Zero Dark Thirty – A bin Láden-hajsza
Zero Dark Thirty, 2012 Színes, feliratos, amerikai thriller, 157 perc
A címbéli Zero Dark Thirty kifejezés katonai szakzsargon, ami a hajnali fél egyes időpontot jelzi, mely történetesen az Oszama bin Láden kiiktatását – hogy finoman fogalmazzunk – eredményező akció végének ideje volt.

Erre a pillanatra persze nagyjából tíz évet vártunk, és a film zöme ezzel az időintervallummal foglalkozik. 

Azt Kathryn Bigelow rendezőnő és az oknyomozó riporterből forgatókönyvíróvá avanzsáló partnere, Mark Boal – az Oscar-díjas A bombák földjén alkotói – sem tudja teljesen megmagyarázni, hogy miként telhetett el a szeptember 11-i katasztrófa és bin Láden megölése között annyi idő, viszont jól érzékeltetik, hogy még egy szuperhatalom ügynökeinek is micsoda sziszifuszi munka a megannyi szál kibogozása, hamis identitás feltárása és a többi. Az egyik ilyen CIA-ügynök az állítólag valós személyről mintázott, csinos, törékeny és fiatal Maya (a mindig remek Jessica Chastain), akiről első pillantásra nem mondaná meg az ember, hogy az ő kitartásán és eszén múlik minden. 

A végső leszámolásig persze sok minden történik, köztük megannyi véres terrorakció, fogolykínzás és szisztematikus papírmunka, amit a rendezőnő nemcsak remekül mutat be, de izgalmassá is tud tenni. Ez azért nagy fegyvertény, mert rengeteg eseményt és szereplőt kellett a játékidőbe zsúfolnia – pedig a politikával nem is foglalkozik – úgy, hogy mindez valóban a film utolsó negyven percére hagyott, rendkívül izgalmas kommandós akcióban csúcsosodjon ki – de A bombák földjén óta tudjuk, hogy Bigelow – nő létére – nagyon is ért az ilyesmihez. 

Vízer
2013.02.15