Jo Nesbø interjú

Skandinávia jelenleg legnépszerűbb krimi-írója nemrég Budapesten járt, és exkluzív interjút adott a Pesti Estnek, melyben a Fejvadászok című könyve filmváltozatáról, a hollywoodi karrierről és a gyerekkönyveiről is mesélt.
Pár hónapja Mark Wahlberggel interjúztam, aki azt mondta, hogy a Fejvadászok a legjobb film, amit az utóbbi egy évben látott, és szívesen elkészítené az amerikai remake-jét. Mit gondol, Markból jó Roger Brown válna? 
 
James Gray filmjében, A bűn állomásaiban és a Boogie Nightsban is fantasztikus volt. Ő egy jó színész. Talán nem pont olyan alkatú, mint az a Roger Brown, akit a könyvemben leírtam, de egy jó színész az ilyen problémákat meg tudja oldani. A tehetség fontosabb, mint a fizikai megjelenés. Legrosszabb esetben digitális trükkökkel alacsonyabbá teszik (nevet). 
 
És mit gondol a norvég filmváltozatról? 
 
Az oszlói premier után egy újságíró rögtön ezt kérdezte tőlem, és csak azt tudtam neki felelni erre, hogy ez olyan, mintha egy nőgyógyászt közvetlenül a vizsgálat után arról kérdeznék, hogy az általa megvizsgált pácienst szexinek találta-e… Az ember ilyenkor sokkal inkább technikailag vizsgálja a filmet, nem egyszerű nézőként. Amikor másodszor láttam egy ausztrál moziban, már tudtam élvezni.  
 
Mit gondol a változtatásokról, amiket a könyvhöz képest a filmesek eszközöltek a sztorin? 
 
Amikor könyvet írok, az egyik legfontosabb dolog számomra a történet logikája. Ha valaki újraolvassa a könyveimet, megfigyelheti, hogy nagyon ügyelek arra, hogy minden szál szoros logika mentén épüljön egymásra. Viszont egy filmnél már nem feltétlenül várom ezt el. Az egyik kedvenc mozim a Közönséges bűnözők, aminél ha visszavezetjük magunkban a történetet, bizony számos logikai bukfencbe ütközhetünk, ám mindez mégsem zavaró, mert amikor eljön a nagy leleplezés ideje, a néző csodálkozása legyőzi az ilyen apró hibákat. Egy filmnél az érzés sokkal fontosabb a logikánál, mindig rövidebb a könyvnél, ezért kénytelenek kihagyni dolgokat. Ezt íróként el kell fogadnom. Mivel a könyvben egyes szám első személyben van elmesélve a történet, az olvasók azonosulása sokkal mélyebb, és a szereplőnek szinte bármit képesek megbocsátani. Ezért lehet az, hogy például az Amerikai pszicho beteg főhősét, Patrick Batemant annyian kedvelik. A filmben már nincs egyes szám első személy, ezért nem csoda, hogy Roger tettein változtatniuk kellett. Lássuk be, Roger Brown egy seggfej, ezért mind a könyvben, mind a filmben manipulálni kellett az olvasókat/nézőket, hogy megkedveljék őt.  
 
Nem szeretne forgatókönyvírással foglalkozni? 
 
Már kaptam felkéréseket, sőt egy tévésorozaton volt is alkalmam dolgozni. Amikor könyvet írok, én vagyok a rendező, én irányítom az összes szereplőt, és nem kell olyan dolgokon agyalnom, mint a költségvetés. A forgatókönyvírás alárendelt szerep, és nem vagyok olyan típus, aki jól viseli, ha a sztori tizennegyedik verzióját kérik be tőle. Legkésőbb a második verziónál én már a maximumomat nyújtom, és nem érzem, hogy ahhoz képest javítani tudnék azon, amit ott leírtam.  
 
Amikor új karaktereket talál ki, a fejében szokott színészeket kapcsolni hozzájuk? 
 
Nem, soha. Ismerősöket annál inkább. Mások nem így vannak ezzel. Van egy weboldal, ahol folyton azt találgatják, ki lenne a legjobb színész Harry Holeként a Martin Scorsese-féle Hóember adaptációban, és ha jól tudom, Leonardo DiCaprio a befutó. 
 
A Fejvadászok és a gyerekkönyvei egyfajta menekülést jelentenek önnek a Harry Hole-univerzumból? 
 
Harry univerzuma elég sötét, nekem pedig néha szükségem van a fényre. Azért senki ne gondolja azt, hogy a gyerekkönyvek írása olyan, mintha vakációra mennék. Ugyanolyan kemény munka, csak egy másik univerzumról van benne szó. Az viszont igaz, hogy egy fokkal jobban élvezem a munkát olyankor, ha gyerekeknek írhatok.  
 
Kik a kedvenc krimiírói? 
 
Be kell vallanom, alig olvasok krimiket. Jim Thompsontól sok könyvet olvastam, és tőle sokat is tanultam, de el kell ismerni, hogy nagyon sok rossz regényt ír. És nála a rossz regény nagyon rossz regényt jelent. Mostanában főleg Hemingwayt olvasok.  
Tulu
2012.06.26
|


Film premierek

Übergáz

amerikai akcióvígjáték, 93 perc, 2019

Együtt megyünk

francia vígdráma, 132 perc, 2019

Szerelem második látásra

francia vígjáték, 117 perc, 2019

Szupercella 3.: Az Ördögverem

amerikai akciófilm, 97 perc, 2019
Játék
Válogatás az elmúlt öt esztendő kimagasló hazai építészeti eredményeiből.
Filmek a TV-ben
20:00
Vulkán (2018)
ukrán vígdráma, 2018
20:00
Nyár Izlandon
német romantikus film, 2014
20:30
Szombat esti láz
amerikai musical, 1977
20:30
Rocktábor
amerikai zenés film, 2008
21:00
Rendőr szökésben
francia thriller, 2011
Copyright © 2019 Minnetonka Lapkiadó Kft.