Kedvenc helyek

Kanye West: My Beautiful Dark Twisted Fantasy

est.hu:
8/10
|
olvasói
9/10 (8)
[ hiphop / pop ] A populáris, zavaró hanghatásokat bőségesen tartalmazó 808s & Heartbreak után Kanye egy nagyobb lélegzetvételű projektbe fogott, melynek végeredménye az eddigi legérettebb West lemez lett. A My Beautiful Dark Twisted Fantasy azt is bemutatja, milyen sokszínű tud lenni a hiphop, ha kreatív emberek játszóterévé válik.
A 33 éves rapper, producer és énekes a 2000-es évek egyik legjelentősebb figurájává vált a maga ligájában. Számtalan sikerlemez dicséri munkáját, és a bemutatkozó The College Dropout óta igazából egyszer sem nyúlt félre. Mára a vérprofi háttéremberből és tehetséges rapperből igazi szupersztár lett, sokak szerint a Kínai Nagy Fal és Beth Ditto segge mellett az ő arca az egyetlen dolog, ami látszik az űrből is, ám amíg ilyen remek lemezeket készít, egy szavunk sem lehet.  
Az új albumon, mely sokáig Good Ass Job munkacímen futott, hónapokig dolgoztak egy honolului stúdióban, West elmondása szerint a dalszerzést elsősorban Maya Angelou, Gil Scott-Heron és Nina Simone inspirálta. A közreműködő zenészek és társproducerek névsora is meglehetősen illusztris: Beyoncé, Rihanna, RZA, Jay-Z, John Legend, Elly Jackson, Kid Cudi, Rick Ross, és még hosszasan lehetne sorolni. És ebben nem csak az a jó, hogy a "fícsöringelőknek" köszönhetően sokszínű lett a felhozatal, hanem hogy Kanye is folyamatos visszajelzéseket kapott, így tényleg csak a jó dalok mentek át a rostán. Szóval nem az az eset forog fenn, amikor egy wannabe-valaki grandiózus eposzt akar létrehozni, és nem kérdezi senkitől, hogy a földtől elrugaszkodott művészi maszturbációja élvezetes-e egyáltalán bárki más számára.
 
A lemez hossza és a Runaway című, több mint 30 perces kisfilm (West rendezői debütálása) is jelzi, hogy Kanye komoly ambíciókkal vágott neki a lemezkészítésnek. A George Condo ördög-angyalos kompozícióját felhasználó borítót sokan botrányosnak találták, emiatt a mű egy másik képpel (egy balerinát ábrázoló festmény) is megjelent. Ez azért vicces, mert a naptáron 2010 olvasható, és azért negyven éve is láttunk már durvábbat. A zene ezúttal nem akar slágeres lenni, bár megkapó számok így is vannak dögivel: a nyitó zongoradallam rögtön a fülünkben marad, amit egy kis rap követ, ügyesen csavart szavakkal és egy a Kings Of Leonra utaló kiszólással.
 
A Gorgeous nyers riffje is találó, ahogy az afrikai éneket egy King Crimson hangmintával (21st Century Schizoid Man) és az idén egy jó kis lemezt gurító Dwele hozzászólásaival keverő Power is. Az All Of The Lights egy szép felvezetés után robban be, refrénjében Rihanna kornyikál, aztán jön a korong masszív hiphop-szekciója három dallal. Mielőtt a My Beautiful Dark Twisted Fantasy unalomba fulladna, jön az egyik csúcspont, a kilenc perces Runaway, amivel Kanye megint zsebre vág. A Hell Of Life refrénje a Black Sabbath Iron Manjének énekdallamát kölcsönzi (konkrétan a "Has he lost his mind? Can he see or is he blind?"-sort), ezzel pedig az demonstrálható hatékonyan, hogy a kreatív nyúlás erénnyé válik, részben erről (is) szólt az elmúlt tíz év popzenéje.
 
Kanye ötödik hangadásában az a jó, hogy néhány unalmasabb résztől eltekintve szórakoztató a felhozatal, ugyanakkor többletjelentésük is van a daloknak, melyek korunkról, az Egyesült Államokról és persze a dalszerző lelki világáról is mesélnek, ezért bírják a kritikusok is a "nagyarc" korántsem megalomán, de mindenképp ambiciózus megnyilatkozását. Jay-Z aktív jelenléte a lemezen pedig előrevetíti a 2011-re ígért Watch The Throne című kollaboráns lemezt, mely minden bizonnyal hasonlóan nagyot szól majd.
fejes
2010.11.26
|


Játék
One-woman show egy utolsó felvonásban William Luce művéből a GK Társulat és a Manna produkciójában.
Pénteken és szombaton egy utolsó terezés a Rákóczi téren. Hajgumikészítés, kávéházi beszélgetés, reggelizés NEMAcsarnokban, lazulás, kóruszene. Nézz ki és örülj. #rakocziter #rakocziterezes #csikszerda #lazulosprogram #szomszedolosprogram
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.