Titanic: pénteken láttuk, szombatra ajánljuk

Mi így láttuk, pontosabban ezt láttuk a 18. Titanic Fesztiválon az első nap, azaz április 8-án. Egy szenvtelen disztópia és egy szomorú veteránmese után hivatalosan is megnyitott a mustra – és természetesen szombatra is van ajánlatunk.
A sajtóvetítések sorát a fesztiválra személyesen is ellátogató Conor Horgan ír rendező Száz reggel című disztópiája nyitotta. Az in medias res kezdődő mű egy posztapokaliptikus világban játszódik, valahol az ír vidéken, egy, még a közeli falutól is bizonyos távolságra fekvő tóparti, erdő melletti tanyán. Nem tudjuk meg, hogy miért, de a civilizáció összeomlott: nincs áram és vezetékes víz, nincsenek boltok; a mértéktelen öldöklés ugyan még nem kezdődött meg, de azért az ember embernek farkasa. A néző hiányérzetét mégsem az okozza, hogy nem kapunk magyarázatott arra, miért jött el a világvége, hanem mert a forgatókönyvíró-rendező Horgan mindenféle érzelem nélkül, teljesen szenvtelenül tárja elénk, mint próbál boldogulni ebben a szituációban két, közös fedél alá szorult házaspár. A Száz reggelben alig hallunk kísérőzenét, hiányzik a feszültség és az alkotó látszólag annyira nem akar semmiféle hatást elérni filmjével, hogy mi magunk is pókerarccal vesszük tudomásul a tragikus fejleményeket. 
 
Szintén visszafogott eszközökkel dolgozik az Oliver Sherman című kanadai filmdráma. A Száz reggellel szemben azonban tökéletesen sikerül eltalálnia azt a tökéletes arányt, amikor egy mű rezdülésekkel képes a nézőben érzelmi földrengéseket kelteni. A film két veterán, Sherman Oliver és az életét hét évvel ezelőtt megmentő bajtárs, Franklin Page története. Mikor Sherman bejelentés nélkül felkeresi vidéki otthonában az azóta már házas és két gyermeket nevelő Franket, az egy olyan férfival találja sok év után szembe magát, akit „mintha megrágtak és kiköptek volna”. Sherman súlyos bizonytalansága („Azt mondják, a világegyetem végtelen, nekem mégsincs benne egy kis hely sem...”) és kóros kisebbrendűségi komplexusa (azt mondja saját magáról, hogy nem ér „egy fél ujjnyit sem”) nyomasztó súllyal nehezedik az amúgy boldog családra. Már az elejétől sejteni lehet, hogy a tragédia sem várat sokáig magára – csak az a kérdés, milyen irányban robban a veterán visszafojtott frusztrációja. 
 
A nagyközönség a Száz reggelt április 9-én, szombaton 18 órakor láthatja a Toldiban, majd április 11-én, hétfőn 20 órakor a Kinóban (az első alkalommal a vetítés után közönségtalálkozón kérdezhetünk a rendezőtől). Az Oliver Shermannek a pénteki egyben az első nyilvános előadása volt; ezenkívül még április 16-án, szombaton 18-kor nézhetjük meg a Kinóban. Az április 9-i, szombati napra pedig az Odavagyok ezért a srácért című művet ajánljuk (Toldi, 20 óra), Zachary Oberzan forgatókönyvíró-rendező-operatőr-vágó-producer-főszereplő (sőt fő- és mellékszereplők) „egyszemélyes filmes háborúját”. Ugyanis (mint ahogy arról már korábban is írtunk) a művész – mindössze 96 dollárból egy 20 m2-es lakáson belül – David Morrell Rambo című regénye alapján egymaga írta, rendezte, fényképezte és vágta művét, melynek az összes szerepét is ő játszotta. Másik ajánlatunk pedig 22.30-kor szintén a Toldiban a Vámpírok című horrorkomédia, amit senki se hagyjon ki, akit érdekel a Quebecbe száműzött belga vérszívók sorsa.
 
 
 
fürkész
2011.04.08
|


Film premierek

Rontó Ralph

amerikai animációs film, 92 perc, 2012
Filmek a TV-ben
18:15
Nevettess vagy meghalsz
finn történelmi film, 2018
18:30
Kislány a küszöbön
német vígjáték, 2011
18:45
Bűnvadászok
olasz akcióvígjáték, 1977
18:45
Lány
belga rövidjátékfilm, 2018
18:55
Örök lányok
amerikai vígjáték, 2002
Copyright © 2020 Minnetonka Lapkiadó Kft.