A valódi kihívás mindig a közönség szívét meghódítani - Mundruczó Kornél

Tarr Béla mellett talán Mundruczó Kornél az egyetlen magyar rendező, akinek bérelt helye van a cannes-i filmfesztiválon. A németországi színházi rendezések közepette azért mindig szakít időt egy-egy hazai filmes projektre, ...
...melyek olykor egészen kísérleti hangvételűre sikerednek. Új mozija, a Szelíd teremtés – A Frankenstein-terv az eddigi legsztoriközpontúbb munkája. Erről és sok másról is mesélt a rendező nekünk.
 
- Bár régóta színészkedik, az utóbbi években egyre nagyobb szerepekben tűnik fel (Lányok, Frankenstein-terv). Megjött a bátorsága? Minek a következménye a több színészi munka? 
 
- Nem tudatosan alakult így. Sőt, nem gondolok magamra mint színészre egyáltalán, csak akkor vállalom el a munkát, ha ismerősők kérnek. A Szelíd teremtés más − ott egy rendezőre volt szükségem, és nem akartam mást kiszolgáltatni ennek a tükörhelyzetnek. Sokat gondolkodtam előtte, és nagyon nehéz döntés volt, hiszen tudtam, hogy ezzel támadásnak tehetem ki magam. De végül úgy láttam, hogy ez az egyetlen morális lépés, ha magamat kell a kamera másik oldaláról végiggondoljam. Természetesen a karakter nem azonos velem.  
 
- Tudatos volt a szakítás Tóth Orsival az új filmben, vagy ő csak egyszerűen nem ért rá a forgatás idején? 
 
- Ennél is sokkal egyszerűbb a helyzet. Nem volt ebben a filmben szerep neki. Egy tizenhét éves lányt kerestem. Orsival továbbra is jó a kapcsolat, természetesen ő is érti, hogy a szerephez keresek embereket és nem fordítva. 
 
- El tudja képzelni, hogy valaha is dialógusközpontú filmet forgasson? 
 
- Természetesen. A dialógus a forma része. Nem azért csinálunk csendes filmeket, mert nincs miről beszélni, vagy mert félnénk a dialógusoktól, hanem mert a történet és a forma így kívánják. Sok olyan tervem van a jövőre, amiben ez változna. 
 
- Honnan ered a vonzódás Mary Shelley művéhez? Látott már korábban olyan filmadaptációt belőle, amivel elégedett volt?
 
- Mary Shelley műve ikonikus. Engem az első pillanattól a filozófiai lényege érdekelt. Az adaptációkat is leginkább azzal a szemmel figyeltem, hogy a történet folyamában a gondolat magja mennyire izgalmasan jelenik meg. Nagyon tökéletes műnek tartom Shelley eredetijét, mert valami sűrű igazságra talált rá a szörny-alkotó páros történetében. A többi adaptációtól annyiban tértünk el lényegesen, hogy itt úgy döntöttem, egy fiú játssza a szörnyet. Egy ártatlan gyerek, aki nincs tisztában sem a világgal, sem saját erejével. Megérkezik és bízva abban, hogy emberekre talál, azt mondja: „itt vagyok”. 
 
- Mennyiben különbözik a Frankenstein-színdarab és a film koncepciója? 
 
- A film és a színház nagyon különböző felületek, ez szinte már közhely. A film fotorealizmusa sok olyan dolgot lehetővé tett, ami a színházban csak stilizáció, abszurd vagy humor által jelenhetett meg. A két verzió hanghordozása így eléggé különbözik, de azt hiszem, ugyanazt a gondolatot járják körül. Alkotás felelősségét, szeretet felelősségét.  
 
- Hol szokta keresni a karakteres arcú, amatőr szereplőket a filmjeihez? Nehéz ilyeneket találni? 
 
- Nem könnyű. De nincs más választásunk. Ezekre a szerepekre szükségem van ilyen emberekre, és nem csak az arcukra. A sorsukra, a jellemükre is. Nagyon sokat tesznek hozzá a filmhez, még ha konkrétan az általuk alakított szerep nagyon messze is esik a valós életüktől.  
 
- A Nibelung lakóparknak és a Szelíd teremtésnek is volt színházi előzménye. Állandó gyakorlat lesz, hogy a filmötleteit előtte mindig kipróbálja színházban is? 
 
- Nincs ilyen kimondott szándékunk. A Nibelung lakópark egy speciális színházi felvétel, tehát ilyen értelemben nem film. Ott sokkal inkább a színházi forma és a film ötvözetéből születő hibrid érdekelt, de nem a rajnai legendát akartam filmre vinni. 
 
- Mit jelent ma a Mundruczó név a nagyvilágban? Vannak külföldi rajongói? Melyik filmjét ismerték el leginkább külföldön?  
 
- Elég nehéz a szívem, ha ezt a kérdést hallom, mert úgy alakult, hogy valahogy külföldön sokkal nyitottabbak a filmjeimre. Én magam is meglepődöm ezen, de sok helyen nagyon fiatal közönség vár, és minden előző munkám ismeretében tesznek fel kérdéseket. Nehéz felmérni, hogy a nevem mit jelent, de nem is ezért dolgozom. Sok helyen ismernek, szakmai körökben számítanak a munkáimra, de a valódi kihívás mindig a közönség szívét meghódítani. Itthon és külföldön egyaránt. 
 
-Alig néhány éve, hogy társaival belevágott a Kino mozi üzemeltetésébe. Mik a tapasztalatok? Megérte? 
 
- Anyagi értelemben fel sem szeretjük tenni a kérdést magunknak, hiszen a válasz nagyon szomorú lenne. Ezért arra koncentrálunk, hogy a célt, amiért létrehoztuk ezt a mozit, betöltötte-e. Ez sokkal fontosabb kérdés. Én úgy látom, hogy egyre növekvő törzsközönsége van a Kinónak, a fesztiválok, filmsorozatok nagyon szép nézettséggel mennek, és olyan hely lett, ahová szívesen járnak az emberek. Ahhoz, hogy a fiókban heverő rengeteg ötletből minél több kerülhessen megvalósításra, egy programkeretre lenne szükségünk. Ha ezt is sikerül megszerezni, akkor még sokat léphetünk előre. Szóval a biztató kezdés után csak tovább szeretnénk színesíteni a palettát.  
Tulu
2010.09.15
|


Film premierek

Jojo Nyuszi

amerikai-cseh-új-zélandi vígjáték, 108 perc, 2019

Hivatali eltávozás

amerikai horror-vígjáték, 86 perc, 2019

1917

amerikai-angol háborús film, 110 perc, 2019

Richard Jewell balladája

amerikai filmdráma, 129 perc, 2019
Játék
Lassan itt az ideje, hogy lekapcsoljuk a fedélzeti hibernációt: a Nap körüli keringésünk sötét szakaszából immár kifelé suhanunk.
Filmek a TV-ben
18:15
Vonzó ellentétek
amerikai romantikus film, 2018
18:30
Fák jú Tanár úr
német vígjáték, 2013
18:40
Bronxi mese
amerikai filmdráma, 1993
18:40
Valami Amerika
magyar vígjáték, 2001
18:45
A Thomas Crown-ügy
amerikai vígjáték, 1999
Tegnap indult a BIDF dokumentumfilm fesztivál, tele programmal, ma is 16 film lesz, például A csábítás iskolája. Hét éven átívelő forgatás fiatal nők életét követve. #csabitasiskolaja #bidf #dokumentumfilm #csabitas #nok #ferfiak
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.