Szabad világ

est.hu:
7/10
|
olvasói
7/10 (1)
A Frears-féle Gyönyörű mocsokságok után 5 évvel egy másik brit mester, a kisrealista Ken Loach is az Angliában hányódó bevándorlók témájához nyúlt – csak ő a másik oldalról, az érintetteket használó és kihasználó helyiek felől közelít.
További fontos különbség a két angol rendező munkái közt, hogy Stephen Frears teátrális borzalmaival szemben Loachnál csak hétköznapi szörnyűségeket láthatunk, szépen súlyozott, lekerekített előadásmód helyett realista, sőt már-már dokumentarista megközelítésben. A Nevem Joe, a Még egy csók és a Felkavar a szél direktoránál semmi sem kizárólag fekete vagy fehér. Hisz az alkotó (és állandó forgatókönyvírója, Paul Laverty) éppen azt akarja megmutatni, milyen nehéz nem kizsákmányolni az Angliába Kelet-Európából érkező bevándorlókat a munkaerőpiacon, ami a jelek szerint teljes egészében a másik ember totális kihasználására épül. 
 
A kissé közönséges, de dögös és kellően vagány, nagyszájú Angie, egy nem vele élő kisfiú 33 éves anyukája egy munkaközvetítő cégnél dolgozik, ami Kelet-Európából, főleg Lengyelországból „importál” fizikai munkásokat Nagy-Britanniába. Miután a nőt kirúgják állásából, barátnőjével, Rose-zal elhatározza, hogy beindítja saját ügynökségét. Nem számol azonban azzal, hogy a bevándorlókra épülő munkaerőpiac sokkal keményebb világ, mint gondolná – legyen ő bármily talpraesett is. És szinte lehetetlen benne tisztának maradni. A cselekmény előrehaladtával Angie – habár korábban tett jó dolgokat is – egyre kevésbé szimpatikus a néző számára, és nem is tudjuk szívből sajnálni, mikor végül bajba kerül. 
 
Az ambivalens főhősnőnek köszönhetően a Szabad világban nemigen tudunk kivel azonosulni. Ott van ugyan a barátnő, Rose, ő viszont – azzal a vonásával, hogy többször is a lelkiismeret hangjaként működik Angie számára, és megmondja neki, hogyan lenne helyes cselekednie – inkább rezonőr figuraként működik. A nézői azonosulás helyett amit cserébe kapunk, az valami olyasmi, ami nagyon hasonlít az igazságra, a valóságra. A színészek mindenféle bravúr nélkül, csúnyán artikulálva (de hitelesen!) játszanak, sőt a kiszolgáltatott munkások közt minden bizonnyal amatőr szereplőket is találunk. A filmesek pedig az eredeti, valósághű helyszínek kedvéért London mellett még Katowicébe és Kijevbe is elutaztak. 7/10 
 
 
Kiadás: 
Magyar sztereó, angol DD 5.1-es hang, magyar és angol felirat. Extraként DVD-ajánlók, a film előzetese, magyar felirattal ellátott kimaradt jelenetek (többnyire egy-két perces apróságok; csak egy hosszabb van köztük, amit viszont fontos lett volna megtartani, hiszen teljesen megváltoztatja a főhősnő és az egyik kulcsfigura viszonyát) és eredeti nyelvű rendezői audiokommentár, melyben Loach meglepően tisztán érthetően és elég részletesen – bár nagy szünetekkel tagolva – mesél mindenről (a film mondanivalója, forgatása, színészválasztás, egyéb apróságok). 5/10 
 
It’s a Free World, 2007 * 91 perc * Fórum Home Entertainment * (16) 
 
 
fürkész
2010.02.07
|


Film premierek

Prédák

amerikai horror, 92 perc, 2019

Pavarotti

amerikai-angol dokumentumfilm, 114 perc, 2019

Mű szerző nélkül

német-olasz történelmi dráma, 189 perc, 2018

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

Gemini Man

amerikai-kínai akciófilm, 117 perc, 2019

FOMO - Megosztod és uralkodsz

magyar filmdráma, 90 perc, 2019

A művészet templomai: Prado - Csodák gyűjteménye

olasz-spanyol dokumentumfilm, 92 perc, 2019
Játék
Tíz éve született a zenekar a Magyar Színház büféjében és szilveszterkor léptek fel együtt először „jelmeztelenül”.
Filmek a TV-ben
18:10
18:20
A férfi mögött
amerikai film, 2017
18:40
Tripla kilences
amerikai akciófilm, 2016
18:45
A rodeós
amerikai film, 2018
18:50
Farkangyal
amerikai vígjáték, 1991
A héten még látogatható a szürrealista kiállítás az MNG-ben. A szürrealista mozgalom Margitte-tól Dalíig. Válság és újjászületés 1929-ben. #salvadordali #renemagritte #szurrealista #szurreal #kiallitasajanlo #kulturalisajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.