„Ez inkább egy Frankenstein-történet” - James Franco

A Fox stúdión kívül lassan mindenki letett már A majmok bolygója franchise-ról, amikor hirtelen előkerült egy előzményfilm ötlete. Az új részből megtudhatjuk, hogyan foglalták el bolygónkat a majmok. A legújabb speciális effektusokat felvonultató moziról a főszereplő, James Franco mesélt.
- Miben nyújt mást ez A majmok bolygója mozi, mint az eddigiek? 
 
- Már az alapötlettől kezdve teljesen más volt a koncepció, mint az eddigi öt film, illetve a Tim Burton-mozi esetében. A sorozat korábbi részeiben mindig színészek bújtak a majmok bőrébe, persze rengeteg maszk és smink segítségével. Amikor az első rész készült, akkor a kor legjobb sminktechnikáit vonultatták fel benne. Az emberek akkoriban teljesen le voltak nyűgözve a végeredménytől, és teljesen kész voltak attól, hogy beszélő majmokat láttak, akik filozófiai kérdésekről diskuráltak. Manapság már kicsit máshogy fest a dolog. Ha valaki visszanézi a régi Charlton Heston-filmet, inkább csak furának fogja gondolni, hogy emberek hülye maszkokat viselve filozófiai kérdésekről cserélnek eszmét. Persze ettől még mindig kult státusznak örvend. Ennél a filmnél már a kezdetektől elvetettük a maszkok ötletét, sőt azt is, hogy valódi csimpánzokat használjunk. Helyettük inkább a WETA digitális technológiáját vettük igénybe a majmok megalkotásához. Ezúttal is használtunk színészeket, de most mozgásérzékelős technológiával változtattuk át őket majmokká. Andy Serkis alakítja Caesart, aki a majmok vezetője. Minden jelenetben ott volt velem, szóval nem egy teniszlabdához kellett végig beszélnem. 
 
- Hogyan lehet egy majommal együtt játszani?  
 
- Van azért átfedés a régi mozikkal, mivel most is színész alakítja a majmot, de ott a figurák alakja még teljesen humanoid volt. Andy már egy valódi csimpánzot alakít, már ami a testmozgást illeti, de az intelligenciája már egy emberével is felér, sőt a filmben ez egyre csak növekszik. Úgy kezeltem őt, mintha egy csimpánz lenne. Persze amikor forgattunk, még nem tudtam pontosan, milyen lesz a végeredmény, de sejtettem, hogy úgy fog kinézni, mint egy csimpánz. Az első napon, amikor együtt próbáltunk Andyvel, rögtön ráéreztünk a dologra, és innentől kezdve már nem volt gond. Andy egy ilyen szürke, testhez tapadó ruhát viselt teli mozgásérzékelőkkel, de még az arcán is voltak érzékelők, amik a mimikája lemodellezését szolgálták. Nagyon nem emlékeztetett egy csimpánzra. A játéka és a testmozgása azonban lehetővé tette, hogy úgy tudjak tekinteni rá, mintha majom lenne. Szerintem ugyanúgy a fantázia lép ilyenkor életbe, mintha valaki az anyámat vagy a bátyámat játszaná éppen.  
 
Felkészülésként megnéztem egy dokumentumfilmet is, a Koko, a beszélő gorillát Barbet Schroedertől, ami nagyjából ugyanazt a kapcsolatot mutatja be, mint a mi filmünk, persze azzal a különbséggel, hogy Koko messze nem annyira intelligens, mint Caesar. A film egyfajta mester/tanítvány viszonyt mutat be az idomár és a majom között, ami nálunk is jelen van, viszont nálunk ott van az apa/fiú viszony is a filmben. Mindezt nem lehetett volna megmutatni egy valódi csimpánz segítségével, hiszen azt az intelligenciát nem tudta volna visszaadni, amire nekünk szükségünk volt, és abban is biztos vagyok, hogy nem találtunk volna olyan jó színészt a majmok között, mint Andy.
 
- Rupert Wyatt rendező azt nyilatkozta, hogy a hetvenes évek modorában akart sci-fit készíteni egy normális történettel, valódi díszletek között. Mesélt neked erről? 
 
- Rupert igazi filmrajongó, aki rengeteg sci-fit nézett meg a hetvenes évekből. Két film érintette meg őt igazán, melyekre struktúrájukban is példaképként tekintett: a Cápa és a Harmadik típusú találkozások. Ezeknek szerinte az volt a lényege, hogy a fantasztikus elem – az egyik esetben egy emberevő cápa, a másikban pedig az idegenek – csak a háttérben jelenik meg. A klimax során persze előtérbe kerül, de addig csendesen megbújik valahol hátul. A filmben rengeteget költöttünk a lehető legjobb speciális effektusokra és akciójelenetekre, de legalább ugyanennyire figyeltünk a karakterekre és a kapcsolataikra is. Akár karakterközpontú filmnek is nevezhetném, sok-sok effektussal megtámogatva. 
 
- Az eredeti film egyik fő témája a fajok és a kultúrák ütközése volt. Ebből mennyi maradt meg a mostani filmben? 
 
- A film egyik nagy kihívása pont az volt, hogy milyen tematikát állítsunk a középpontjába. A majmok bolygója film a fajok és rasszok közötti kapcsolatokról és feszültségekről szólt, és a különböző társadalmi rétegek közti ellentétekről. Ez a film viszont egy prequel, és még azt az időt mutatja be, amikor a majmoknak még nem volt ideje rá, hogy felépítsék a saját kultúrájukat, ezért mi inkább egy Frankenstein-történetet mondunk el. Ez a rész sokkal inkább szól a tudomány etikájáról és a kísérletezgetés veszélyeiről, mint a fajok közti összetűzésekről. Megmutatja, hogy az ember könnyen elvesztheti az uralmat az általa kitalált tudomány fölött. 
Tulu/InterCom
2011.08.23
|


Film premierek

Élesítve

angol akcióthriller, 98 perc, 2017

Vuk

magyar animációs film, 76 perc, 1981

Transformers: Az utolsó lovag

amerikai sci-fi, 151 perc, 2017
Játék
Először érkezik Magyarországra a világszerte óriási sikerrel turnézó dél-afrikai Soweto Gospel Choir.
Filmek a TV-ben
18:20
Maggie terve
amerikai romantikus vígjáték, 2015
18:20
Mindenki megvan
amerikai vígjáték, 2009
18:25
Nosztalgia
olasz-szovjet filmdráma, 1983 (feliratos)
18:30
Erin Brockovich - Zűrös természet
amerikai filmdráma, 2000
18:35
Apádra ütök
amerikai vígjáték, 2000
Copyright © 2017 Minnetonka Lapkiadó Kft.