A 76. Velencei Filmfesztivál nagy durranás helyett halk pukkanással indított
Pesti Est Exkluzív
Az elmúlt esztendők nagy hollywoodi nyitányai (Az első ember, Kicsinyítés, Kaliforniai álom…) után egy csendes, európai melodrámával nyitott Velence, a tavalyi cannes-i Arany Pálmás rendezőtől.

Hirokazu Koreeda tavaly a Bolti tolvajokkal letarolta Cannes-t, és Oscarra is jelölték, Velence pedig fogta a rendező új munkáját, amiben a legnagyobb francia sztárok (Catherine Deneuve és Juliette Binoche) szaladgálnak, és fityiszt mutatva a konkurens fesztiválnak nyitófilmként mutatta be. Mivel Korreeda ezúttal szakítva a japán hagyományokkal francia és angol nyelven forgatott, és még Ethan Hawke-ot is megszerezte, érthető, hogy nagy volt a lelkesedés a The Truth (Az igazság) címre hallgató nyitófilm iránt.

Ehhez képest a fogadtatás már kevésbé volt lelkes: Koreeda olyan mozit csinált, amit bármelyik francia kismester megirigyelhetne. Bár a rendezőnek kedves témák (a modern családok működése) itt is jelen vannak, ezt a filmet simán rendezhette volna egy francia is, nem vennénk észre a különbséget. Ez egyfelől dicséret, mert Japánból azért nem lehet egyszerű ráérezni a francia kultúrára és filmművészetre, másrészt pedig Koreeda elveszett egy kicsit ebben az új közegben. A sztárok tehát jöttek csillogni Velencébe, de a film nem hagy majd mély nyomokat a filmművészetben. A Pesti Est mindenesetre ma elbeszélget az Oscar-jelölt rendezővel. 

Ezenfelül leginkább a zsűri ilyenkor szokásos sajtótájékoztatója állt a középpontban a nyitónapon. A központi téma ismét az volt, hogy miért van kevés (kettő) női rendező versenyben, viszont miért van ott Roman Polanski. A zsűrielnök, Lucretia Martel elmondta, hogy nehéz ítélkezni egy olyan régi ügyben, ahol az áldozat is megbékélt már mindazzal, ami történt, így úgy érzi, hogy helye van Polanski új filmjének Velencében, de az biztos, hogy ha találkoznak, gratulálni azért nem fog neki.  

Tulu
2019.08.29