„Mark Zuckerberg vagy Sean Parker nem rosszfiúk” - David Fincher

A Harcosok klubja rendezője a Zodiákus után ismét valós esetből forgatott filmet, de a hetvenes évek helyett most csak a közelmúltig merészkedett, hogy egy ízig-vérig mai mozit forgasson a világ legnépszerűbb közösségi oldaláról, a Facebookról.
A héten mozikba kerülő film kapcsán mesélt Mark Zuckerbergről, A vihar kapujában-hasonlatról, a párbeszédjelenetek forgatásáról és sok másról. 
 
- Hogyan került a projekt közelébe? Vérbeli vizuális virtuózként mi fogta meg egy olyan történetben, ami ennyire a dialógusokra épül? 
 
- Scott Rudin és Amy Pascal (a film producerei – a szerk.) küldtek nekem egy forgatókönyvet azzal a megjegyzéssel, hogy nagyon izgalmasnak találják az anyagot, és szerintük fantasztikus mozi készülhetne belőle, ezért mindenképp olvassam el. Ez megtörtént, és én is ugyanazt gondoltam róla, amit ők. Amikor nekifogok egy filmnek, nem az a fő szempontom, hogy olyan helyen játszódjon, ahová én is szívesen mennék, olyan kocsikban furikázzanak, melyekbe én is beülnék vagy olyan ételeket egyenek, amiket magam is megkóstolnék. Nem azt figyelem, hogy ezt vagy azt mennyire szórakoztató lenne leforgatni. Olyan témákat keresek, amiket érdekesnek találok, és ha néző lennék, én is szívesen beállnék a sorba a mozipénztárnál, hogy jegyet váltsak rájuk. Lehetnék ennél diszkriminatívabb, de ez az én egyetlen kritériumom.  
 
- Nehéz egy ennyire verbális, teljesen párbeszédekre épülő történetet filmmé formálni? 
 
- Sok ember azt mondta nekem a szkript elolvasása után, hogy ez egy rádiójáték. Én nem így állok hozzá. Ha az ember egy beszélgetést filmez, ugyanannyira kell figyelnie a hallgató félre, mint a beszélőre. Meg kell mutatnunk azt a pillanatot, amikor az egyik ember hatni kezd a másikra. Hisz neki vagy sem? A kommunikáció bemutatása a Social Networkben kiemelt fontosságú, de ebben a filmben is legalább annyi sztori van, mint más hollywoodi mozikban, melyekben robbannak az autók. 

- Milyen reakciók érkeztek, amikor kiderült, hogy a Facebookról készül filmet forgatni? 
 
- Akik nem olvasták a forgatókönyvet, egyáltalán nem értették, mit akarok én ezzel. Ennek a film marketingjében is komoly szerepe volt. Meg kellett győznünk az embereket és a blogoszférát arról, hogy ez igenis egy izgalmas téma. A színészekkel már könnyebb dolgunk volt, hiszen Aaron Sorkin forgatókönyvének hírére nagyon sokan felkapták a fejüket. Sok száz ember jelentkezett, és szerencsénk volt, hogy megtaláltuk köztük azokat, akikre szükségünk volt. Aaronnal több száz videón rágtuk át magunkat.  
 
- Többen említették a filmmel kapcsolatban Kuroszava A vihar kapujában című klasszikusát, hiszen itt is egy sztorit látunk három különböző karakter szemszögéből elmesélve, de talán elsősorban Markéból. Nehéz volt kidolgozni az ő karakterét? 
 
- Szerencsére nem nekem kellett megalkotnom Mark figuráját, hiszen Aaron és Jesse megtette ezt helyettem, és A vihar kapujábant is túl erős hasonlatnak tartom, hiszen nem arról van szó, hogy elmeséljük ugyanazt háromféleképpen, három szereplő szemszögéből. Ráadásul ez a film nem Mark Zuckerberg életéről szól, és nem is Eduardo Saverin életéről. Csak egy pár éve lezajlott tárgyalást akarunk bemutatni, ahol érvényesíteni akarjuk az információkat, amikhez hozzájutottunk, hiszen minden fél vallomása a rendelkezésünkre állt. Ha azonban A vihar kapujábant említjük, mindenki azt hiszi, hogy egy háromfelé osztott filmről van szó. Mi inkább bízunk abban, hogy a nézőink vannak annyira érettek, hogy tudják, amikor Eduardo Saverin azt mondja, hogy „én voltam az egyetlen barátja”, azt azért teszi, mert ez szolgálja az érdekeit, és amikor Zuckerberg azt vallja, hogy „egy barát volt, de messze nem a legjobb”, azt pedig az ő érdekei diktálják. A film nem a valódi kollégiumi életet mutatja be, hanem a kollégiumi életet sok százmillió dollár tükrében. 
 
- Nem ironikus, hogy pont egy olyan hozta létre a világ legnépszerűbb közösségi oldalát, akinek problémái vannak az emberekkel való kommunikációval? 
 
- Dehogynem, és A közösségi háló cím is kicsit mást jelent azután, miután az ember végignézte a filmet. Szerintem olyasvalamit fejlesztett ki, amire neki igazán nagy szüksége volt. Mark – legalábbis 2003–2004-ben még biztosan így volt – egy nagyon zárkózott, félénk figura volt, aki a társasági életben kicsit félszeg. A világ számára ő egy kívülálló volt, amitől ő csak mérgesebb lett. A Facebook segítségével úgy élhetett kiterjedt szociális életet, hogy egyedül ült egy szobában, és közben nem látszottak a hibái, és nem kellett hozzá coolnak lennie.  
 
- Sokan úgy értékelték a filmet, mint egy támadást Mark Zuckerberg ellen. Mit gondol erről? 
 
- Az én olvasatomban Mark Zuckerberg vagy Sean Parker nem rosszfiúk. Az én szememben ők mindketten kicsit túlhajszolt, elképesztően fókuszáló emberek, akiknek egy nagyon kemény világban kell helytállniuk azért, hogy megőrizzék azt a vezető helyet, amit öt- vagy hatszázmillió ember szemében megszereztek. Túlságosan leegyszerűsítő azt mondani, hogy itt van a jófiú, itt pedig a rossz. Sokkal inkább arra gondolok, hogy egy adott ponton talán „nem bántak Eduardo Saverinnal a legemberibb módon”. Persze Saverin sem teljesen vétlen a dologban, de ha ennyi pénzről van szó, mindezt nagyon nehéz objektíven megítélni. Az üzleti világnak mindig vannak vesztesei, és ha ilyen tétekről van szó, a társalgások néha egészen brutálisak. Magam is voltam már fültanúja hasonlóknak. Azt azonban fontos tudni, hogy a Social Network – A közösségi háló ezeknek a figuráknak nem a teljes életét hivatott bemutatni, nem a teljes emberségük felett hivatott pálcát törni, csak azt a kis szeletet láttatjuk, amit a Facebook körüli pereskedés jelentett, márpedig ezek rendkívüli körülmények voltak. Semmi bajom nincs sem Mark Zuckerberggel, sem a Facebookkal, mint technológiával.  
 
Tulu/InterCom
2010.11.10
|


Film premierek

Ugye boldog vagy?

német vígjáték, 80 perc, 2019

Jó srácok

amerikai vígjáték, 95 perc, 2019

Volt egyszer egy… Hollywood

amerikai szatíra, 161 perc, 2019
Játék
A szürrealista mozgalom legismertebb alkotóinak munkáival találkozhatunk a Magyar Nemzeti Galéria kiállításán
Filmek a TV-ben
18:10
Fenyvesek úrnője 2.
német-osztrák romantikus dráma, 2013
18:15
Zuhanás a szerelembe
amerikai romantikus vígjáték, 1984
18:25
Garni-zóna
amerikai romantikus film, 1982
18:30
Pókember
amerikai akciófilm, 2002
18:35
Az oroszlánkirály
amerikai animációs film, 1994
Ma 15:00-től Zurgó együttes a Mesterségek Ünnepén, 21:00-től meg táncház velük! @mestersegekunnepe #mestersegekunnepe #zurgoegyuttes #programajanlo
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.