésével (2005. augusztusában járunk tehát). A szimbolizmus csúcsa pedig természetesen az, amikor saját testvére fogja le a kiűzetésre ítélt telepesek közé keveredett Anát. A szimbolikus jelenetek, a sok jelkép mögött azonban sajnos éppen a lényeg vész el: maga az ember és tragédiája. 6/10 
 
 
Kiadás: 
Francia-angol sztereó, magyar DD 5.1-es hang, magyar felirat (kis kellemetlenséget okoz, hogy a héber nyelvű párbeszédeket nem szinkronizálták a szinkronos változatban, így mindenképpen kell feliratot kérnünk a filmhez, még ha magyar hanggal nézzük is). Extraként két DVD-ajánló (az egyik a Ne szólj senkinek! című thrilleré). 2/10 
 
Disengagement, 2007 * 109 perc * Fórum Home Entertainment * (12) 
 
 
fürkész
2009.10.25
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Tíz éve született a zenekar a Magyar Színház büféjében és szilveszterkor léptek fel együtt először „jelmeztelenül”.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.