Szabó István három filmje

est.hu:
8/10
|
olvasói
8/10 (1)
Első három nagyjátékfilmjében, ún. nemzedéki trilógiájában Szabó István, az Oscar-díjas Mephisto rendezője szép sorban leszámol ifjúsága minden momentumával: az egykori barátokkal és ideákkal, az apa emlékével és a gyerekkori szerelemmel.
Az Álmodozások korában jelenik meg először a Bálint András alakította rendezői alteregó, aki frissen végzett mérnökként szakmabeli barátaival megfogadja, hogy csapatuk mindig együtt marad. S miközben az idősebb és a középgeneráció a hatvanas évek elején épp a történelmi közelmúlt filmes feldolgozásával van elfoglalva (Húsz óra, Hideg napok, Párbeszéd, Megszállottak), addig a fiatal Szabó bemutatkozó nagyjátékfilmjének Jancsija és barátai hangsúlyosan nem törődnek a történelemmel (lásd a híres mozijelenetet). A mondanivaló mellett pedig a forma is szokatlanul új és friss. 
 
Az Álmodozások korában keresetlen kameramozgásokat, animációs filmes betétet és egyéb szertelenségeket találunk – az alkotó gondtalan kamera töltőtolla a francia új hullám igézetében forog. Mindez a legszebben a reményteli körúti sétajelenetben érhető tetten, melyben a kamera szinte szalad a társasággal együtt. A képsor párja, egyben ellentéte a fagyos, néma vonulás az intézet folyosóján, miután fölülről szétszedik Jancsiék csapatát. A főhősnek a közösség széthullásán kívül pedig hamarosan szembesülnie kell a halállal, szilárdnak hitt ellenségképének tarthatatlanságával és az életébe ki-be járkáló lányok lemorzsolódásával (pontosabban lemorzsolásával) is – egyszóval itt az ideje felébrednie és leszámolnia kamaszkora (a film alcíme: Felnőtt kamaszok) illúzióival. 9/10 
 
Nem kevésbé játékos az Apa - Egy hit naplója sem, csak itt a gyermeki fantázia diktál. A film első felében ugyanis a főhős, Takó Bence még kisfiú, aki alig valamivel a II. világháború befejezte után elveszíti édesapját. A gyerek emlékezetében a halott apa alakja felmagasztosul: a valóság vágyálmokkal keveredik. Az apa Hős, kaland- és partizánfilmek hőse, sőt később a Nép vezére. Az újjáépülő-átalakuló országban Takó újjáépíti, átalakítja a múltját, ahogy valós emlékeiből és az ezekkel a fiú fejében teljességgel összekeveredő hazugságokból költ magának egy eszményi, hősies szülőt. Mindez formailag a gyerekdalt idéző aláfestő zenében, az inzertekben, a szintén inzertként használt festményekben és fotókban, röntgenképekben, archívokban és álarchívokban, továbbá a külön etűdként működő betétekben (az apa mint filmhős és partizán, a háborúsfilm forgatása, a sárga villamos) jelenik meg. 7/10 
 
A nemzedéki trilógia darabjai közül leginkább a Szerelmesfilm különbözik a többitől. Bonyolultabb, emlékekre, asszociációkra épülő montázstechnikája már a Tűzoltó utca 25. álomdramaturgiáját előlegezi meg, és talán üzenete is összetettebb. Itt az ifjúkori illúziók végképp tarthatatlanok, hiszen a kamaszkori szerelmesek, Jancsi és Kata tíz éve nem látták egymást; a gyerekszerelemnek vége, már csak emléke maradt. Ezt az emléket eleveníti fel a fiú, miközben a lányhoz utazik vonaton, Franciaországba. A konkrét utazást a múltba tett utazás kíséri, és a jelenetek a film első felében, a hősök újbóli találkozása előtt az emlékezés tétova ütemére sorjáznak. Az idő felbomlik, a jelenetek sorrendjének pedig nincs semmi időrendi logikája, csak ahogy az érzelmek diktálják. Valamelyik jelenet („Én most elmegyek, Jancsi”, csókolózás a lépcsőházban és a villamoson, a zöld hátizsák) többször is vissza-visszatér, de csak azért, hogy lássuk: az emlékezéssel párhuzamosan a főhős lassan a régi szerelemmel is leszámol; a mű második részében történő egymásra találás hosszú, elnyújtott búcsú csupán, amit a film befejezése, Kata kifakuló, majd teljesen kiégő képe zár le végérvényesen. 8/10 
 
Szabó tehát a saját maga által „kócosnak” nevezett korai filmjeiben szép sorban leszámolt saját és nemzedéke ifjúságának minden momentumával: az egykori barátokkal és eszmékkel (Álmodozások kora), az apa nyomasztó emlékével (Apa) és a tiszta, de múlófélben lévő első szerelemmel (Szerelmesfilm). A kíméletlenség azonban mindennél távolabb áll tőle; ezt jól példázza a nemzedéki trilógia három darabjának befejezése: az a szabói névjegy, melyben az egyéni élmény megsokszorozódik, közösségivé, kollektív tapasztalattá válik (Marx József multiplikációs technikának hívja ezt a fogást). Az Álmodozások korában a végén Jancsik egész sorát ébresztik telefonoskisasszonyok („Tessék felébredni!”), az Apában Takó mögött még százak úsznak a Dunában, a Szerelmesfilmben is rengeteg mindenki küld táviratot idegenbe szakadt szerettének Jancsin kívül is. Ezzel válik tehát véglegesen egyértelművé, hogy a korai Szabók nemcsak az „én”, hanem a „mi” filmjei, melyek végén „többes számba kerülnek az egyéni történetek”
 
 
Kiadás: 
Magyar sztereó hang és angol felirat mindhárom filmnél. Extraként Szabó-kisfilmeket (Álmodozások kora: A hetedik napon és Koncert, Apa: Variációk egy témára és Kegyelet, Szerelmesfilm: Te és Várostérkép Budapest), egy, a rendezővel forgatott beszélgetős műsor részleteit (Egy nemzedék története. Születésnapi beszélgetés Szabó Istvánnal az Álmodozások kora- és az Apa-lemezen), filmhíradót (az Apa forgatásáról és fesztiválsikereiről), jelenetelemzést (az Álmodozások kora világvevő rádiója) és jelenetösszehasonlítást (a Szerelmesfilm és a Máriássy-féle Budapesti tavasz megfelelő képsorainak egymásra vágása) is kapunk. 5/10 
 
Álmodozások kora / Apa / Szerelmesfilm, 1964 / 1966 / 1970 * 94 / 86 / 118 perc * Magyar Nemzeti Filmarchívum * (12)
 
 
 
fürkész
2010.11.28
|


Film premierek

Látomás

francia-japán filmdráma, 109 perc, 2018

Vízipók-csodapók - Felújított filmváltozat

magyar animációs film, 72 perc, 1983

Mia és a fehér oroszlán

dél-afrikai-francia-német családi film, 98 perc, 2018

Interjú Istennel

amerikai misztikus dráma, 97 perc, 2018

Hotel Mumbai

amerikai-ausztrál történelmi dráma, 125 perc, 2018

Ferenc pápa – Egy hiteles ember

amerikai-svájci dokumentumfilm, 96 perc, 2018

Egy nő fogságban

magyar dokumentumfilm, 89 perc, 2018

A gyászoló asszony átka

amerikai horror, 93 perc, 2019

Csodapark

amerikai-spanyol animációs film, 85 perc, 2019
v>
Játék
A látványos kiállításon a látogatók egy képzeletbeli űrutazásra indulnak, ahol tudásukat és bátorságukat próbára téve egy galaktikus kaland részesei lehetnek.
Filmek a TV-ben
18:10
Végveszélyben
amerikai akciófilm, 1994
18:10
A vadrózsa völgyében - A szív parancsa
német romantikus dráma, 2006
18:15
Zoe
amerikai sci-fi, 2018
18:15
Bűnvadászok
olasz akcióvígjáték, 1977
18:25
Addams Family 2.
amerikai vígjáték, 1993
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.