Érkezés
Arrival, 2016 Színes, feliratos, amerikai sci-fi, 116 perc
Dr. Louise Banks (Amy Adams) lánya halála óta egyedül él egy tóparti házban. Amikor a város szélén leparkol egy hatalmas valami, és pánik tör ki az országban, az amerikai katonaság a nyelvészprofesszort kéri fel, hogy vegye fel a kapcsolatot az idegenekkel.

Neki kell megpróbálnia közvetíteni a két faj között, együttműködve a Föld további tizenegy országával, ahol szintén állomásozik egy-egy idegen hajó. Banks egy elméleti fizikussal (Jeremy Renner) igyekszik megfejteni az érkezők nyelvét, mindeközben pedig saját magára, múltjára és jövőjére ismer rá…

Amikor Denis Villeneuve-öt a Felperzselt földért Oscarra jelölték, sejteni lehetett, hogy hallunk még róla. Félő volt, hogy a Hollywoodba csábított kanadai rendező nem húz jó lapot, de a Fogságban nagyon korrekt thriller lett, aztán jött a mexikói drogháborúk kellős közepébe vezető Sicario - A bérgyilkos. Most pedig itt az Érkezés, aminek a Felperzselt földhöz és a Sicarióhoz hasonlóan egy nő a főhőse, ennélfogva akár trilógiát is emlegethetünk a különböző műfajok ellenére.

Az Érkezés science-fiction Villeneuve-módra: nagy érzelmi töltettel ellátva és alapos tudományos, illetve filozófiai háttérrel megtámogatva. A Ted Chiang Story of Your Life című novellájából készült sci-firől logikáját és narratíváját tekintve leginkább Christopher Nolan Csillagok közöttje ugorhat be az embernek, és a fogadtatását tekintve is hasonló várható: az okos cselekmény, a lenyűgöző látvány, a globális mondanivaló és a többféleképpen is értelmezhető zárlat ellenére némelyeknek sci-fihez képest túl sok lesz benne az érzelem, mások pedig éppen az érzelmi szál félbehagyottságát kérik majd rajta számon.

zsinora
2016.11.03