Mephisto

est.hu:
8/10
|
olvasói
8/10 (1)
A Mephisto külhonban egyik legismertebb rendezőnk, Szabó István legismertebb, Oscar-díjas filmje. A nemzetközi színészgárdával forgatott koprodukciót a direktor nemzedéki trilógiája (Álmodozások kora, Apa, Szerelmesfilm), néhány...

Kapcsolódó cikkek

...szürreális-allegorikus alkotás (Tűzoltó utca 25., Budapesti mesék) és a Bizalom című „átvezető darab” után készítette, mint közép-európai történelmi trilógiájának (lásd még: Redl ezredes, Hanussen) nyitó darabját. A Klaus Mann regénye alapján született Mephisto főhőse egy német színpadi színész, Hendrik Höfgen, akinek sorsát a húszas évektől a harmincas évek végéig követjük. 
 
(Vissza)fejlődéstörténete során Höfgen tehetséges, ámde jelentéktelen hamburgi színészből elismert berlini színművészig (legfontosabb, nevével is összeforró alakítása Goethe Faustjának Mephistója lesz), sőt még onnan is tovább, a Porosz Állami Színház intendánsi pozíciójáig küzdi fel magát. Mindennek azonban ára van: míg a férfi színházi pályája elején baloldaliként elvtársaival forradalmi színházat vezet, később elvesz egy gazdag családból származó polgárlányt, majd a nemzeti szocialisták mind nagyobb térnyerésekor teljesen behódol nekik, egy vezető politikus közvetlen vonzáskörébe is bekerül. 
 
A film állítása szerint a tehetség nem elég – ám nagyon nem mindegy, mivel egészítjük ki. Höfgen a képmutatást, a pragmatizmust, a megalkuvást választja, mindezt azonban még saját magának sem ismeri be. A Mephisto tehát nemcsak egy helyezkedő ember portréja, hanem a megzavart identitás filmje is. Főhőse tudathasadásos állapotban leledzik: miközben gond nélkül cserélgeti politikai nézeteit és hitvallását, barátai, szerettei mellett végig kitart (már fontos pozícióba kerülése után egy zsidó származású egykori kollégát bújtat a lakásában, közbenjár bajba került jó barátjáért, félvér szeretőt tart). 
 
Az identitászavar szimbólumai a filmben a tükrök (úgy is mint az önismeret eszközei és úgy is mint az én megkettőződésének lenyomatai), melyek rengeteg jelenetben szerepelnek, sőt olyan is van, hogy Höfgen egy tükörbe mondja magának önigazoló mondatait. Az önazonosság hiányát, a kettős identitást jelképezi az is, amikor a színész mintegy saját magát öleli meg azzal, hogy átkarolja későbbi (második) feleségét, hiszen az asszonynak egy arcpakolás miatt ugyanúgy hófehérre van kifestve az arca, mint neki Mephistóként. A tökéletes identitászavar szimbolikus csúcsa mégis az, amikor Höfgent eljegyzési partiján Mephistónak öltözött és maszkírozott figurák, azaz saját tükörképei táncolják körbe. 
 
A mű filmnyelvi eszközhasználatára ezenkívül a korábbi játékosságot (Álmodozások kora, Apa), esetenként stilizáltságot (lásd a Bizalom hideg, szürkészöld színvilágát) váltó kiérleltség, a klasszicizáló, magas mesterségbeli tudással megvalósított operatőri munka, a gördülékenységet elősegítő, folyamatos vágástechnika a jellemző – azaz Szabó saját szavaival élve a „kócosság” utáni „jólfésültség”. Nagystílű, pompás tablót, filmvászonra írt nagyregényt látunk, melyben azonban már kiforrott az érett direktor több kézjegye: az erőteljes színészi jelenlét, a nagyszerű színészvezetés, a sok arcközeli. S habár úgy szokás tartani, hogy az első lírai-alanyi „én”-filmek (a nemzedéki trilógia) után a Mephisto már az „ők”-filmek egyike, ha figyelembe vesszük a műben tárgyalt meghasonlott identitás témája és Szabó 2006-ban kiderült ügynökmúltja közötti összefüggést, talán mégis az életmű egyik legszemélyesebb darabja. 8/10 
 
 
Kiadás: Magyar és német surround hang, angol felirat (az extrához is). Az extra egy igen jó húszperces interjú (Egy nemzedék története II.: Születésnapi beszélgetés Szabó Istvánnal; riporter: Wisinger István), melyben egyebek mellett a Mephistóról, a Klaus Maria Brandauerrel, illetve Koltai Lajossal való közös munkáról is sok szó esik. 4/10 
 
Mephisto, 1981 * 139 perc * MaNDA – Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet * (16)
 
fürkész
2012.01.08
|


Film premierek

Erdei boszorkány - Tűzpróba

cseh-dán-magyar-norvég fantasy, 90 perc, 2018

Undipofik

amerikai-kínai animációs film, 87 perc, 2019

John Wick: 3. felvonás - Parabellum

amerikai akciófilm, 130 perc, 2019

Szívek királynője

dán-svéd filmdráma, 127 perc, 2019

Éter

lengyel-litván-magyar-olasz-ukrán történelmi dráma, 118 perc, 2018
Játék
Bizet klasszikus operája, a Carmen táncfantáziaként született újjá.
Filmek a TV-ben
20:30
A tehetséges Mr. Ripley
amerikai thriller, 1999
21:00
Különleges alakulatok
francia akciófilm, 2011
21:00
A biztonság záloga
amerikai akciófilm, 2012
21:00
A kalandor
amerikai akciófilm, 1996
21:00
Pókember 2.
amerikai akciófilm, 2004
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.