Az étkezés ártalmasságáról
Budapest, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, május 15. 19:00
A darab valóban termékbemutató előadás, a főhős, bizonyos Fibinger tragikomikus nagymonológja, életáriája haknikörútja egy állomásán, egy sokat látott vidéki művelődési ház színpadán.

Jóllehet a főhős az étkezésről beszél csillapíthatatlanul, de életről, halálról, szerelemről szól; a szenvedélyről, az olthatatlan, kéjes dühről, amivel az ember be akarja kebelezni a másikat, magát, a világot, míg el nem dől vele önnön börtöne és temploma, a kalodányi test. 

„Éppen összeomolni látunk egy embert, aki a feladatát képtelen jól csinálni, mert kikészül, és pont most lesz elege. Nem érdekli, hogy a közönsége pénzt adott azért, hogy hallja őt beszélni az étkezés ártalmasságáról. Ehelyett inkább a párkapcsolatáról értekezik, amiben nem érzi jól magát, és a főhős beszél arról a frusztrációról, hogy miért egészségtelen, erkölcstelen, törvénybe ütköző mindaz, ami jól esik. Az már az elején rögtön látszott, hogy meg kell majd küzdenem vele. Ismertem korábban is Parti Nagy Lajos műveit, műfordításait, fel voltam rá készülve, hogy nem lesz könnyű elmondani azokat a mondatokat. Nem úgy tagolja a szövegek egységét, ahogy egy „hagyományos” vagy párbeszédes formában írt színdarabban szokás. A klasszikus darabokban a központozásnak nyilván van jelentősége, itt nem feltétlenül, vagy nem éppen ugyanaz. Beszéd- és színésztechnikailag ez egy nehéz szöveg” – vallja Mészáros Máté. 

2017.04.10